Komunikace dvojčat v různých komunikačních situacích
Název práce v češtině: | Komunikace dvojčat v různých komunikačních situacích |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Communication of Twins in Various Communicative Situations |
Klíčová slova: | dětská řeč, dětský jazyk, komunikace, dvojčata |
Klíčová slova anglicky: | child speech. child language, communication, twins |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 07.02.2013 |
Datum zadání: | 07.02.2013 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 25.03.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 01.02.2016 10:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 04.01.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 01.02.2016 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je na základě případové studie dvojčat ve věku cca 3 let prozkoumat, jak děti-dvojčata komunikují v různých prostředích (doma a v předškolním zařízení) a v různých komunikačních situacích.
Postup práce: 1. Prostudovat dostupnou odbornou literaturu k tématu, zejm. literaturu o jazyce a komunikaci dětí daného věku a o jazyce, komunikaci a specifikách vývoje dvojčat. 2. Získat informovaný souhlas rodičů dětí, které mají být sledovány. 3. Shromáždit materiál k analýze: základním materiálem budou videonahrávky přirozené komunikace sledovaných dětí v domácím prostředí a v předškolním zařízení, které děti navštěvují; materiál může být podle potřeby doplňován i dalšími metodami (např. rozhovor s rodiči, rodičovský dotazník aj.). 4. Videonahrávky transkribovat (zvolit vhodný způsob přepisu). 5. Získaný materiál analyzovat z následujících hledisek: - zachycené komunikační situace, jejich charakteristika a specifika; - pragmaticky orientovaná analýza (se soustředěním na projevy sledovaných dětí): komunikační záměry účastníků a prostředky jejich vyjadřování; otázky organizace komunikace (zapojování komunikantů do komunikace, jejich střídání v dialogu, volba a udržování témat atp.); zdvořilost; rutiny atp. 6. Na základě provedené analýzy charakterizovat specifika komunikace sledovaných dětí v různých prostředích a komunikačních situacích; s pomocí poznatků z odborné literatury naznačit, které ze zjištěných rysů by mohly být typické pro komunikaci dvojčat. |
Seznam odborné literatury |
Bavin, E. L.: The Cambridge Handbook of Child Language. Cambridge et al. 2009. (vybrané části)
Gardner, H. – Forrester, M.: Analysing Interactions in Childhood. Chichester 2010. Kesselová, J.: Lingvistické štúdie o komunikácii detí. Prešov 2001. Ninio, A. – Snow, C. E.: Pragamatic Development. Boulder – Oxford 1996. Pačesová, J.: Řeč v raném dětství. Brno 1979. Průcha, J.: Dětská řeč a komunikace. Praha 2011. Šulová, L.: Raný psychický vývoj dítěte. Praha 2004. (vybrané části) Vítková Rulíková, K.: Co nevíte o dvojčatech. Praha 2009. Relevantní časopisecké a sborníkové články, encyklopedická hesla; bakalářské a diplomové práce k tématu (např. P. Gavlasová) |