Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Státní podpora filmového průmyslu v ČR a její odraz na kvalitě české filmové výroby v první dekádě 21. století
Název práce v češtině: Státní podpora filmového průmyslu v ČR a její odraz na kvalitě české filmové výroby v první dekádě 21. století
Název v anglickém jazyce: Government support of film industry in Czech Republic and its reflection on quality of Czech film made in the first decade of 21st century
Klíčová slova: čeká kinematografie; státní podpora; filmová distribuce; český film
Klíčová slova anglicky: Czech cinematography; state support; film distribution; Czech film
Akademický rok vypsání: 2012/2013
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra filmových studií (21-KFS)
Vedoucí / školitel: Mgr. MgA. Tereza Czesany Dvořáková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 21.10.2012
Datum zadání: 21.10.2012
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 14.07.2015
Datum a čas obhajoby: 10.09.2015 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:10.08.2015
Datum proběhlé obhajoby: 10.09.2015
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Andrea Slováková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Již v preambuli Koncepce podpory a rozvoje české kinematografie a filmového průmyslu 2011 – 2016 se píše, že cílem koncepce je (mimo jiné) vybudovat fungující systém finanční a státní podpory. Samotná existence Koncepce je jistě důkazem, že stát je nedílnou součástí filmového průmyslu v ČR.
V této práci se zaměřím právě na tuto oblast. Budu zkoumat státní finanční podporu filmové výroby a budu hledat odpověď na otázku, zda je státní podpora nutná. Z historického hlediska (a nejen v zemích bývalého východního bloku) je jistě státní podpora kinematografie přirozenou součástí průmyslu. Rozvinula se zejména po druhé světové válce, kdy se Evropa snažila konkurovat vzrůstajícímu vlivu amerického trhu. Ovšem vždy je ten správný čas se na státní podporu podívat blíže a zhodnotiti její přínos i případné nedostatky.
Pokud mi to rozsah výzkumné práce dovolí, zaměřím se na dvě otázky. Pokusím se obecně charakterizovat současný stav filmové výroby a jejího financování a její možnosti v budoucnu. Současně vyberu několik významných filmů z posledního desetiletí (2001-2011), u kterých budu posuzovat, zda se výše státní podpory odrazila v úspěšnosti daného filmu.
Jako kritérium pro hodnocení filmů nejlépe poslouží návštěvnost, která přímo souvisí s tržbami. Na druhé straně hodnota vyšší umělecké kvality se nejsnáze posuzuje podle ocenění, která konkrétní film získal na festivalech a v soutěžích. Nutno podotknout, že ani jedno z daných kritérií není objektivní. První jmenované je do značné míry ovlivněno deformací trhu, kterou způsobují dotace a půjčky na distribuci (domácí i zahraniční). Druhé je pak ovlivněno diskutabilní kvalitou některých soutěží, v případě zahraničních festivalů je úspěšnost často opět ovlivněna tím, zda film dostal příspěvek na zahraniční nebo festivalovou distribuci.
Obě sféry mého zájmu (obecná i konkrétní) by se v mé práci měly prolínat pro snadnější celkové pochopení situace.
Nepředpokládám, že bych v této práci dokázala, že český filmový průmysl může být soběstačný. Uvědomuji si, že kulturní průmysly vyžadují specifický přístup. Také metodologicky vyjdu ze zahraničních studií věnovaných ať již zkoumání současného filmového průmyslu (film industries), tak z prací zaměřených obecněji na specifika kulturních průmyslů (cultural industries). Budu zkoumat, zda jsou podporovány filmy, které mají komerční potenciál, anebo naopak filmy, které mají potenciál být umělecky hodnotné. Je zřejmé, že SFPRČK (Státní fond pro rozvoj kinematografie), ani jiné orgány, které slouží k podpoře a přerozdělování státních (nebo evropských) peněz se nezaměřují jen na potenciálně umělecky hodnotná díla. Jsou podporovány například pohádky, které jsou v českém prostředí poměrně úspěšné nebo komedie. Jedním z argumentů, který zaznívá v Koncepci, je malý český trh, který film neuživí. Pak je ale třeba klást si otázku, proč nejsou české filmy více distribuovány do zahraničí a proč se komerční tvorba soustředí jen na českého diváka, který jí stejně nedokáže zajistit návratnost vložených investic.
Svou práci bych ráda doplnila názornými grafy a tabulkami, které zpřehlední konkrétní údaje.
Jsem si vědoma toho, že popsané téma je poměrně široké, je tedy pravděpodobné, že během studia pramenů dojde po dohodě s vedoucí práce k tematickému či časovému zúžení.
Seznam odborné literatury
Filmová ročenka pro léta 1999-2011. Praha: NFA 2000-20012.
Koncepce podpory a rozvoje české kinematografie 2011 –2016, Praha: MK ČR, 2010. Dostupný na WWW:http://www.mkcr.cz/cz/media-a-audiovize/kinematografie/koncepce-podpory-a-rozvoje-ceske-kinematografie-a-filmoveho-prumyslu-2011---2016-79977/ [cit. 13. 9. 2012 ]
Studie ekonomického vlivu filmového průmyslu v ČR, Praha: MK ČR 2006. Dostupný na WWW:http://www.mkcr.cz/scripts/detail.php?id=348 [cit. 14. 9. 2012 ]
Vládní návrh zákona o audiovizuálních dílech a podpoře kinematografie a o změně některých zákonů (zákon o audiovizi), [2012]. Dostupný na WWW:http://www.psp.cz/sqw/text/tiskt.sqw?O=6&CT=620&CT1=0 [cit. 23. 9. 2012]
Usnesení volebního výboru č. 108 ze dne 13. září 2012 k vládnímu návrhu zákona o audiovizuálních dílech a podpoře kinematografie a o změně některých zákonů (zákon o audiovizi), [2012]. Dostupný na WWW:http://www.psp.cz/sqw/text/tiskt.sqw?O=6&CT=620&CT1=1 [cit. 23. 9. 2012]
Pozměňovací a jiné návrhy k vládnímu návrhu zákona o audiovizuálních dílech a podpoře kinematografie a o změně některých zákonů (zákon o audiovizi), [2012]. Dostupné na WWW:http://www.psp.cz/sqw/text/tiskt.sqw?O=6&CT=620&CT1=2 [cit. 23. 9. 2012]
Andrýsek, Jan: Komparace systémů podpory filmové kultury v České republice s vybranými fondy Evropské unie. [Diplomová práce]. Brno: Masarykova univerzita 2012. Dostupný na WWW:http://is.muni.cz/th/180886/ff_m_b1/Magisterska_prace._Jan_Andrysek.pdf [cit. 13. 9. 2012]
Mechanismy podpory kinematografického průmyslu: Seminář pořádaný Ministerstvem kultury ČR a Francouzským velvyslanectvím v ČR 15.-16. dubna 2003 v Praze. Praha: MK ČR, 2003
Otázky Václava Moravce, 1. 7. 2012. [Záznam televizního pořadu]. Praha: Česká televize 2012. Dostupné na WWW:http://www.ceskatelevize.cz/porady/1126672097-otazky-vaclava-moravce/212411030500701/video/ ahttp://www.ceskatelevize.cz/porady/1126672097-otazky-vaclava-moravce-2-cast/212411030510701/video/ [cit. 13. 9. 2012]
Otázky Václava Moravce, 3. 7. 2011. [Záznam televizního pořadu]. Praha: Česká televize 2011. Dostupné na WWW:http://www.ceskatelevize.cz/porady/1126672097-otazky-vaclava-moravce/211411030500703/video/ ahttp://www.ceskatelevize.cz/porady/1126672097-otazky-vaclava-moravce-2-cast/211411030510703/video/ [cit. 23. 9. 2012]
Otázky Václava Moravce, 4. 7. 2010. [Záznam televizního pořadu]. Praha: Česká televize 2010. Dostupné na WWW:http://www.ceskatelevize.cz/porady/1126672097-otazky-vaclava-moravce/210411030500704/video/ ahttp://www.ceskatelevize.cz/porady/1126672097-otazky-vaclava-moravce-2-cast/210411030510704/video/ [cit. 23. 9. 2012]
Čermák, Filip: Postavení audiovizuálního průmyslu v ekonomickém systému České republiky. [Diplomová práce]. Praha: AMU 2009.
Adamová, Barbora: Státní podpory kinematografie v zemích EU – Španělsko versus ČR. [Diplomová práce]. Praha: AMU 2008.
Polachová, Tereza: Fiskální stimuly ve filmovém průmyslu. [Diplomová práce]. Praha: AMU 2008.
Webové stránky Unie filmových distributorů – obsahují konkrétní data návštěvnosti, odkazují na mnohé další filmové instituce. Dostupné na WWW:http://www.ufd.cz/[cit. 13. 9. 2012]
Osobní rozhovory s účastníky procesů české filmové politiky a decision-makery českého filmového průmyslu.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK