Analýza nabídky kurzů počítačové gramotnosti pro seniory v Praze
Název práce v češtině: | Analýza nabídky kurzů počítačové gramotnosti pro seniory v Praze |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Analysis of computer literacy courses offer for elderly people in Prague |
Klíčová slova: | senioři, vzdělávání, docilita, počítačová gramotnost, informační gramotnost, Praha |
Klíčová slova anglicky: | elderly people, education, docility, computer literacy, information literacy, Prague |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Michal Šerák, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 26.07.2012 |
Datum zadání: | 26.07.2012 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 09.10.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 21.06.2016 08:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 16.05.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 21.06.2016 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Pavel Kuchař, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce analyzuje nabídku vzdělávacích kurzů v oblasti počítačové gramotnosti seniorů v hlavním městě České republiky. Cílem práce je analýza současného stavu nabídky počítačových kurzů pro seniory v Praze a komparace aktuální nabídky s potřebami seniorů v uvedené oblasti. Na základě těchto zjištěných skutečností budou formulována doporučení pro optimalizaci vzdělávacích kurzů počítačové gramotnosti pro seniory. Při tvorbě práce budou využity metody analýzy, komparace a následné syntézy zjištěných informací, konkrétně obsahová analýza nabídky kurzů a analýza dat kvantitativního empirického šetření, doplněného o kvalitativní část, jež bude vedena formou hloubkového rozhovoru. Výchozím podkladovým materiálem budou relevantní teoretické prameny, poznatky z obsahové a komparativní analýzy současné nabídky těchto vzdělávacích aktivit a data z empirického šetření vybraného vzorku respondentů, účastníků i potenciálních zájemců. V práci budou obsažena teoretická východiska spolu s pojmovým aparátem analyzované oblasti. Přínos práce spočívá především v deskripci stávající nabídky vzdělávání seniorů, doplněné o reflexi stávajících i potenciálních účastníků, na základě zjištěného bude doporučen návrh na jejich optimalizaci. Obsah práce: 0 Úvod 1 Vymezení pojmů 1.1 Stáří, stárnutí, senior 1.2 Docilita 2 Gramotnost 2.1 Funkční gramotnost 2.2 Informační gramotnost 2.3 Počítačová gramotnost 3 Formy a metody vzdělávání seniorů 4 Nabídka vzdělávání v oblasti počítačové gramotnosti pro seniory v České republice 5 Empirické šetření nabídky kurzů počítačové gramotnosti 6 Návrhy pro optimalizaci a budoucí rozvoj 7 Závěr |
Seznam odborné literatury |
1. ČORNANIČOVÁ, Rozália. Edukácia seniorov: vznik, rozvoj, podnety pre geragogiku. Bratislava: Vydavatelství UK, 2007, 163 s. ISBN 978-802-2322-874. 2. HARWOOD, J. Understanding communication and aging: developing knowledge and awareness. Los Angeles: Sage Publications, 2007, 325 s. ISBN 978-1-4129-2609-6. 3. HAŠKOVCOVÁ, H. 1990. Fenomén stáří. Praha: Panorama, 1990, 407 s. ISBN 978-80-87109-19-9. 4. KLEVETOVÁ, D., DLABALOVÁ, I. Motivační prvky při práci se seniory. Praha: Grada, 2008, 208 s. ISBN 978-80-247-2169-9. 5. KOZÁKOVÁ, Zdeňka; MÜLLER, Oldřich. 2006. Aktivizační přístupy k osobám seniorského věku. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 54 s. ISBN 80-244-1552-6. 6. MÜHLPACHR, Pavel. Gerontopedagogika. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 203 s. ISBN 978-80-210-5029-7. 7. PETŘKOVÁ, A. ČORNANIČOVÁ, R. Gerontagogika. Úvod do teorie a praxe edukace seniorů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004, 92 s. ISBN 80-244-0879-1. 8. PICHAUD, C., THAREAU, I. Vivre avec des personnes âgées: à domicile, en établissement. Lyon: Chronique sociale, 1996, 202 s. ISBN 9782850082474. 9. REICHEL, Jiří. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada, 2009, 184 s. ISBN 978-80-247-3006-6. 10. SAK, P., et al. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál, 2007, 290 s. ISBN 978-80-7367-230-0. 11. SAKHUJA, R., A. Computer basics for senior citizens. 1st ed. Chandigarh, Indie: Abhishek Publications, 2008, 65 s. ISBN 9788182472099.SEALE, J. Digital Inclusion. Londýn: University of London, 2010, 52 s. ISBN 978-0-85473-901-1. 12. WALLIS, J. Worldwide perspectives on information literacy and IT literacy. Bradford, England: Emerald Group Publishing, 2005, 77 s. ISBN 184544132X. 13. WILSON, G. Understanding old age: critical and global perspectives. Londýn: Sage Publications, 2000, 194 s. ISBN 0-761-96011-2. |