Proč učňák? Volba střední školy u žáků prvních ročníků učňovských oborů a jejich vztah ke škole a ke vzdělávání.
Název práce v češtině: | Proč učňák? Volba střední školy u žáků prvních ročníků učňovských oborů a jejich vztah ke škole a ke vzdělávání. |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Why Apprenticeship? The Choice of Secondary Vocational Schools among First Year Apprentices and their Attitudes towards the School and Education |
Klíčová slova: | vzdělávání, kvalitativní výzkum, učňovské školství, odborné vzdělávání, volba střední školy, vztah ke škole |
Klíčová slova anglicky: | education, qualitative research, apprenticeship training, vocational education, choice of a secondary school, relationship to the school |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (21-KSOC) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jiří Vinopal, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 10.07.2012 |
Datum zadání: | 10.07.2012 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 09.10.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 21.06.2016 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 09.05.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 21.06.2016 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Zuzana Podaná, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce bude odhalení mechanismu volby střední školy u žáků učebních oborů s výučním listem a v návaznosti na to objasnění vztahu žáků těchto učilišť ke vzdělávání a ke škole jako instituci. Závěry budou založeny na samostatné kvalitativní sondě, jež bude využívat především polostandardizovaných rozhovorů (10-15). Půjde tedy zejména o explorativní výzkumnou strategii, jako podpůrné ovšem budou použity i některé další techniky.
V první fázi bude nastudována literatura týkající se kvalitativního výzkumu a odborné zdroje relevantní ke zvolenému tématu. Na základě této analýzy bude zvolena konkrétní metoda a způsob realizace výzkumu. S využitím případné vlastní analýzy dat z aktuálního šetření NÚV, které bylo zaměřeno na volbu střední školy, bude sestaven návrh scénáře polostandardizovaných rozhovorů se zvolenými okruhy konkrétních témat a ještě před začátkem školního roku bude dojednána spolupráce s vedením vybraných středních škol (tj. bude jim vysvětlen cíl výzkumu a získán souhlas s jeho provedením mezi jejich žáky). Po konzultaci scénáře a sestavení jeho finální podoby začnou samotné rozhovory se žáky učilišť, které budou nahrány na záznamové zařízení a posléze přepsány. K provedení rozhovorů by mělo dojít ideálně na přelomu října a listopadu 2012, tj. v krátké době po rozhodnutí o nástupu na učiliště a relativní novosti tohoto prostředí pro žáky 1. ročníků. Po přepisech rozhovorů bude provedena analýza a následně zpracování výsledků do finální podoby diplomové práce, která by tak měla být hotova během jara/na počátku léta 2013. Harmonogram Srpen-Září/Říjen 2012 Studium literatury týkající se kvalitativních metod výzkumu, definitivní rozhodnutí o použité metodě. Kontaktování vybraných škol, vysvětlení záměru výzkumu a jeho obhajoba u vedení škol. Základní analýza dat a výsledků výzkumu NÚV týkajícího se volby střední školy, studium literatury relevantní k tématu volby střední školy a vztahu ke škole a vzdělávání. Návrh postupu/scénáře rozhovorů, konzultace návrhu. Říjen/Listopad 2012 Realizace rozhovorů na vybraných školách. Prosinec-Únor/Březen Přepisy rozhovorů, analýza rozhovorů. Březen-Červen Zpracování výsledků, samotné psaní práce. |
Seznam odborné literatury |
WILLIS , Paul: Learning to Labour: How Working Class Kids Get Working Class Jobs. Farnborough, Eng. : Saxon House, 1977.
MATĚJŮ, Petr - STRAKOVÁ, Jana - VESELÝ, Arnošt (eds.): Nerovnosti ve vzdělávání: Od měření k řešení. Praha: Sociologické nakladatelství SLON, 2010. JARKOVSKÁ, Lucie – LIŠKOVÁ, Kateřina – ŠMÍDOVÁ, Iva, et al. S genderem na trh: Rozhodování o dalším vzdělání patnáctiletých. Praha-Brno: Sociologické nakladatelství SLON, 2010. KATRŇÁK, Tomáš. Odsouzeni k manuální práci: Vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha: Sociologické nakladatelství SLON, 2004. WENGRAF, Tom: Qualitative Research Interviewing: Biographic Narrative and Semi-Structured Methods. London: SAGE, 2001 HEMPEL-JORGENSEN, Amelia. The Construction of the `Ideal Pupil` and Pupils` Perception of `Misbehaviour` and Discipline: Contrasting Experiences from a Low-Socio-Economic and a High-Socio-Economic Primary Schools. British Journal of Sociology of Education. 2009, 30, 4, s. 435-448. |