Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Proč učňák? Volba střední školy u žáků prvních ročníků učňovských oborů a jejich vztah ke škole a ke vzdělávání.
Název práce v češtině: Proč učňák? Volba střední školy u žáků prvních ročníků učňovských oborů a jejich vztah ke škole a ke vzdělávání.
Název v anglickém jazyce: Why Apprenticeship? The Choice of Secondary Vocational Schools among First Year Apprentices and their Attitudes towards the School and Education
Klíčová slova: vzdělávání, kvalitativní výzkum, učňovské školství, odborné vzdělávání, volba střední školy, vztah ke škole
Klíčová slova anglicky: education, qualitative research, apprenticeship training, vocational education, choice of a secondary school, relationship to the school
Akademický rok vypsání: 2011/2012
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (21-KSOC)
Vedoucí / školitel: PhDr. Jiří Vinopal, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 10.07.2012
Datum zadání: 10.07.2012
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 09.10.2012
Datum a čas obhajoby: 21.06.2016 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:09.05.2016
Datum proběhlé obhajoby: 21.06.2016
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Zuzana Podaná, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude odhalení mechanismu volby střední školy u žáků učebních oborů s výučním listem a v návaznosti na to objasnění vztahu žáků těchto učilišť ke vzdělávání a ke škole jako instituci. Závěry budou založeny na samostatné kvalitativní sondě, jež bude využívat především polostandardizovaných rozhovorů (10-15). Půjde tedy zejména o explorativní výzkumnou strategii, jako podpůrné ovšem budou použity i některé další techniky.
V první fázi bude nastudována literatura týkající se kvalitativního výzkumu a odborné zdroje relevantní ke zvolenému tématu. Na základě této analýzy bude zvolena konkrétní metoda a způsob realizace výzkumu. S využitím případné vlastní analýzy dat z aktuálního šetření NÚV, které bylo zaměřeno na volbu střední školy, bude sestaven návrh scénáře polostandardizovaných rozhovorů se zvolenými okruhy konkrétních témat a ještě před začátkem školního roku bude dojednána spolupráce s vedením vybraných středních škol (tj. bude jim vysvětlen cíl výzkumu a získán souhlas s jeho provedením mezi jejich žáky).
Po konzultaci scénáře a sestavení jeho finální podoby začnou samotné rozhovory se žáky učilišť, které budou nahrány na záznamové zařízení a posléze přepsány. K provedení rozhovorů by mělo dojít ideálně na přelomu října a listopadu 2012, tj. v krátké době po rozhodnutí o nástupu na učiliště a relativní novosti tohoto prostředí pro žáky 1. ročníků. Po přepisech rozhovorů bude provedena analýza a následně zpracování výsledků do finální podoby diplomové práce, která by tak měla být hotova během jara/na počátku léta 2013.
Harmonogram
Srpen-Září/Říjen 2012
Studium literatury týkající se kvalitativních metod výzkumu, definitivní rozhodnutí o použité metodě.
Kontaktování vybraných škol, vysvětlení záměru výzkumu a jeho obhajoba u vedení škol.
Základní analýza dat a výsledků výzkumu NÚV týkajícího se volby střední školy, studium literatury relevantní k tématu volby střední školy a vztahu ke škole a vzdělávání.
Návrh postupu/scénáře rozhovorů, konzultace návrhu.

Říjen/Listopad 2012
Realizace rozhovorů na vybraných školách.

Prosinec-Únor/Březen
Přepisy rozhovorů, analýza rozhovorů.

Březen-Červen
Zpracování výsledků, samotné psaní práce.
Seznam odborné literatury
WILLIS , Paul: Learning to Labour: How Working Class Kids Get Working Class Jobs. Farnborough, Eng. : Saxon House, 1977.
MATĚJŮ, Petr - STRAKOVÁ, Jana - VESELÝ, Arnošt (eds.): Nerovnosti ve vzdělávání: Od měření k řešení. Praha: Sociologické nakladatelství SLON, 2010.
JARKOVSKÁ, Lucie – LIŠKOVÁ, Kateřina – ŠMÍDOVÁ, Iva, et al. S genderem na trh: Rozhodování o dalším vzdělání patnáctiletých. Praha-Brno: Sociologické nakladatelství SLON, 2010.
KATRŇÁK, Tomáš. Odsouzeni k manuální práci: Vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha: Sociologické nakladatelství SLON, 2004.
WENGRAF, Tom: Qualitative Research Interviewing: Biographic Narrative and Semi-Structured Methods. London: SAGE, 2001
HEMPEL-JORGENSEN, Amelia. The Construction of the `Ideal Pupil` and Pupils` Perception of `Misbehaviour` and Discipline: Contrasting Experiences from a Low-Socio-Economic and a High-Socio-Economic Primary Schools. British Journal of Sociology of Education. 2009, 30, 4, s. 435-448.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK