Zobrazení ďábla ve španělské literatuře 17. století (Vélez de Guevara, Mira de Amescua, Calderón de la Barca)
Název práce v češtině: | Zobrazení ďábla ve španělské literatuře 17. století (Vélez de Guevara, Mira de Amescua, Calderón de la Barca) |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The image of the devil in the Spanish literature of the 17th century (Vélez de Guevara, Mira de Amescua, Calderón de la Barca) |
Klíčová slova: | ďábel, Calderón de la Barca, Mira de Amescua, Vélez de Guevara, španělská literatura, 17. století |
Klíčová slova anglicky: | Devil, Calderón de la Barca, Mira de Amescua, Vélez de Guevara, Spanish literature, 17th century |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav románských studií (21-URS) |
Vedoucí / školitel: | doc. Juan Antonio Sánchez Fernández, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 29.05.2012 |
Datum zadání: | 29.05.2012 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 23.04.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 24.06.2015 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 22.05.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 24.06.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Jiří Holub, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Zobrazení ďábla v literatuře má mnoho forem, které se v průběhu času mění společně s historickým kontextem doby a životními postoji a prioritami lidí. Na různých místech se i kultura spojená jedním náboženstvím - křesťanstvím - může poněkud odlišovat a přinášet do literatury svá specifika. V této práci se zaměřím na zobrazování ďábla ve španělské literatuře 17.století, porovnám díla, která tuto tématiku obsahují, a budu hledat jejich odlišnosti a především styčné plochy. Cílem bude nalézt společné prvky typické pro danou dobu a oblast. |
Seznam odborné literatury |
* Le Goff, Jacques - Lo maravilloso y lo cotidiano en el Occidente medieval, Barcelona, Gedisa, 1989
* Padilla, Ignacio. El diablo y Cervantes. México: Fondo de Cultura Económica, 2005 * Muchembled, Robert. Historia del Diablo. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2002 * Martín del Río, Antoine. La magia demoníaca. (Libro II de las Disquisiciones Mágicas).Jesús Moyatrad. Madrid: Hiperión, 1991 * Maggi, Armando. Satan ́s Rethoric. Chicago: Chicago Press, 2001 * Weber, Alison. “Saint Teresa, Demonologist.”Eds. Anne J. Cruz & Mary Elizabeth Perry. Culture and Control in Counter-Reformation Spain. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1992. 171-95 * Souviron, José María. El príncipe de este siglo. La literatura moderna y el demonio. Madrid: Ediciones Cultura Hispánica, 1968 * Russell, Jeffrey Burton. Lucifer: El diablo en la Edad Media. Barcelona: Laertes, 1995 * Lisón Tolosana, Carmelo. La España mental: Demonios y exorcismos en los Siglos de Oro. Madrid: Akal, 1990 * Flores Arroyuelo, Francisco. El diablo en España.Madrid: Alianza, 1986. Gómez Moriana, Antonio. “La subversión del discurso ritual.” Impreveu2 (1980): 37-67 * Ferrer Valls, Teresa. “Las dos caras del diablo en el teatro antiguo español.” Actas del Congreso Diavoli e mostri in Scena dalMedio Evo al Rinascimento (Roma 30 de junio-3 de julio de 1988). Roma: Centro di Studi sul teatro Medioevale e Rinascimentale, 1989. 303-24 * Cárdenas, Anthony. “Una aproximación al diablo en la literatura medieval española: desde Dominus a Dummteufel.” Hispania 82 2 (1999): 202-12 |