Profesní předsudky jako limitující faktor práce pedagogických pracovníků a pracovníků sociální péče se znevýhodněnými klienty
Název práce v češtině: | Profesní předsudky jako limitující faktor práce pedagogických pracovníků a pracovníků sociální péče se znevýhodněnými klienty |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Professional prejudices as a limiting factor in the work of teaching staff and social care workers with disadvantaged clients |
Klíčová slova: | Předsudky, klient, sociální péče, pedagogičtí pracovníci, pracovníci v sociálních službách. |
Klíčová slova anglicky: | Prejudices, client, social care, teaching staff, social care workers. |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 23.05.2012 |
Datum zadání: | 23.05.2012 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 01.08.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 14.06.2016 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 01.05.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 14.06.2016 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cíl práce: nabídnout vhled do problematiky profesních předsudků pedagogických pracovníků a pracovníků v sociálních službách v zařízeních se znevýhodněnými klienty, zejména s mentálním postižením a hledat doporučení v dané oblasti. V první části práce jsou shrnuty obecné poznatky o předsudcích, předsudcích v péči o klienta a etos pomáhajících profesí. Pozornost je věnována edukaci pedagogických pracovníků a pracovníků v sociálních službách. Ve druhé části je porovnáno na konkrétních případech, do jaké míry předsudky limitují práci pedagogických pracovníků a pracovníků v sociálních službách v konkrétním zařízení se znevýhodněnými klienty. Charakter práce: teoreticko-empirická Obsahový rámec: vyjasnění terminologického aparátu, etika pomáhajících profesí, profesní předsudky a jejich vliv na práci profesionálů v sociální oblasti, analýza tohoto vlivu u klientů s mentálním postižením, edukace pedagogických pracovníků a pracovníků v sociálních službách, prevence předsudků Metodologický rámec: kvalitativní výzkumná strategie založená na analýze kasuistického materiálu |
Seznam odborné literatury |
Allport, G. W.: O povaze předsudků. Praha, Prostor, 2004, ISBN 80-7260-125-3 Emerson, E.: Problémové chování u lidí s mentální retardací. Praha, Portál, 2008, ISBN 80-7 367 -390- 1 Haškovcová, H.: Fenomén stáří. Praha, Panorama, 1990, ISBN 80-7038-158-2 Jankovský, J.: Etika pro pomáhající profese. Praha, Triton, 2003, ISBN 80-7254-329-6 Jůn, H.: Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Praha, Portál, 2010, ISBN 80-7367 -590-5 Kopřiva, K.: Lidský vztah jako součást profese. Praha, Portál, ISBN 80-7178-150-9 Musil, L.: „Ráda bych Vám pomohla, ale“ – dilemata práce s klienty v organizacích. Brno: nakl. Marek Zeman, 2004, ISBN 80-903070-1-9 Michalík, J. a kol.: Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha, Portál, 2011, ISBN 80-7367-859-3 Nakonečný, M.: Sociální psychologie. Praha, Academia, 1999, ISBN 80-20006-907 Pelikán, J.: Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha, Karolinum, 1998, ISBN 8071845698 Průcha, J., Mareš, J., Walterová, E.: Pedagogický slovník. Praha, Portál, ISBN 80-7178-029-4 Říčan, P.: Cesta životem. Praha, Panorama, 1. vyd.,1990, ISBN 80-7038-078-0 Vybíral, Z.: Psychologie komunikace. Praha, Portál, 2005, ISBN 80-7367-387-1 |