Hodnoty ve filmových pohádkách
Název práce v češtině: | Hodnoty ve filmových pohádkách |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Values in fairy tale movies |
Klíčová slova: | pohádka, hodnoty, film, obsahová analýza |
Klíčová slova anglicky: | fairy tale, values, film, content analysis |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 07.05.2012 |
Datum zadání: | 07.05.2012 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 08.02.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 27.01.2015 08:15 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 16.12.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 27.01.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Hedvika Boukalová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se bude zabývat zobrazením hodnot ve filmových pohádkách. Mnoho publikací se zaměřuje na psychologický rozbor pohádek, a to především na jejich důležitost pro vývoj dítěte. To se však týká především klasických literárních děl. Filmové pohádky zůstávají stranou vědeckého pohledu, přestože jsou v dnešní době dětmi sledovány přinejmenším stejně často jako běžné literární pohádky. Teoretická část bude obsahovat vymezení a některé klasifikace hodnot, s důrazem na dichotomii dobra a zla, které se v pohádkách vyskytují. Dále budou uvedeny některé způsoby rozboru pohádky, jako je obsahová analýza, psychoanalytická interpretace jejich obsahů, analýza diskurzu apod.
V empirické části se zaměřím na obsahovou analýzu jednotlivých pohádek. Především mě budou zajímat rozdíly mezi preferovanými hodnotami u starších a novějších pohádek. Mění se s dobou i pohled na dobro a zlo? Které hodnoty lze označit za interkulturně shodné a které jsou naopak odlišné? Jsou děti dnešními pohádkami vedeny ke stejným hodnotám, jako tomu bylo dříve? Mimo jiné i na tyto otázky budu hledat odpovědi. |
Seznam odborné literatury |
Bettelheim, B. (2000). Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Praha: Lidové noviny.
Breznican, A. (2011). Fairy-tale movies. Entertainment Weekly, 2/25(1143), pp. 2. Černoušek, M. (1990). Děti a svět pohádek. Praha, Albatros. Franz, M. (2011). Psychologický výklad pohádek: smysl pohádkových vyprávění podle jungovské archetypové psychologie. Praha: Portál. Halešová, Y. (2009). Filmová pohádka na počátku nového tisíciletí. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě. Hladišová, M. (2010). Hodnotová orientace žáků základní školy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Hnilica, K. (2007). Systém a dynamika hodnot. Pedagogika, 57(2), pp. 18. Inge, M. T. (2004). Walt Disney’s Snow White and the Seven Dwarfs. Journal of Popular Film & Television, 32(3), pp. 11. Mitchell, M. B. (2010). Learning about ourselves through fairy tales: their psychological value. Psychological Perspectives, 53, pp. 15. Poniewozik, J. (2007). The end of fairy tales? Time International, 6/4(21), pp. 3. Storchová, B. (2009). Pohádka a svět: interpretace pohádek v kulturologické perspěktivě. Praha: Univerzita Karlova. Výrost, J. – Slaměník, I. (2008). Sociální psychologie. Praha: Grada. |