Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Hodnoty ve filmových pohádkách
Název práce v češtině: Hodnoty ve filmových pohádkách
Název v anglickém jazyce: Values in fairy tale movies
Klíčová slova: pohádka, hodnoty, film, obsahová analýza
Klíčová slova anglicky: fairy tale, values, film, content analysis
Akademický rok vypsání: 2011/2012
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 07.05.2012
Datum zadání: 07.05.2012
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 08.02.2013
Datum a čas obhajoby: 27.01.2015 08:15
Datum odevzdání elektronické podoby:16.12.2014
Datum proběhlé obhajoby: 27.01.2015
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Hedvika Boukalová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat zobrazením hodnot ve filmových pohádkách. Mnoho publikací se zaměřuje na psychologický rozbor pohádek, a to především na jejich důležitost pro vývoj dítěte. To se však týká především klasických literárních děl. Filmové pohádky zůstávají stranou vědeckého pohledu, přestože jsou v dnešní době dětmi sledovány přinejmenším stejně často jako běžné literární pohádky. Teoretická část bude obsahovat vymezení a některé klasifikace hodnot, s důrazem na dichotomii dobra a zla, které se v pohádkách vyskytují. Dále budou uvedeny některé způsoby rozboru pohádky, jako je obsahová analýza, psychoanalytická interpretace jejich obsahů, analýza diskurzu apod.
V empirické části se zaměřím na obsahovou analýzu jednotlivých pohádek. Především mě budou zajímat rozdíly mezi preferovanými hodnotami u starších a novějších pohádek. Mění se s dobou i pohled na dobro a zlo? Které hodnoty lze označit za interkulturně shodné a které jsou naopak odlišné? Jsou děti dnešními pohádkami vedeny ke stejným hodnotám, jako tomu bylo dříve? Mimo jiné i na tyto otázky budu hledat odpovědi.
Seznam odborné literatury
Bettelheim, B. (2000). Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Praha: Lidové noviny.
Breznican, A. (2011). Fairy-tale movies. Entertainment Weekly, 2/25(1143), pp. 2.
Černoušek, M. (1990). Děti a svět pohádek. Praha, Albatros.
Franz, M. (2011). Psychologický výklad pohádek: smysl pohádkových vyprávění podle jungovské archetypové psychologie. Praha: Portál.
Halešová, Y. (2009). Filmová pohádka na počátku nového tisíciletí. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
Hladišová, M. (2010). Hodnotová orientace žáků základní školy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Hnilica, K. (2007). Systém a dynamika hodnot. Pedagogika, 57(2), pp. 18.
Inge, M. T. (2004). Walt Disney’s Snow White and the Seven Dwarfs. Journal of Popular Film & Television, 32(3), pp. 11.
Mitchell, M. B. (2010). Learning about ourselves through fairy tales: their psychological value. Psychological Perspectives, 53, pp. 15.
Poniewozik, J. (2007). The end of fairy tales? Time International, 6/4(21), pp. 3.
Storchová, B. (2009). Pohádka a svět: interpretace pohádek v kulturologické perspěktivě. Praha: Univerzita Karlova.
Výrost, J. – Slaměník, I. (2008). Sociální psychologie. Praha: Grada.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK