Pohlavní identita u dospívajících vyrůstajících v dětském domově
Název práce v češtině: | Pohlavní identita u dospívajících vyrůstajících v dětském domově |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Sexual identity in adolescence growing up in an orphanage |
Klíčová slova: | Pohlavní identita, dětský domov, ústavní péče, identita |
Klíčová slova anglicky: | Gender identity, adolescence, foster home, identity |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Lenka Šulová, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 07.05.2012 |
Datum zadání: | 07.05.2012 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 15.12.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 27.01.2015 08:15 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.12.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 27.01.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná pracovníkem v zastoupení a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Václav Mertin |
Zásady pro vypracování |
Ve své práci se budu zabývat pohlavní identitou dospívajících, kteří žijí v dětském domově. Na utváření pohlavní identity mají nezanedbatelný vliv vzory, tedy důležití lidé v okolí člověka. Jedněmi z nejdůležitějších vzorů, ke kterým se dítě a posléze dospívající člověk vztahuje, jsou rodiče a další členové širší rodiny. Děti a dospívající v dětských domovech vyrůstají ve velmi odlišné situaci oproti dětem z rodin. Předpokládám tedy, že existují rozdíly v utváření pohlavní identity u dospívajících z rodin a z dětských domovů. Ve své práci porovnám výsledky vybraných výzkumných metod vybrané skupiny dětí z dětského domova s výsledky vybrané skupiny dětí z rodin.
V teoretické části se budu zabývat vymezením pojmů ženská a mužská pohlavní identita a vývojem pohlavní identity. Budu věnovat pozornost některým teoretickým konceptům např. S. Freuda, E. H. Eriksona, A. Bandury aj. Zaměřím se na období adolescence, kterému se budu věnovat v empirické části. Dále se pokusím popsat důležité aspekty života v dětském domově, které mohou mít zásadní vliv na utváření pohlavní identity a které jsou odlišné od života v rodině. V empirické části se budu věnovat samotnému výzkumu, tedy naplánování výzkumné strategie, sběru dat a jejich vyhodnocení. Při výběru výzkumných skupin bude důležité neopomenout vlivy etnických menšin, se kterými se při práci s jedinci žijícími v dětských domovech, budu setkávat. |
Seznam odborné literatury |
BAČOVÁ, V. (2008). Identita v sociální psychologii. In J. Výrost & I. Slaměník (eds.). Sociální psychologie (s. 109–126). Praha: Grada.
BADINTER, E. (2005). XY: o mužské identitě. Praha. Litomyšl. Paseka. BEM, S. L. (1993). The lenses of gender: transforming the debate on sexual inequality. New Haven: Yale University Press BUSSEY, K., BANDURA, A. (1999). Social cognitive theory of gender development and differentiation. Psychological Review, Vol 106(4), Oct, pp. 676-713 ERIKSON, E. (2002). Dětství a společnost. Praha. Agro. FAFEJTA, M. (2004). Úvod do sociologie pohlaví a identity. Věrovany: Nakladatelství Jana Piszkiewicze FIALOVÁ, L. (2001). Body image jako součást sebepojetí člověka. Praha. Karolinum. GJURIČOVÁ, J. (1994). Romové v české společnosti. Praha. GJURIČOVÁ, Š. (2009). Rodinná terapie. Praha. Grada. CHVÁLA, V.; TRAPKOVÁ, L. (2008). Rodinná terapie a teorie jin-jangu. Praha. Portál. JANOŠOVÁ, P. (2008). Dívčí a chlapecká identita: vývoj a úskalí. Praha. Grada. KARSTEN, H. (2006). Ženy – muži. Genderové role, jejich původ a vývoj. Praha: Portál. LANGMEIER, J.; MATĚJČEK, Z. (1968). Psychická deprivace v dětství. Praha: Státní zdravotnické nakladatelství LIPS, H. M. (1988). Sex and gender. Mountain View : Mayfield Publishing Company MALÁ, E. (2003). Poruchy pohlavní identity v dětství. Československá Psychologie, Vol 47(4), pp. 356-362. ROUYER, V. (2003). Dítě a rodičovský pár: účinky rodičovské diferenciace na proces formování sexuální identity malého dítěte. In ŠULOVÁ, L.; ZAOUCHEGAUDRON, Ch. a kol. Předškolní dítě a jeho svět = L’enfant d’âge préscolaire et son monde. Praha: Karolinum, s. 86-96. ISBN 80-246-0752-2. ŠULOVÁ, L. (1998). Člověk v rodině. In SLAMĚNÍK, I.; VÝROST, J. (ed.). Aplikovaná sociální psychologie I. Praha: Portál, 1998, s. 303-339. ISBN 80-7178- 269-6. ŠULOVÁ, L. (1995). Jak učit výchovu k manželství a rodičovství? Praha: Grada, 112 s. ISBN 80-7169-218-2. ŠVANCAR, Z.; BURIÁNOVÁ, E. (1998). Speciálně pedagogické problémy ústavní a ochranné výchovy. Praha: Psychoanalytické nakladatelství J. Kocourek WINNICOTT, D. W. (1998). Lidská přirozenost. Praha: Psychoanalytické nakladatelství J. Kocourek |