Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Informační vzdělávání dětí ve veřejných knihovnách Karlovarského kraje se zaměřením na žáky 2. stupně ZŠ
Název práce v češtině: Informační vzdělávání dětí ve veřejných knihovnách Karlovarského kraje se zaměřením na žáky 2. stupně ZŠ
Název v anglickém jazyce: Information education of children at public libraries in the Karlovy Vary region focused on pupils of the 2nd stage of primary schools (grades 6 - 9)
Klíčová slova: informační vzdělávání, informační výchova, informační gramotnost, veřejné knihovny, oddělení pro děti, žáci 2. stupně ZŠ, Karlovarský kraj, průzkumy, analýzy, knihovníci, kompetence, profesní vzdělávání, Městská knihovna Loket
Klíčová slova anglicky: information education, information literacy, public libraries, children's departments, 2nd grades pupils, primary schools, Karlovy Vary region, surveys, analysis, librarians, lifelong learning, competence, Public library Loket
Akademický rok vypsání: 2011/2012
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav informačních studií a knihovnictví (21-UISK)
Vedoucí / školitel: PhDr. Hana Slámová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 17.04.2012
Datum zadání: 17.04.2012
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 22.06.2012
Datum a čas obhajoby: 11.02.2015 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:02.01.2015
Datum proběhlé obhajoby: 11.02.2015
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Richard Papík, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Tématem bakalářské práce je analýza informačního vzdělávání dětí ve vybraných veřejných knihovnách Karlovarského kraje a návrh modulů lekcí informačního vzdělávání pro žáky 2. stupně základní školy.
Cílem práce je v její první části zmapovat situaci v oblasti informačního vzdělávání dětí ve veřejných knihovnách Karlovarského kraje a na základě analýzy zhodnotit její současný stav a úroveň, s čímž souvisí i problematika odborného vzdělávání knihovníků Karlovarského kraje v této oblasti (možnosti odborných seminářů, školení) a také nutnost spolupráce dětských knihovníků s učiteli základních škol.
V druhé, praktické části si kladu za cíl navrhnout konkrétní moduly lekcí informačního vzdělávání dětí v knihovnách pro žáky 2. stupně základních škol, které dosud nebyly rámcově v Karlovarském kraji zpracovány.
Návrh vychází z mých dlouholetých zkušeností s informačním vzděláváním dětí v Městské knihovně Loket a bude obsahovat anotace jednotlivých lekcí vždy pro konkrétní ročník ZŠ včetně návrhu formy metodického zpracování. Návrh jednotlivých modulů může sloužit jako inspirace pro knihovníky dětských oddělení v Karlovarském kraji.
Osnova:
· Úvod (obecné vymezení pojmů, stav informačního vzdělávání dětí v knihovnách ČR)
· Analytická část (průzkum stavu IV ve vybraných knihovnách Karlovarského kraje a potřeby IV z hlediska knihovníků oddělení pro děti, hodnocení)
· Praktická část (návrh řešení situace, návrh modulů lekcí)
· Závěr
Seznam odborné literatury
DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. 4., nezměn. vyd. Praha: Karolinum, 2011. 372 s. ISBN 978-80-246-1966-8.
Služby veřejných knihoven: směrnice IFLA/UNESCO pro rozvoj. Praha: Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR, 2002. 127 s. Aktuality SKIP; sv. 20. ISBN 80-85851-14-8.
LANDOVÁ, Hana. Editorial "Informační vzdělávání a informační gramotnost". ProInflow [online]. 10.02.2011 [cit.2012-05-05]. Dostupný z WWW: <http://pro.inflow.cz/editorial-informacni-vzdelavani-informacni-gramotnost>. ISSN 1804–2406.
MORAVEC, Josef. Informační vzdělávání uživatelů ve veřejných knihovnách. Inflow: information journal [online]. 2011, roč. 4, č. 5 [cit. 2012-05-05]. Dostupný z WWW: <http://www.inflow.cz/informacni-vzdelavani-uzivatelu-ve-verejnych-knihovnach>. ISSN 1802-9736.
NEJEZCHLEBOVÁ, Jana. Odpovídá informační vzdělávání v knihovnách současným požadavkům?. Ikaros [online]. 2006, roč. 10, č. 5 [cit. 2012-05-05]. Dostupný na www: <http://www.ikaros.cz/node/3333>. URN-NBN:cz-ik3333. ISSN 1212-5075.
RESSLER, Miroslav, ed. a Houšková, Zlata, ed. Podpora informační gramotnosti ve veřejných knihovnách - cesta k budoucnosti. 1. vyd. Praha: Národní knihovna České republiky, 2006. 112 s. ISBN 80-7050-500-1.
SAK, Petr, et al. Člověk a vzdělání v informační společnosti : vzdělávání a život v komputerizovaném světě. Vyd. 1. Praha : Portál, 2007. 296 s. ISBN 978-80-7367-230-0.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK