Interakce učitelka MŠ-dítě při řešení problémových situací
Název práce v češtině: | Interakce učitelka MŠ-dítě při řešení problémových situací |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Kindergarden teacher and child interaction in problem solving situations |
Klíčová slova: | psychická odolnost, vnímaná osobní účinnost, zkušenost zprostředkovaného učení, děti (věk předškolní), mateřská škola, interakce |
Klíčová slova anglicky: | resilience, self-efficacy, mediated learning experience, children (preschool age), kindergarten, interaction |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Mgr. Simona Hoskovcová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 21.02.2012 |
Datum zadání: | 21.02.2012 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 03.04.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2015 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 27.07.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Eva Šírová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomand se bude při zpracování své práce opírat o základní teoretické koncepty vybraného tématu. Výchozí teorií bude koncept self-efficacy a sociálně kognitivní teorie (Vygotskij, Bandura, Seligman), dále pak též postupy ověřené v praxi, jako je například zprostředkované učení (Feuerstein). V empirické části práce bude diplomand zaznamenávat na video interakci učitelek mateřských škol a dětí při řešení problémové situace. Při rozboru záznamu se zaměří na aspekty, které podporují psychickou odolnost dítěte. Jde například o zprostředkované kognitivní postupy, jak k problému přistupovat – aktivní přístup, rozbor problému na dílčí kroky, podpora dítěte při hledání řešení, nikoliv přímé řešení, strategie vedoucí k úspěšnému řešení, modelové učení, případně také poskytované povzbuzování. |
Seznam odborné literatury |
Anthony, E.J., Cohler, B. (Eds.) (1987): The invulnerable child. Guilford Press, New York Bandura, A. (1997): Self-efficacy. The excercise of Control. Freeman, New York Kozulin, A.; Yaacov, R. (2000): Experience of mediated learning : an impact of Feuerstein’s theory in education and psychology. Pergamon, Amsterdam Hoskovcová, S.; Suchochlebová Ryntová, L. (2009) Výchova k psychické odolnosti dítěte: silní pro život. Grada, Praha Hoskovcová, S. (2006): Psychická odolnost předškolního dítěte. Grada, Praha Seligman, M. E. P. (1995): The optimistic child. Harper Perennial, New York Šolcová, I. (2009): Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Grada, Praha |