Závěsný obraz v současné vizuální kultuře
Název práce v češtině: | Závěsný obraz v současné vizuální kultuře |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Hanging Picture in Contemporary Visual Culture |
Klíčová slova: | Závěsné obrazy, reprodukce, spotřebitelé, kýč, masová kultura. |
Klíčová slova anglicky: | Hanging pictures, reproductions, consumers, kitsch, mass culture. |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav etnologie (21-UETN) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Barbora Půtová, Ph.D., Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 29.01.2012 |
Datum zadání: | 30.01.2012 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 08.02.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 05.09.2016 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 16.08.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 05.09.2016 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Petra Hoftichová |
Zásady pro vypracování |
Předmětem bakalářské práce je závěsný obraz v současném obytném interiéru v širším kontextu vizuální kultury. Autorka se zaměří zejména na průzkum cílových skupin masové produkce derivátů závěsných obrazů, které prodávají hypermarkety typu Ikea či Hornbach. Provede nejprve typologii obrazu, nastíní historický vývoj integrace závěsného obrazu do domácnosti a proměny jeho funkcí. Na základě dosavadní literatury a vlastní empirické sondy se pokusí stanovit obecnější zákonitosti motivací a preferencí při výběru obrazů do domácnosti a významů, které obrazy pro své konzumenty mají. K obecnějším závěrům dovede také analýzu toho, jak ve věku digitální reprodukovatelnosti korespondují charakteristiky těchto obrazů s požadavky jejich publika. |
Seznam odborné literatury |
Adorno, T., Horkheimer, M. (2009). Dialektika osvícenství. Praha: OIKOYMENH.
Arendtová, H. (1994). Krize kultury. In Arendtová, H. Krize kultury: čtyři cvičení v politickém myšlení. Praha: Mladá fronta, 57-70. Baudrillard, J. (1997). Art and Artefact. London: Sage. Benjamin, W. (2009). Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti. In Benjamin, W. Výbor z díla I: Literárněvědné studie. Praha: OIKOYMENH. Bourdieu, P. (2000). Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste. Cambridge: Harvard University Press. Davis, D. (1995). The Work Of Art in the Age of Digital Reproduction: An Evolving Thesis (1991-1995). Leonardo, 28(5), 381-386. Eco, U. (2005). Dějiny krásy. Praha: Argo. Eco, U. (2006). Skeptikové a těšitelé. Praha: Argo. Elkins, J. (2007). Proč lidé pláčou před obrazy. Praha: Academia. Filipová, M, Rampley, M. (2007). Možnosti vizuálních studií: Obrazy, texty, interpretace. Brno: Barrister & Principal. Foy, J. H. (1994). The Arts and the American Home: 1890-1930. Knoxville: University of Tennessee Press. Freelandová, Cynthia. (2011). Teorie umění. Praha: Dokořán. Gombrich, E. (2001). Příběh umění. Praha: Mladá fronta. Halle, D. (1996). Inside Culture: Art and Class in the American Home. Chicago: University of Chicago Press. Isenberg, N. (2001). The Work of Walter Benjamin in the Age of Information. New German Critique, 1(83), 119-150. Kesner, L. (1995). Vizuální teorie: současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Jinočany: H & H. Kulka, J. (2008). Psychologie umění. Praha: Grada. Kulka, T. (2000). Umění a kýč. Praha: Torst. Malina, R. (1990). Digital Image: Digital Cinema: The Work of Art in the Age of Post-Mechanical Reproduction. Leonardo, 3, 33-38. Sturken, M., Cartwright, L. (2009). Studia vizuální kultury. Praha: Portál. |