Mučedníci žánrových pastí
Název práce v češtině: | Mučedníci žánrových pastí |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Martyrs of the genre Traps |
Klíčová slova: | Horor, Mučednici, Pascal Laugier, Žanr, Konvence, Inovace, Krizovy narativ, Gore film |
Klíčová slova anglicky: | Horror, Martyrs, Pascal Laugier, Genre, Convention, Inovation, Crisis narrative, Gore film |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra filmových studií (21-KFS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. David Čeněk |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 27.12.2011 |
Datum zadání: | 27.12.2011 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 07.02.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 10.09.2015 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.08.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.09.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Petra Hanáková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Žánrové filmy operující s prvky gore estetiky, které označujeme některým z pojmů dosti rozklížené terminologie jako slasher, splatter, exploatace nebo torture porn, se často končí scénou, v níž je oběti nabídnuta možnost záchrany, a to i v situaci, kdy se jakýkoliv únik jeví zcela nereálně (Eden Lake, Descent, Manhunt aj.). Tyto mechanicky uplatňované dějové zvraty mají zpravidla jediný účel: udržet diváka v pohotovosti (že by se přece jen podařilo hlavní postavě z pekelné situace vyváznout?) a producentům posloužit jako upoutávka případného pokračování (přeživší hrdina bude zahuben v dalším filmu). Film Pascala Laugiera Mučedníci s tímto triviálním žánrovým mechanismem nakládá jinak; scénu úniku předsouvá na úplný začátek (aniž by ovšem v dramaturgii snímku fungovala jako prolog, tj. cosi ne zcela integrálního vzhledem k dalšímu ději). Dlouhá sekvence útěku vystrašené oběti, jež prchá rozpadající se industriální krajinou, v níž rezonují předimenzované ruchy a zvuky, je pro Mučedníky emblematická. Jde o příklad dokonalého naplnění žánru z hlediska stylu a technické kvality; její umístění v celkové struktuře příběhu ovšem žánrovým vzorcům vůbec neodpovídá. Dochází k paradoxu: Žánrové struktury, které obvykle signalizují jistotu, stabilitu a očekávatelnost, jsou zde zdrojem rozklížení a chaosu. Pracují tak, aby svět Mučedníků fungoval jako past nebo experimentální laboratoř, jež slouží k rozvíjení různých konceptů. Laugierův film staví na estetice gore filmů, žánrových atrakcích a obratném lavírování mezi subžánry (duchařský horor, revenge film, exploatace, torture…), které Mučedníci přiznávají a stavějí na odiv. Stejně intenzivně, ale nenápadněji, ovšem pracuje také s pozměňováním kontextů a hledisek, v nichž jsou atrakce předváděny. Stupeň znejistění pak závisí na tom, zda, v čem a do jaké míry byl kontext té které scény pozměněn vůči zažitým žánrovým konvencím. Precizní dramaturgické řezy následně struktuují vyprávění tak, aby za žádných okolností neumožnilo zcizení nebo katarzi z atrakcí. Tato dramaturgická organizovanost – opět paradoxně – pouze umocňuje neurčitost a nestabilitu fikčního světa Mučedníků, kteří nám žánrovou slast zcela odpírají, a spolu s hlavními postavami se tak stáváme spíše mučedníky žánrových pastí. Ve své práci chci na základě detailní neoformalistické analýzy filmu Mučedníci a dílčích komparací s žánrově či tematicky podobnými snímky uvažovat nad následujícími otázkami: A) Jak film rozvíjí různé žánrové koncepty? B) Co pro jeho celkovou strukturu představuje důsledné naplňování, částečné naplňování či nenaplňování žánrových konvencí? C) Jak Mučedníci vyprávějí a co to znamená pro celkové vyznění filmu? D) Kam lze na základě těchto rozborů Laugierův film zařadit? 1) Je styl a technické zpracování dominantní, a snímek tedy spadá do kategorie spektáklů napájejících se z vizuálních atrakcí (Tarantino, Mike, Raimi aj.)? 2) Jde naopak o temnou psychohru s propracovanou narací a motivacemi (Haneke, Park Chan-Wok, Trier aj.)? 3) Je Laugierův film vůbec zařaditelný? Nakolik je inovativní v rámci žánru? Dá se konstatovat, že je něčím zcela novým? |
Seznam odborné literatury |
David Bordwell-Kristin Thompson, Film Art: An Introduction, McGraw-Hill Companies, 8th Edition, 2008. John Cline-Robert G. Weiner, From the Arthouse to the Grindhouse: Higbrow and Lowbrow Transgression in Cinema´s First Century, Scarecrow Press, 2010. Carol J. Clover, Men, Women, and Chain Saws: Gender in Modern Horror Film, Princeton University Press, 1993. Lubomír Doležal, Heterocosmica: Fikce a možné světy, Karolinum, 2003. Barry Keith (ed.), The Dread of Difference: Gender and the Horror Films, University of Texas Press, 1996. Stephen King, Danse Macabre, Gallory, 2010. |