Soudobé snahy o prosazení filmové výchovy ve všeobecném vzdělávání
Název práce v češtině: | Soudobé snahy o prosazení filmové výchovy ve všeobecném vzdělávání |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Contemporary Efforts for Film Educating at Primary and Secondary Schools |
Klíčová slova: | Filmová výchova, filmová/audiovizuální výchova, formální vzdělávání, neformální vzdělávání, rámcové vzdělávací programy, výzkumný ústav pedagogický, filmová gramotnost, kánon filmu, kurikula |
Klíčová slova anglicky: | Film education, film/audiovisual education, formal education, non-formal education, general educational programs, Insitute for educational research, film literacy, canon of the film, cur-riculum |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra filmových studií (21-KFS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. MgA. Tereza Czesany Dvořáková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 15.10.2011 |
Datum zadání: | 15.10.2011 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 07.11.2011 |
Datum a čas obhajoby: | 11.02.2015 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 21.01.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.02.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. David Čeněk |
Zásady pro vypracování |
Záměrem mé bakalářské práce je teoreticky zmapovat aktuální stav snahy prosadit filmovou výchovu do školních osnov základních a středních škol. Primárně se budu zaobírat reflexí jednotlivých neúspěšných i úspěšných pokusů začlenit filmovou výchovu do vzdělávacích osnov. Reflexí toho, co již bylo vytvořeno: snah konkrétních autorů (Jiřího Králíka, Patrika Vacka), institucí (Asociace českých filmových klubů, Výzkumný ústav pedagogický), kin (Aero, Světozor, Bio oko, Ponrepo), i jednorázovými aktivitami na tomto poli (filmové výchovné sekce v rámci letní filmové školy v Uherském hradišti). Dále se hodlám zabývat problematikou absence systematičnosti v oblasti filmové výchovy. Z tohoto důvodu se budu věnovat komparaci se situací mediální výchovy, která má aktuálně mnohem lepší výchozí pozici, než výchova filmová. Tato práce metodologicky zapadá do širšího rámce institucionálních a kulturně-politických reflexí filmového průmyslu a filmové politiky. Neobejde se bez četných rešerší (Národní filmový archiv aj.) na téma filmového vzdělávání, rešerší všech článků, které byly na tuto problematiku sepsány a podrobnou analýzou výše nastíněných aktivit z perspektivy všech dostupných zdrojů (tiskové výstupy z konferencí, dílčí koncepce, atp.) Relevantním zdrojem mi budou také interní dokumenty např. ze setkání k filmové výchově pod záštitou MK, či jiné panelové diskuse na toto téma a osobní rozhovory s tvůrci projektů. |
Seznam odborné literatury |
SZCZEPANIK, Petr, Nová filmová historie: antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Praha 2004.
Realizační tým projektu pilot- G/GP, Manuál pro tvorbu školních vzdělávacích programů na základních školách. VÚP, Praha 2006 Realizační tým projektu pilot- G/GP, Manuál pro tvorbu školních vzdělávacích programů na gymnáziích. VÚP, Praha 2007 Rámcový vzdělávací program pro základní školy. VÚP, Praha 2006 Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. VÚP, Praha 2007 VACEK, Patrik, KRÁTKÁ, Jana, HOLÝ, Zdeněk, Anketa- audiovizuální výchova, Cinepur. Roč. 14, č. 49 (2007), s. 35-37 ČECHOVÁ, Briana, Kurz filmové historie, Cinepur. Roč. 14, č. 49 (2007), s. 33. KRÁTKÁ, Jana, VACEK, Patrik, Učit se učit o audiovizuální kultuře, Cinepur. Roč. 14, č. 49 (2007), s. 33. ARBANOVÁ, Linda, Film aktivně – výchovně vzdělávací projekt, Cinepur 14, č. 49 (l2007), s. 32. PTÁČEK, Luboš, Filmový kánon, kánon nebo jen kujón?, Cinepur. Roč. 18, č. 73, s. 10-11 |