Autoevaluace na ZŠ a její využití v praxi
Název práce v češtině: | Autoevaluace na ZŠ a její využití v praxi |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Self- Evaluation in the Elementary Schools and its Use in Practice |
Klíčová slova: | autoevaluace|evaluace|autoevaluační nástroje|kritéria kvality|dotazník|empirický výzkum|základní škola|Česká republika |
Klíčová slova anglicky: | self-evaluation|evaluation|self-evaluation tools|quality criteria|questionnaire|empirical research|elementary school|Czech republic |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | doc. RNDr. Jana Straková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 25.05.2011 |
Datum zadání: | 25.05.2011 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 08.02.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 13.09.2017 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.07.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 13.09.2017 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Kvalita vzdělávání na základních školách v ČR, resp. její zvyšování, je sice mnoho diskutovaným, ale stále plně nedoceněným tématem českého školství. Soustavný a systematický monitoring ukazatelů kvality je naprosto nezbytným předpokladem pozitivního růstu úrovně školního vzdělávání v našem státě a v kontextu globalizace, rozvoje informační společnosti, znalostní ekonomiky, zvyšování konkurenceschopnosti a v čase hospodářské a ekonomické krize, tato skutečnost vystupuje do popředí ještě naléhavěji. Obecně se zvyšující nároky na lidské dovednosti se musí zrcadlit v odpovídajícím, propracovaném a strukturovaném systému vzdělávání. Skutečnost však těmto představám ne vždy odpovídá. Díky možnosti odchodu žáků na víceletá gymnázia již na 2.stupni ZŠ dochází k předčasnému rozdělování vzdělanostních drah žáků ještě před jejich 15.rokem a k poměrně nežádoucímu jevu, tj. k posilování vzdělanostních nerovností v našem školním systému. Se všemi dopady a negativy této předčasné diferenciace (především poklesu motivace a výkonu žáků) se musí v prvé řadě vypořádat ředitelé a učitelé ZŠ. Cílem této práce je zmapovat na jedné straně problémy, které tento jev přináší z pohledu fungování ZŠ a na druhé straně navrhnout praktická řešení, kterými může vedení ZŠ těmto problémům předcházet. Práce tedy vytyčí oblasti negativního dopadu na ZŠ, dále navrhne evaluační nástroj pro zjišťování zpětné vazby bývalých žáků (a jejich rodičů), kteří se rozhodli pro přestup na víceletá gymnázia, a ve třetím kroku navrhne na základě analýzy výsledků šetření vhodná opatření, která by mohlo vedení ZŠ implementovat s cílem zvýšit kvalitu vlastní školy. Empirická část práce si tedy klade za cíl za pomoci dotazníku vlastní konstrukce zjistit, které oblasti kvality vzdělávání jsou dle žáků a jejich rodičů na ZŠ podhodnoceny a zapříčiňují její menší atraktivitu v konkurenci s víceletými gymnázii. Zkoumány budou především oblasti: celkové klima školy, metody a formy výuky, komunikace s rodiči a žáky, technické vybavení a zázemí školy, manažerské dovednosti, prezentace školy, nabídka mimoškolních aktivit aj. |
Seznam odborné literatury |
Kasíková, Hana, ed. a Straková, Jana, ed. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2011. 348 s. ISBN 978-80-246-1911-8. Matějů, Petr et al. Nerovnosti ve vzdělávání: od měření k řešení. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2010. 495 s. Studie; sv. 63. ISBN 978-80-7419-032-2. Matějů, Petr, ed. et al. (Ne)rovné šance na vzdělání: vzdělanostní nerovnosti v České republice. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006. 411 s. ISBN 80-200-1400-4. Janík, Tomáš a kol. Nástroje pro monitoring a evaluaci kvality výuky a kurikula. 1. vyd. Brno: Paido, 2010. 213 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi; sv. 20. ISBN 978-80-7315-209-3. Janík, Tomáš a kol. K perspektivám školního vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido, 2009. 278 s., [4] l. obr. příl. Pedagogický výzkum v teorii a praxi; sv. 16. ISBN 978-80-7315-193-5. Janíková, Marcela a kol. Výzkum výuky - tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody. 1. vyd. Brno: Paido, 2009. 179 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi; sv. 13. ISBN 978-80-7315-180-5. |