Prototypizace, archetypizace a mytoligizace v Avataru (textová a sémiotická analýza)
Název práce v češtině: | Prototypizace, archetypizace a mytoligizace v Avataru (textová a sémiotická analýza) |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Prototypization,archetypization and mytologization in Avatar |
Klíčová slova: | Kódy, znaky, symboly, mýtus, prototyp, archetyp, konotace, narace, film |
Klíčová slova anglicky: | Codes, signs, symbols, myth, prototype, archetype, connotation, narration, movie |
Akademický rok vypsání: | 2009/2010 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra mediálních studií (23-KMS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Otakar Šoltys, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 13.10.2010 |
Datum zadání: | 21.10.2010 |
Datum a čas obhajoby: | 20.06.2012 00:00 |
Místo konání obhajoby: | FSV Praha 1. |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 18.05.2012 |
Datum proběhlé obhajoby: | 20.06.2012 |
Oponenti: | PhDr. Štěpán Kučera |
Seznam odborné literatury |
POUŽITÁ LITERATURA:
BARTHES, Roland. Mytologie. Vimperk: Dokořán, 2004. 165 s. ISBN 80-86569-73-X DOUBRAVOVÁ, Jarmila. Sémiotika v teorii a praxi, Praha: Portál, s.r.o., 2002. 160 s. ISBN 80-7178-566-0. ECO, Umberto. Vliv Romana Jakobsona na vývoj sémiotiky. In: Mysl a smysl. Praha: Moraviapress, 2000. 183 s. ISBN 80-86181-36-7 ECO, Umberto. Skeptikové a těšitelé. Praha: Argo, 2006. 367 s. ISBN 80–720 –706- 4. ECO, Umberto. Teorie sémiotiky. České Budějovice: Argo, 2009. 440 s. ISBN 978-80-257-0157-7 JIRÁK, Jan – KÖPPLOVÁ, Barbara. Masová média. Praha: Portál, 2009. 413 s. ISBN 978-80-7367-466-3 KARLÍK, Petr – PLESKALOVÁ, Jana – NEKULA, Encyklopedický slovník češtiny. Praha: Nakladelství Lidové noviny, 2002. ISBN 80-7106-484-X. LOTMAN, Jurij Michajlovič. Úvod. In: Sémiotika filmu a problémy filmovej estetiky. Bratislava, Slovenský filmový ústav, 2009. 139 s. ISBN 978-80-85187-51-9 McLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím. Praha: Mladá fronta, 2011. 399 s. ISBN 978-80-204-2409-9 MIŠÍKOVÁ, Katarína. Příběh, fikce, divák a narativní myšlení. In: Mysl a příběh ve filmové fikci. Akademie muzických umění: Praha, 2009. 270 s. ISBN 978-80-7331-126-1 MONACO, James. Jak číst film: svět filmů, médií a multimédií: umění, technologie, jazyk, dějiny, historie. Praha: Albatros, 2004. 735 s. ISBN 80-00-01410-6 POSTMAN, Neil. Ubavit se k smrti. Praha: Mladá fronta, 2010. 208 s. ISBN 978-80-204-2206-4. SAUSSURE, Ferdinand de. Obecné principy. In: Kurz obecné lingvistiky. Praha: Academia 2007. 487 s. ISBN 978-80-200-1568-6 POUŽITÉ WEBOWÉ STRÁNKY STERLING, Bruce. Encyklopaedia Britanica Online. [citováno 12. 11. 2011] s. 12. Dostupné z www.britannica.com/EBchecked/topic/528857/science-fiction/235713/The-evolution-of-science-fiction BENNETT, Steve. Find me an author. 2009 [citováno 13. 11. 2011] 1 s. Dostupné z www.findmeanauthor.com/science_fiction_genre_definition.htm Twentieth Century Fox Home Enterteiment, Avatar. 2009 [citováno 5. 5. 2012] Dostupné z www.avatarmovie.com DVOŘÁK, KREMR, URBÁNEK, VYSKOČIL. Edna. 2008 – 2011 [citováno 30. 4. 2012] Dostupné z www.edna.cz/avatar POUŽITÉ FILMY: CAMERON, James. Avatar. 2009 SCOTT, Ridley. Vetřelec. 1979 GABRIEL, Mike – GOLDBERG, Eric. Pocahontas. 1995 COSTNER, Kevin. Tanec s vlky. 1990 McTIERNAN, John. Predátor. 1987 JACKSON, Peter. trilogie Pán prstenů. 2001 – 2003 STONE, Oliver. Narozen 4. Července. 1989 POUŽITÉ SERIÁLY AZZOPARDI, M. – SHANKS, M. – TAPPING, A. – WARRY-SMITH, D. a více autorů. Hvězdná brána. Od 1997 |
Předběžná náplň práce |
Tématem práce bude sémiotická analýza filmu Avatar od Jamese Camerona. Tento film představuje určitý mezník ve vztahu reality a znaků. Designace a její zákonitosti se odpoutaly od denotace (to se stalo již mnohokrát před tím např. v Pánu prstenů nebo Batmanovi, Spidermanovi atd.), ale technologický pokrok umožnil 3D simulakry prostorového představování reality. Zajímavé je, že takto vzniklý sémioprostor se mohl odpoutat od tradičních prototypů, archetypů a mytologií. Stal se pravý opak. Analýza prototypů, archetypů a mytologizace v sci-fi velkofilmu ukáže, jaké zákonitosti vedly k propojení minulých filmových sémioprostorů s nově vznikajícími a vzniklými. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The theme of the work will be the semiotic analysis of the James Cameron´s movie called Avatar. This movie represents a landmark in the relation of reality and sings. Designation and its laws are decoupled from the denotation (it has happened many times before as in the Lord of the Rings or Batman, Spiderman, etc.), but technological advances allowed 3D simulacra of spatial seeing of reality. The interesting thing is, that this way formed semiotic space, could break away from traditional prototypes, archetypes and mythologies. But it happend here in opposite way. The analysis of prototypes, archetypes and mythologization in sci-fi high-budget movie demonstrate, wich rules get to connection between past semiotic spaces of movies and the emerging and formed one. |