Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
ThDr. Josef Hronek jako katechetik a pedagog
Název práce v češtině: ThDr. Josef Hronek jako katechetik a pedagog
Název v anglickém jazyce: Dr. Josef Hronek as the Cathechetist and the Pedagogue
Klíčová slova: katechetika, pedagogika, náboženská pedagogika, katecheze, vyučování náboženství, biblické vyučování, liturgická výchova
Klíčová slova anglicky: catechetics, pedagogy, religious education, catechesis, teaching of religion, biblical teaching, liturgical education
Akademický rok vypsání: 2008/2009
Typ práce: disertační práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pastorálních oborů a právních věd (do 2023) (26-KPAO)
Vedoucí / školitel: doc. ThLic. Ing. Aleš Opatrný, Th.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 12.11.2008
Datum zadání: 12.11.2008
Datum a čas obhajoby: 26.09.2013 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:13.06.2013
Datum odevzdání tištěné podoby:13.06.2013
Datum proběhlé obhajoby: 26.09.2013
Oponenti: doc. Dr. Ludvík Dřímal, Th.D.
  Bc Andrea Michalcová
 
 
Konzultanti: prof. PhLic. Vojtěch Novotný, Th.D.
Zásady pro vypracování
První kapitola práce – kritický životopis Josefa Hronka – je sepsána na základě historického výzkumu archivních pramenů ze Spisovny Katolické teologické fakulty. V nezpracovaném fondu byly nalezeny všechny dokumenty, které mapují akademickou dráhu Josefa Hronka. Údaje z dětství a mládí pocházejí z osobních dotazníků a jsou doplněny o informace z pramene v soukromých rukách, který jsme označili jako Rodinná kronika.
Druhá kapitola – celkový přehled písemného díla Josefa Hronka – je výsledkem historického výzkumu v knihovnách, internetových katalozích a několika souborných pracích a jeho roztřídění podle zvolených kritérií.
Hlavními metodami práce ve třetí a čtvrté kapitole jsou analyticko-syntetická a komparativní metoda. Byla provedena analýza dobových pramenů (publikací a článků v odborných časopisech) a na jejím základě byl popsán kontext, v jakém Josef Hronek působil. Hlavní část práce tvoří tematická analýza Hronkova díla, na základě které byla provedena syntéza. Její výsledky byly porovnány s výsledky analýzy dobového kontextu a na základě tohoto srovnání byl formulován přínos díla Josefa Hronka v oborech katechetika a pedagogika.
Seznam odborné literatury
Primární zdroje
HRONEK, Josef. Svatý Augustin. Praha: Cyrillo-Methodějské knihkupectví Gustava Francla, 1930.
HRONEK, Josef. Národní škola a katecheta: nástin vývoje obecného školství a přehled obecnoškolského práva československého. Praha: Cyrillo-Methodějské knihkupectví G. Francl, 1931.
HRONEK, Josef. Česká škola národní v historickém vývoji a v dnešní podobě. Praha: G. Francl, 1932.
HRONEK, Josef. Výbor zákonů školských. [Díl] I. Základní předpisy o školách národních. Praha: Kropáč & Kucharský, 1933.
HRONEK, Josef. Metodika vyučování náboženství ve třídě elementární. Praha: Družstvo Vlast, 1934.
HRONEK, Josef. Katechetický slovníček. Praha: Kropáč & Kucharský, 1935.
HRONEK, Josef. Vyučování náboženství na národních školách: uvedení do učitelské prakse. Praha: Vyšehrad, 1935.
HRONEK, Josef. Reforma národní školy československé: Vznik, zásady a cíle reformy národního školství v Československé republice 1918–1934. Praha: G. Francl, 1935.
HRONEK, Josef. O současných směrech pedagogických. Praha: G. Francl, 1938.
HRONEK, Josef. Metodika: Vyučování náboženství pro učitele ke zkouškám způsobilosti a pro školskou praxi. Praha: Česká grafická unie, 1941.
HRONEK, Josef. Vyučování náboženství na středních školách: nejdůležitější platné právní předpisy. Praha: Kropáč & Kucharský, 1941.
HRONEK, Josef. Na klíně mateřském: kapitoly o výchově dítěte v raném dětství. Praha: B. Rupp, 1946.
HRONEK, Josef. Katechetika: duch a forma katolického vyučování náboženského. Praha: Bohuslav Rupp, 1946.
HRONEK, Josef. Didaktika náboženství na školách národních a středních. Praha: ÚSČsS, 1950.
HRONEK, Josef. Pedagogika: úvod do studia. Praha: Česká katolická charita, 1951.
HRONEK, Josef. Magisterium: praktická cvičení v katechisování : návod k pozorování didaktické techniky. Praha: Česká katolická charita, 1952.
HRONEK, Josef. Náboženská didaktika. Praha: Ústřední církevní nakladatelství, 1965.
HRONEK, Josef. Dějiny pedagogiky v obryse. Praha: Ústřední církevní nakladatelství, 1953.
Pramen v soukromých rukách:
Rodinná kronika. Pramen v soukromých rukách.

Literatura:
ALBERICH, Emilio – DŘÍMAL, Ludvík. Katechetika. Praha: Portál, 2008.
BLANDA, František Xaver. Pastorálka ve škole čili vychovávání mládeže učením, bohoslužbou a kázní svaté církve katolické. Praha: Knihkupectví V. Stýbla, 1884.
HORÁK, Záboj. Církve a české školství: právní zajištění působení církví a náboženských společností ve školství na území českých zemí od roku 1918 do současnosti. Praha: Grada, 2011.
HOŠŤÁLKOVÁ, Marta. P. Václav Kubíček jako katecheta a katechetik. Olomouc: MCM, 2007.
CHLÁDEK, Jiljí. Počátkové opatrnosti pastýřské neb krátká naučení, jakby se pastýřové duchovní v povolání svém chovati měli. 1. a 2. díl. Praha: Školní knihtiskárna, 1780.
JINDRA, Jan Nepomuk. Katechetika. Hradec Králové: nákladem spisovatelovým, 1904.
KOŠÁK, František. Dějiny české katechetiky II. Olomouc: Matice Cyrilometodějská, 1922.
KŘIŠŤAN, Alois. Počátky pastorální teologie v českých zemích, Praha: Triton, 2004.
KUBÍČEK, Václav. Katechetika. Návod k duchovní správě mládeže katolické. 2. vydání. Olomouc: MCM, 1939.
NOVOTNÝ, Vojtěch. Katolická teologická fakulta 1939–1990. Prolegomena k dějinám české katolické teologie druhé poloviny 20. stol. Praha: Karolinum, 2007.
ŠKODA, Jan Karel. Katechetika. 3. vydání. Praha: Fr. A. Urbánek, 1874.
TILMANN, Klemens. Náboženská výchova dříve a nyní. Katechetická obnova a katechetická praxe. Praha: Česká katolická charita, 1970.
TOMÁŠEK, František. Pedagogika. Úvod do pedagogické praxe. Olomouc, 1947.
ZIMMERMANNOVÁ, Marie. Vývoj katechetiky v českých zemích v letech 1920−1994. Licenciátní práce. Praha: Univerzita Karlova, Katolická teologická fakulta, 2010.
Předběžná náplň práce
Cílem práce je popsat dílo Josefa Hronka (1890−1954) v oborech katechetika
a pedagogika a zhodnotit jeho význam v kontextu jeho doby. Práce je rozdělena do čtyř kapitol. První kapitola je věnována životopisu Josefa Hronka. Představujeme v něm zejména jeho akademickou dráhu. Druhá kapitola předkládá celkový přehled písemného díla Josefa Hronka. Ve třetí kapitole je představen dobový kontext, ve kterém Josef Hronek působil. Jádrem práce je čtvrtá kapitola rozdělená do dvou částí. První obsahuje tematickou analýzu Hronkova díla z katechetiky a pedagogiky. Ve druhé části je provedeno hodnocení jeho odborného díla.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The aim of this thesis was to describe the work of Josef Hronek (1890—1954) in the field of catechetics and pedagogy, and evaluate its importance in the context of his time. The work is divided into four chapters. The first chapter is devoted to the biography of Josef Hronek, introducing primarily his academic career. The second chapter presents an overview of Hronek`s written works. The third chapter introduces the context in which Josef Hronek worked. The fourth chapter represents the core of the thesis, and is divided into two parts. The first part contains thematic analysis of the works dealing with catechetics and pedagogy. The second part involves the evaluation of his professional work.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK