Olivetská hora u kostela sv. Mořice v Olomouci
Název práce v češtině: | Olivetská hora u kostela sv. Mořice v Olomouci |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Mount of Olives at Church of St. Morris in Olomouc |
Akademický rok vypsání: | 2008/2009 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Michaela Ottová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 16.12.2008 |
Datum zadání: | 19.01.2009 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2009 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 22.07.2009 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 22.07.2009 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2009 |
Oponenti: | PhDr. Mgr. Aleš Mudra, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
I. Úvod
II. Vlastní stať 1. Shrnutí dosavadní literatury k tématu 2. Popis, formální analýza 3. Problematika původního umístění 4. Sousoší z ikonografického hlediska (nejdříve obecně námět, kdy se objevuje i v sochařství, varianty) 5. Otázka datace a původu díla (představení již nastolených hypotéz, hledání analogií) III. Závěr |
Seznam odborné literatury |
PERŮTKA Marek (ed.): Arcidiecézní muzeum Olomouc: průvodce, Olomouc : Muzeum umění Olomouc, 2006, 81n.
NIEDZILENKO Andrzej, VLNAS Vít (eds.): Slezsko, perla v české koruně. tři období rozkvětu vzájemných umělěckých vztahů, Praha: Národní galerie v Praze, 2006, 84-86. BARTLOVÁ Milena: Mistr Týnské kalvárie. Český sochař doby husitské, Praha: Academia, 2004, 111-116. HLOBIL Ivo: K výtvarné kultuře Moravy a Slezska od gotiky k renesanci 1400-1550. in: kat. výstavy(viz. výše) I., Olomouc, 2002, 88-110. HLOBIL Ivo: Olivetská hora kostela sv. Mořice v Olomouci z třicátých let 15. století, in: Podzim středověku. Vyhraňování geografických teritorií, městská kultura a procesy vzniku lokálních uměleckých škol ve střední Evropě 15. století, Brno: Moravská galerie v Brně, 2001, 45-51. HLOBIL Ivo: Wendepunkt zur Synthese: Ausstellung "von der Gotik zur Renaissance" die bildkünstlerische Kultur in Mähren und Schlesien von 1400-1550, in: Umění XLVIII., Praha, 2000, 315-334. HLOBIL Ivo: Od gotiky k renesanci, sv. III., c. k. 178, Olomouc, 1999,284,291. HOMOLKA Jaromír: Sochařství, in: Pozdně gotické umění v Čechách, Praha: Odeon 1985, 230-232. HOMOLKA Jaromír: Pozdně gotické sochařství, in: DČVU I/2, Praha: Academia, 1984, 541-542. HOMOLKA Jaromír. Olivetská hora při kostele sv. Mořice v Olomouci, in: Acta Universitatis Palackinae Olomucensis. Facultas philosophica. Philosophica-aesthetica 5, Praha, 1979, 99-103. KUTAL Albert: České gotické umění, Praha: Obelisk, 1972, 167. HOMOLKA Jaromír: Gotická plastika na Slovensku, Bratislava, 1972, 345 a pozn. 48. HOMOLKA Jaromír: K některým otázkám středoevropské plastiky XV. Století, in: Umění XVII., Praha, 1969, 539-573 (zvl. 559-560). KRČÁLOVÁ Jarmila: Příspěvek k poznání díla Hanuše z Olomouce,in: Umění IV, Praha, 1956, 17-50. KUTAL Albert, LÍBAL Dobroslav, MATĚJČEK Antonín: České umění gotické I. Stavitelství a sochařství, Praha: S.V.U.Mánes, 1949, obr. 231,74,80. KUTAL Albert: Gotické sochařství v Čechách a na Moravě, Praha : Výtvarný odb. Umělecké Besedy, [1926, 76. |
Předběžná náplň práce |
Ve své bakalářské práci se pokusím o monografické zpracování sousoší Krista s apoštoly na hoře Olivetské od kostela sv. Mořice v Olomouci. Podle posledního bádání se jedná o dílo stojící na pomezí krásného slohu a pozdní gotiky. Pokud přistoupíme na datování díla do druhé čtvrtiny patnáctého století, nemá ve své době na našem území co do kvality a míry inovativních prvků obdobu a tedy otázka původu tohoto díla se jeví nanejvýše zajímavou. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
In my bachelor thesis I'll make an effort to do a monographical study of the sculpture of Christ with apostles on the Mount of Olives from the church of St. Morris in Olomouc. According to the latest exploration this work lies in very important point of progress between "style of beauty" and late Gothic. If we agree with the meaning, that the sculpture is the work of the second quarter of 15th century it has no analogy in quality and innovation at our territory. So the question about its origin seems to be very interesting. |