Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Mistr Madony ze Seeonu a jeho východiska. Otázky jeho hypotetické Salcburské dílny
Název práce v češtině: Mistr Madony ze Seeonu a jeho východiska.
Otázky jeho hypotetické Salcburské dílny
Název v anglickém jazyce: The Master of the Madonna of monastery Seeon and his resources.
Problems of his hypotetical workshop in Salzburg
Akademický rok vypsání: 2007/2008
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Michaela Ottová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 15.09.2008
Datum zadání: 10.10.2008
Datum a čas obhajoby: 08.09.2010 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:02.07.2010
Datum odevzdání tištěné podoby:02.07.2010
Datum proběhlé obhajoby: 08.09.2010
Oponenti: prof. PhDr. Jaromír Homolka, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
osnova práce:
1. Úvod.
2. Skupina děl připsaných Mistrovi ze Seeonu. Formální a ikonografické rozbory jednotlivých děl a na jejich základě charakteristika stylu Mistra ze Seeonu.
3. Další sochařská díla 20. a 30. let 15. století v Salcburku a okolí (hlavně oblast Rupertiwinkel). Jejich rozbory a srovnání s díly připsanými Mistrovi ze Seeonu.
4. Pozice dílny v kontextu ostatní lokální produkce. Hledání hypotetických východisek "seeonského stylu" na základě předchozího formálního srovnání.
5. Otázka dílny. Přezkoumání dosavadních hypotéz o lokalizaci dílny (Salcburk, Mühldorf am Inn, vliv českého prostředí? Prahy).
6. Závěr- představa o situaci v sochařství pozdního krásného slohu v Salcburku a okolí.


Seznam odborné literatury
BOMHARD Peter von: Der Weildorfer Hochaltar und Weildorfer Madonna, in: Das Salzfass 13(1979), 120-123.
BRENNINGER Georg: Kunsttopographie des Erzbistum München und Freising, Die Kirchen von Ebing, Pürten und st. Erasmus, München, 1993.
CLASEN Karl Heinz: Der Meister der Schönen Madonnen, Berlin 1974.
CLASEN Karl Heinz: Die Schönen Madonnen. Ihr Meister ind seine Nachfolge, Königstein 1951.
ČORNEJ Petr: Velké dějiny zemí koruny české V (1402 - 1437), Praha/Litomyšl 2000.
DEHIO Georg: Handbuch der deutschen Denkmäler, Bayern IV: München und Oberbayern, München 1990.
FAJT Jiří (ed.): Karel IV. císař z Boží milosti. Kultura a umění za vlády posledních Lucemburků 1310 ? 1437, Praha 2006.
FAJT Jiří: Gotika v Západních Čechách 1230 ? 1530 III. Sochařství, Praha 1996, 650,651.
FEULNER Adolf/MÜLLER, Theodor: Geschichte der deutschen Plastik, München 1953
GROSSMANN Dieter: "Schöne Madonnen" 1350 ? 1450, Salzburg 1965.
GROSSMANN Dieter: Der Meister von Seeon, in: Marburger Jahrbuch für Kunstwisseschaft 19, Marburg 1974, 85-138.
HARTIG Michael: Die Schöne Madonna von Salzburg als Gnadenbild und ihre Verbreitungsgebiet. In: Das Münster 1, 1947/48.
HOMOLKA Jaromír: On the development of Czech gothic sculpture about 1400, Praha 1965.
KRONBICHLER Johann: Meisterwerke Europäischer Kunst. 1200 Jahre Erzbistum Salzburg, Salzburg 1998.
KUTAL Albert: České sochařství kolem r. 1400 a alpské země, in Umění V, 1957, 301-315.
KUTAL Albert: K jihočeské plastice doby předhusitské a husitské, in: Sborník prací filosofické fakulty brněnské university II, 1953, 2 - 4.
KUTAL Albert: K problému krásných madon. Poznámky k výstavě ?krásné madony? v Salcburku, in Umění XIV, 1966, 433-457.
LEGNER Anton: Schöne Madonnen 1350 ? 1450, in Pantheon 23, 1965, 422pp.
MILLER Albrecht: Der Meistr von Seeon, in: Salzburg in Bayern, Mühldorf am Inn 2002.
MÜLLER Theodor: Alte bairische Bildhauer: vom Erminoldmeister bis Hans Leinberger, München 1950.
MÜLLER Theodor: Bayerisches Nationalmuseum : Führer durch die Schausammlungen / hrsg. von der Museumsdirektion, München 1964.
MÜLLER Theodor: Beobachtungen zur Südtiroler Plastik in der Frühzeit Michael Pachers, in: Kunsthistorische Forschungen : Otto Pächt zu seinem 70. Geburtstag, Salzburg 1972, 234-242.
MÜLLER Theodor: Gotik in Tirol, München 1950.
MÜLLER Theodor: Mittelalterliche Plastik Tirols: von der Frühzeit bis zur Zeit Michael Pachers, Berlin 1935.
MÜLLER Theodor: Sculpture in Netherlands, Germany, France and Spain 1400?1500, Harmondsworth 1966.
PAATZ Walter: Prolegomena zu einer Geschichte der deutschen spätgotischen Skulptur im 15. Jahrhundert Abhandkungen der Heidelberger Akademie der Wissenschaften, Phil. ? hist. Klasse 1956, 2. vydání.
PANOFSKY Erwin: Early Netherlandisch Painting, Cambridge 1953.
PINDER Wilhelm: Die deutsche Plastik vom ausgehendem Mittealter bis zum Ende des Renaissance, Wildpark-Potsdam 1929.
PINDER Wilhelm: Die Kunst der ersten Bürgerzeit bis zur Mitte des 15. Jahrhunderts, Leipzig 1937.
RAMISCH Hans: Ulm und die Salzburger Plastik im 15. Jahrhundert : Hanns Sweicker von Ulm; der Bildhauer der Pröpste von Chiemsee in der Zeit von 1430 bis 1467, in: Skulptur in Süddeutschland, 1400 - 1770: Festschrift für Alfred Schädler, München 1998.
RAMISCH Hans: Zur Salzburger Holzplastik im zweiten Drittel des 15. Jahrhundert, in: Mitt. d. Ges. f. Salzb. Landeskunde 104, 1964.1-87.
ROSSACHER Kurt: Die Schöne Madonna ? neue Ergebnisse und Problematik der Ausstellung in Salzburg, in: Alte un moderne kunst, 1965.
SCHMALZL Peter: Pürten in Geschichte und Legende (Kirchenführer), Neuburg/Dounau 1962.
SCHULTES Lothar: Die Plastik. Vom Michaelmeister bis zum Ende des Schönen Stils, in: BRUCHER, Günter (ed.): Geschichte der Bildenden Kunst in Österreich II. Gotik, München /London /New York 2000.
SCHULTES Lothar: Gotikschätze Oberösterreich, Linz 2002.
STEINITZ Wolfgang/WAGNER, Franz/ ZAUNSCHIRM, Thomas: Spätgotik in Salzburg : Skulptur und Kunstgewerbe, 1400 ? 1530, Salzburg 1976.
SWOBODA Karl Maria (ed.): Gotik in Böhmen, Mnichov 1969.
SWOBODA Karl Maria: Geschichte der Bildenden Kunst in 9 Bänden, svazek 3, Die Spätgotik, Wien 1978.
WILM Hubert: Die gotische Holzfigur: ihr Wesen und ihre Entstehung, Stuttgart 1944.
WILM Hubert: Gotische Tonplastik in Deutschland, Augsburg 1929.
WILM Hubert: Mittelalterliche Plastik im Germanischen Nationalmuseum zu Nürnberg, München 1922.
Předběžná náplň práce
Diplomová práce se zaměří na otázky salcburského sochařství 20. a 30. let 15. století. Hlavním cílem práce je představit umělce označovaného jako Mistr Madony ze Seeonu a jeho dílnu a zasadit jeho umění do kontextu ostatní, nejen místní produkce. Práce se pokusí nalézt pravděpodobná východiska a vlivy, které na Mistra Seeonské Madony působily a lokalizovat jeho dílnu.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The thesis focuses on problems of sculpture in Salzburg region in the first third of 15th century. The main objects of this thesis are to present an artist called Master of The Seeon Madonna and his workshop, to find his basis and influeces and to localisate his workshop.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK