Sociální třída, kulturní kapitál a jejich vliv na mimoškolní aktivity dětí v procesu sociální a kulturní reprodukce
Název práce v češtině: | Sociální třída, kulturní kapitál a jejich vliv na mimoškolní aktivity dětí v procesu sociální a kulturní reprodukce |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Social Class, Cultural Capital and Their Influence on the Extracurricular Activities of Children in the Process of Social and Cultural Reproduction |
Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (24-KS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. et Mgr. Ondřej Špaček, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 27.03.2024 |
Datum zadání: | 27.03.2024 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 27.03.2024 |
Zásady pro vypracování |
Práce se zaměří na shrnutí a uspořádání dostupných aktuálních studií které analýzu volnočasové aktivity dětí a dospívajících pohledem třídního postavení popř. kulturního kapitálu rodiny dětí. Záměrem zpracování je charakterizovat hlavní otázky, které si výzkumy tohoto typu kladou a zobecnění zjištění, ke kterým dospívají. |
Seznam odborné literatury |
ASHBOURNE, Dianne & ANDRES, Lesley. Athletics, Music, Languages, and Leadership: How Parents Influence the Extracurricular Activities of Their Children. Canadian Journal of Education, 2015, 38.2: 1–34.
BENNETT, Pamela R.; LUTZ, Amy C.; JAYARAM, Lakshmi. Beyond the schoolyard: The role of parenting logics, financial resources, and social institutions in the social class gap in structured activity participation. Sociology of education, 2012, 85.2: 131–157. DOI: 10.1177/0038040711431585. Factum Invenio, s.r.o. Zdroje informací a kritéria při výběru volnočasových aktivit. Závěrečná zpráva z výzkumu. Národní institut dětí a mládeže, Praha: 2008. GOSHIN, Mikhail, et al. The Strategies of Parental Involvement in Adolescents’ Education and Extracurricular Activities. Journal of Youth and Adolescence, 2021, 50.5: 906–920. GRENFELL, Michael James (ed.). Pierre Bourdieu: key concepts. 2nd ed. Abingdon, Oxon: Routledge, 2014. KATRŇÁK, Tomáš, et al. Sociální a kulturní reprodukce společnosti v teoretické perspektivě. Sociológia-Slovak Sociological Review, 2003, 1: 61–76. KOHN, Melvin L. Social class and parental values. American Journal of sociology, 1959, 64.4: 337–351. KRAAYKAMP, Gerbert & VAN EIJCK, Koen. The intergenerational reproduction of cultural capital: A threefold perspective. Social forces, 2010, 89.1: 209–231. LAREAU, Annette & CONLEY, Dalton (ed.). Social class: How does it work? New York: Russell Sage Foundation, 2008. LEGUINA, Adrian; KARADEMIR-HAZIR, Irmak; AZPITARTE, Francisco. Exploring patterns of children’s cultural participation: parental cultural capitals and their transmission. Consumption and Society, 2022, 1.1: 170–196. MCNEAL JR, Ralph B. High school extracurricular activities: Closed structures and stratifying patterns of participation. The Journal of Educational Research, 1998, 91.3: 183–191. SHIH, Yi-Ping & YI, Chin-Chun. Cultivating the Difference: Social Class, Parental Values, Cultural Capital and Children's After-School Activities in Taiwan. Journal of Comparative Family Studies, 2014, 45.1: 55–75. SJÖDIN, Daniel & ROMAN, Christine. Family practices among Swedish parents: Extracurricular activities and social class. European Societies, 2018, 20.5: 764–784. TZANAKIS, Michael. Bourdieu’s social reproduction thesis and the role of cultural capital in educational attainment: A critical review of key empirical studies. Educate~, 2011, 11.1: 76–90. WEININGER, Elliot B.; LAREAU, Annette; CONLEY, Dalton. What money doesn't buy: Class resources and children's participation in organized extracurricular activities. Social Forces, 2015, 94.2: 479–503. |