Využívaní blízkosti témat a lokálnosti ve výuce přírodopisu
Název práce v češtině: | Využívaní blízkosti témat a lokálnosti ve výuce přírodopisu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Utilizing the Proximity of Topics and Locality in Biology Education |
Akademický rok vypsání: | 2024/2025 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Radim Kuba |
Řešitel: |
Zásady pro vypracování |
Od zájemce o dané téma se předpokládá, že v průběhu zpracovávání práce absolvovuje níže uvedené předměty a kurzů, které studentu poskytnout nezbytnou odbornou přípravu k řešení daného tématu, případně dalších specializačních kurzů doporučených školitelem. Jednáse především o předměty zaměřené na pedagogickou a krizovou komunikaci, které pomohou dané téma při zpracovávání lépe uchopit. Doporučené předměty ze SIS: • MB180C44 Běžná a krizová komunikace ve škole • MB180C48 Komplexní krizová komunikace |
Seznam odborné literatury |
o Možné podklady: § Mayer, R. E., & Estrella, G. (2014). Benefits of emotional design in multimedia instruction. Learning and Instruction, 33, 12-18. § Immordino‐Yang, M. H., & Damasio, A. (2007). We feel, therefore we learn: The relevance of affective and social neuroscience to education. Mind, brain, and education, 1(1), 3-10. § Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American psychologist, 55(1), 68. § Pintrich, P. R. (2003). A motivational science perspective on the role of student motivation in learning and teaching contexts. Journal of educational Psychology, 95(4), 667. |
Předběžná náplň práce |
o Práce bude prozkoumávat význam osobní blízkosti a emočního stavu žáka v kontextu procesu učení, s důrazem na to, jak tyto faktory mohou pozitivně či negativně ovlivňovat výsledky vzdělávání. Hlavními typy může být osobní vztah k danému učivu anebo vztah k lokalitě, které se výuka týká. Příklady tohoto nalezneme přímo v rámcových vzdělávacích programech. U některých výstupů i v českém kurikulu nalezneme doporučení, že má žák daný úkol provádět v okolí školy, v okolí svého bydliště atd. Ve slovenském kurikulu je takto formulováno ještě větší množství výstupů – např. „žák pozná flory a faunu v blízkosti bydliště/školy“ či v daném okolí realizuje nějaké projekty. o Jiný typ projevu fenoménu může být, že když se žák ve škole např. učí o tématu, ke kterému má osobní vztah (např. se učí o cukrovce a někdo z rodiny jí trpí) – i v takovém případě bude pravděpodobně motivace žáka se o tématu učit vyšší. o Daná „blízkost a lokálnost“ může zvyšovat motivaci žáků k učení, propojuje teoretické informace s reálným životem a běžnou praxí. Práce bude zkoumat existující teorie a modely, které se týkají vlivu osobní zkušenosti a afektivity na proces učení, včetně, ale nikoli výhradně, projektové výuky, zážitkové pedagogiky, teorie sebeurčení a konceptu emocionálního designu v multimediálním vzdělávání. o Práce může být teoretická, zaměřující se na analýzu a syntézu stávajících výzkumných studií a teorií. Bude prozkoumávat, jak osobní blízkost a emoční stav jedince mohou modulovat jeho motivaci k učení, retenci informací a aplikaci nabytých znalostí a dovedností. o Tato práce by měla poskytnout hlubší porozumění tomu, jak a proč osobní blízkost a emoční stav žáka ovlivňují jeho proces učení, a nabídnout pedagogické strategie, které optimalizují výsledky učení vzhledem k těmto faktorům. Výstupy práce by mohly být aplikovány v rámci školní praxe tak, aby výuka lépe reflektovala emoční a osobní aspekty žákova učení. o V případě zájmu o dané téma nejdříve kontaktujte školitele na e-mailuradim.kuba@natur.cuni.cz. |