Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Jak učit, když pedagoga trápí zdravotní problémy
Název práce v češtině: Jak učit, když pedagoga trápí zdravotní problémy
Název v anglickém jazyce: Teaching When a Teacher is Affected by Health Issues
Akademický rok vypsání: 2024/2025
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180)
Vedoucí / školitel: Mgr. Radim Kuba
Řešitel:
Zásady pro vypracování
Od zájemce o dané téma se předpokládá hlubší zájem o problematiku laické první pomoci a v průběhu zpracovávání práce absolvování níže uvedených předmětů a kurzů, které studentu poskytnout nezbytnou odbornou přípravu k řešení daného tématu. Jedná se jednak o předměty zaměřené poskytování laické první pomoci, aspekty krizové komunikace, tak i o pokročilejší kurzy typu Zdravotník zotavovích akcí/Člen první pomoci. Nedílnou součástí by mělo být i absolvování didakticky zaměřených kurzů Didaktika první pomoci I a II.

a) Doporučené předměty ze SIS:
• MB180C25 První pomoc ve škole - bloková nebo MB180C25T První pomoc ve škole - terénní
• MB180C50Z První pomoc - simulace zimní
• MB180C50L První pomoc - simulace letní
• MB180C44 Běžná a krizová komunikace ve škole
• MB180C48 Komplexní krizová komunikace

b) Doporučené kurzy s akreditací MŠMT/ zařazené do CŽV:
• Didaktika první pomoci I
• Didaktika první pomoci II
• Zdravotník zotavovacích akcí / Člen první pomoci

(více informací o kurzech lze nalézt na: https://www.prvnipomocprfuk.eu)
Předběžná náplň práce
o Práce se bude zaměřovat na analýzu a strategie řešení situací, kdy pedagog musí učit i přesto, že je ve zdravotní indispozici, a to v terénu reálného školního prostředí. Ideálním řešením zdravotních indispozic by samozřejmě bylo, aby pedagog navštívil lékaře a byl pracovní neschopnosti, dokud obtíže neodezní. V některých případech to však není zcela možné a pedagog nějakým způsobem musí výuku zvládnout.
o V první části bude práce identifikovat a popisovat možné zdravotní problémy a indispozice pedagoga, které mohou překážet efektivní výuce - například ztráta hlasu, bolesti hlavy, situace jiné akutní bolesti, ale i chronická onemocnění či obtíže.
o Další část se zaměří na konkrétní strategie a metody, které učitel může uplatnit, aby zachoval kvalitu a kontinuitu výuky i přes svůj zdravotní stav. Příkladem může být situace, kdy učitel ztratí hlas a jako náhradní komunikaci využije visuální pomůcky, písemné instrukce, nebo multimediální prezentace. V kontextu bolesti hlavy či migrény mohou být představeny strategie minimalizace vizuálního a zvukového podnětu ve třídě či alternativní organizace výuky.
o Práce bude reflektovat jak etický, tak právní rámec tématu, a to v kontextu práv a povinností pedagoga, jeho zodpovědnosti za žáky, a také v kontextu práva pedagoga na zdravotní péči a odpovídající pracovní podmínky. V diskusi bude též prozkoumána problematika míry sebepéče, seberegulace a seberespektu pedagoga v kontextu očekávání pracovní role.
o Cílem bude nabídnout pedagogům prostřednictvím zpracované rešerše konkrétní nástroje a strategie, jak se orientovat v situacích, kdy jsou nuceni zvládat dualitu rolí učitele a pacienta, a jak takové situace reflektovat s ohledem na vlastní potřeby a kontext školního prostředí.
o Pokud by práce byla zpracovávána jako bakalářská, jednalo by se pouze o výše uvedenou rešerši (v souladu s požadavky kladenými na bakalářské práce na biologické sekci). V případě diplomové práce, která zpravidla zahrnuje i „praktickou část“, by bylo možné provést např. proběhlo dotazníkové šetření či rozhovory s pedagogy, které by zjistily, jak často se pedagogové do podobných situací zahrnujících zdravotní komplikace dostávají a jakým způsobem je řeší.
o V případě zájmu o dané téma nejdříve kontaktujte školitele na e-mailu radim.kuba@natur.cuni.cz.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK