Kulturně behaviorální odlišnosti žáků z východní Evropy v prožívání a vnímání emocí
Název práce v češtině: | Kulturně behaviorální odlišnosti žáků z východní Evropy v prožívání a vnímání emocí |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Cultural and Behavioral Differences in the Experience and Perception of Emotions Among Pupils from Eastern Europe |
Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Radim Kuba |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 02.11.2023 |
Datum zadání: | 02.11.2023 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 07.11.2023 |
Zásady pro vypracování |
Od zájemce o dané téma se předpokládá, že v průběhu zpracovávání práce absolvovuje níže uvedené předměty a kurzů, které studentu poskytnout nezbytnou odbornou přípravu k řešení daného tématu, případně dalších specializačních kurzů doporučených školitelem. Jednáse především o předměty zaměřené na pedagogickou a krizovou komunikaci, které pomohou dané téma při zpracovávání lépe uchopit. Doporučené předměty ze SIS: • MB180C44 Běžná a krizová komunikace ve škole • MB180C48 Komplexní krizová komunikace |
Předběžná náplň práce |
V souvislosti se vzrůstající migrací se čeští učitelé ve školách stále častěji setkávají s žáky, kteří mají nejen odlišný mateřský jazyk, ale rovněž pochází z odlišného kulturního prostředí. Aby mohli být adekvátně začleněni do vzdělávacího procesu, může to často vyžadovat určitá specifika i z hlediska komunikace. Jednou z oblastí, ve které se kulturní odlišnost žáků může projevit, je odlišné prožívání, vnímání a práce s emocemi. Zatímco některé kultury/národy bývají značně expresivní, jiné se mohou snažit vnější projevy emocí redukovat a minimalizovat. S těmito specifiky se pak mohou setkávat jak jejich spolužáci ve třídě, různí pedagogové (včetně třídních učitelů). Bakalářská práce se bude zaměřovat na analýzu kulturně behaviorálních rozdílů v oblasti emočních projevů a zkušeností u žáků, a to především se zaměřením osoby s původem z východní Evropy (např. Ukrajina, Rusko, Bělorusko). Práce se bude snažit postihnout, jak kulturní faktory formují vzory emocionálního vyjádření a vnímání v kontextu vzdělávání, a to včetně individuálních a kolektivních aspektů, historického dědictví, vzdělávacích prostředí a interkulturní adaptace, které formují emocionální chování studentů. Její výsledky mohou být cenné pro pedagogy, interkulturní odborníky a výzkumníky, kteří se snaží rozvíjet efektivnější přístupy ke vzdělávání studentů z různých kulturních kontextů. |