Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Film Zuřivec – nástroj v komunikaci s dětmi o násilí v blízkých vztazích z pohledu lektorů
Název práce v češtině: Film Zuřivec – nástroj v komunikaci s dětmi o násilí v blízkých vztazích z pohledu lektorů
Název v anglickém jazyce: The film Angry Man - a tool in communication with children about violence in close relationships from the perspective of lectors
Klíčová slova: násilí v blízkých vztazích|primární prevence|komunikace s dětmi o násilí|film|lektor/ka primární prevence|ohrožené dítě
Klíčová slova anglicky: violence in close relationships|primary prevention|communication with children about violence|movie|lecturer of primary prevention|children at risk
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociální práce (21-KSOCP)
Vedoucí / školitel: Mgr. Kateřina Cidlinská, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 15.12.2022
Datum zadání: 15.12.2022
Schválení administrátorem: bylo schváleno
Datum potvrzení stud. oddělením: 16.12.2022
Datum a čas obhajoby: 05.02.2024 09:30
Datum odevzdání elektronické podoby:08.01.2024
Datum proběhlé obhajoby: 05.02.2024
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. et Mgr. Lenka Formánková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je zjistit, jakým způsobem film Zuřivec přispívá ke komunikaci s dětmi o násilí v blízkých vztazích. Násilí v blízkých vztazích má pro osoby, které jsou mu vystaveny, vážné důsledky, zvláště závažně postihuje vývoj dětí. I když se problematice násilí v blízkých vztazích v dnešní době věnuje nespočet subjektů a téma již ve společnosti není vnímáno jako zakázané téma, tak je téma násilí stále velmi kontroverzním tématem – a to hlavně v komunikaci s dětmi. Přitom právě komunikace s dětmi o násilí je jedním z důležitých nástrojů, jak bojovat proti násilí v blízkých vztazích. V teoretické části práce jsou nejprve definovány základní pojmy, které se s násilím v blízkých vztazích pojí a poté je v empirické části práce představen kvalitativní výzkum, který byl proveden s lektory primární prevence, jež ve své práci využívají animovaný film Zuřivec. Výzkum se zaměřil primárně na silné stránky filmu a jeho limity a na to, jaký vliv má film na komunikaci s dětmi o násilí. Výzkum má ambici formulovat doporučení pro komunikaci s dětmi o tématu násilí.
Seznam odborné literatury
JAKOBSEN, Barbora a Marius RÅKIL, ed. Násilí je možné zastavit: psychologie násilí a terapie pro osoby, kteří se dopouštějí násilí v blízkých vztazích, druhé vydání. Přeložila Petra ŠTAJNEROVÁ. Praha: Nadace Open Society Fund Praha, 2022. ISBN 978-80-7440-302-6
PERRY, Bruce Duncan a Maia SZALAVITZ. Chlapec, kterého chovali jako psa: příběhy dětí, které překonaly trauma. Přeložil Linda BARTOŠKOVÁ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1112-9.
Metodika komunikace s ohroženými dětmi [online]. Plzeň: Diakonii ČCE, 2014 [cit. 2022-12-03]. Dostupné z: https://www.nadacesirius.cz/soubory/prilohy/Metodika-komunikace-s-ohrozenymi-detmi.pdf
DRŠKOVÁ, Mgr. Šárka. Inspirace: Využití filmu Zuřivec v rámci primární prevence na základních a středních školách [online]. In: Zuřivec. 2022 [cit. 2022-12-04]. Dostupné z: https://zurivec.cz/
MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíce potřebují. 1. vydání. Praha: Portál., 2003. ISBN 978-80-7367-504-2
MATĚJČEK, Zdeněk. Krizové situace v rodině očima dítěte. 1. vydání. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0332-7
VARGOVÁ, Branislava a kol. Partnerské násilí – Oběti partnerského násilí, násilí mezi rodiči očima dětí, pachatelé partnerského násilí. 1. vydání. Praha: Linde, 2007. ISBN 978- 80-86131-76-4
D. HOLLAR a P. FLEMING etc. Attitudes & effectiveness of professional programs for primary prevention of violence: exploratory validation of the PREVENT primary prevention of violence self-assessment [online]. In: Researchgate. 2012 [cit. 2022-12-04]. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/235378163_Attitudes_effectiveness_of_professional_programs_for_primary_prevention_of_violence_exploratory_validation_of_the_PREVENT_primary_prevention_of_violence_self-assessment
Ch. L. ERICKSON, D. Gault, D. Simmons. The Wakanheza Project: A Public Health Approach to Primary Prevention of Family Violence [online]. In: Tandfonline. 2014 [cit. 2022-12-04]. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10705422.2014.904258
KAMODY, Rebecca C. a Kathryn H. HOWELL. A Cross-Sectional Examination of Intimate Partner Violence and Mother-Child Communication. In: Ebscohost [online]. 2019 [cit. 2022-12-04]. Dostupné z: https://web-s-ebscohost-com.ezproxy.is.cuni.cz/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=0&sid=587cf7dd-59fc-4d7e-a437-47910aac66e5%40redis
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK