Vzdělávací potenciál adaptivního učení v geografii na příkladu rozvoje mapových dovedností
Název práce v češtině: | Vzdělávací potenciál adaptivního učení v geografii na příkladu rozvoje mapových dovedností |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The educational potential of adaptive learning in geography education: The case of map skills development |
Klíčová slova: | geografické vzdělávání; adaptivní učení; mapa; mapové dovednosti; efektivita výuky |
Klíčová slova anglicky: | geography education; adaptive learning; maps; map skills; efficiency of education |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | disertační práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje (31-340) |
Vedoucí / školitel: | RNDr. Martin Hanus, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 05.10.2022 |
Datum zadání: | 05.10.2022 |
Konzultanti: | RNDr. Lenka Krajňáková, Ph.D. |
Předběžná náplň práce |
Hlavním cílem doktorského projektu je na základě zpracování a analýzy dat z databáze aplikace Mapovedovednosti.cz (doplněných o data z vlastního empirického šetření) zhodnotit vzdělávací potenciál adaptivního učení pro rozvoj mapových dovedností – tedy jaký má adaptivní aplikace vliv na cílovou úroveň mapových dovedností žáků. V rámci projektu dojde též k posouzení vlivu některých faktorů na proces rozvoje dovedností práce s mapou. K naplnění výše definovaného hlavního cíle dojde pomocí následujících dílčích cílů: 1. posouzení adaptivity a uživatelské použitelnosti aktuální verze aplikace z pohledu učitelů zeměpisu, včetně analýzy způsobů využití aplikace ve výuce (a implementace případných úprav); 2. analýza efektivity adaptivního učení pro rozvoj mapových dovedností v závislosti na: • pohlaví a věku (ročníku vzdělávání) žáka, • použitém druhu mapy a kartografické vyjadřovací metodě (u tematických map), • kognitivní náročnosti osvojované mapové dovednosti, • učitelském osobním pojetí rozvoje mapových dovedností svých žáků; 3. identifikace problémových míst v procesu rozvoje mapových dovedností; 4. zhodnocení účinnosti adaptivního učení na odstranění identifikovaných problémových míst. |