Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vliv pandemie covid-19 na přechod ze základního do středního vzdělávání
Název práce v češtině: Vliv pandemie covid-19 na přechod ze základního do středního vzdělávání
Název v anglickém jazyce: Impact of the pandemic covid-19 on the transfer from primary to secondary/high school
Klíčová slova: základní škola, střední škola, distanční výuka, přijímací zkoušky, COVID-19
Klíčová slova anglicky: primary school, high school, distance education, entrance examination, COVID-19
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra veřejné a sociální politiky (23-KVSP)
Vedoucí / školitel: Mgr. Magdalena Mouralová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 23.06.2022
Datum zadání: 23.06.2022
Datum a čas obhajoby: 12.06.2023 07:55
Místo konání obhajoby: Jinonice - Nový Kampus, B317, 317, seminární místnost IPS(part IMS)
Datum odevzdání elektronické podoby:03.05.2023
Datum proběhlé obhajoby: 12.06.2023
Oponenti: Mgr. Jan Kohoutek, Ph.D.
 
 
 
Seznam odborné literatury
1. Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání. (2022). Jednotná přijímací zkouška 2021 signální výsledky. Získáno z: https://data.cermat.cz/menu/data-a-analyticke-vystupy-jednotna-prijimaci-zkouska/analyticke-vystupy/souhrnne-udaje
2. Hlaďo, P. (2011). Podmínky přijímacího řízení: faktor determinující volbu střední školy českých žáků. Pedagogika.sk, (3), 173-188. Získáno 23. 2. 2021 z http://www.casopispedagogika.sk/rocnik-2/cislo-3/hlado.pdf
3. ROKOS, Lukáš a Michal VANČURA. Distanční výuka při opatřeních spojených s koronavirovou pandemií – pohled očima učitelů, žáků a jejich rodičů [online]. 2020 [cit. 2022-04-06]. Dostupné z: https://journals.muni.cz/pedor/article/view/14136
4. FROMBERGEROVÁ, Anna. Distanční vzdělávání v době pandemie pohledem čtyř účastníků vzdělávacího procesu. Pedagogická orientace [online]. Brno: Pedagogicka Orientace Journal, 2020, 30(2), 221-230 [cit. 2022-04-15]. ISSN 1211-4669. Dostupné z: doi:10.5817/PedOr2020-2-221
5. SMETÁČKOVÁ, I. and ŠTECH, S. OBAVY RODIČŮ ŽÁKŮ 1. STUPNĚ ZÁKLADNÍCH ŠKOL: CO UKÁZALO UZAVŘENÍ ŠKOL?. Studia Paedagogica, 2021, vol. 26, no. 1. pp. 9-38 Coronavirus Research Database; Publicly Available Content Database. ISSN 18037437. DOI http://dx.doi.org/10.5817/SP2021-1-1.
6. ŠVAŘÍČEK, R., et al. SPOLUPRÁCE RODINY A ŠKOLY V DOBĚ UZAVŘENÝCH ZÁKLADNÍCH ŠKOL. Studia Paedagogica, 2020, vol. 25, no. 3. pp. 9-41 Coronavirus Research Database; Publicly Available Content Database. ISSN 18037437. DOI http://dx.doi.org/10.5817/SP2020-3-1.
7. KORELUS, Pavel. Jeden rok s koronavirem. 2021.
8. SMETACKOVA, Irena a Stanislav STECH. The first wave of the COVID‐19 pandemic in primary schools in the Czech Republic: Parental perspectives. European journal of education [online]. Paris: Wiley Subscription Services, 2021, 56(4), 564-577 [cit. 2022-04-15]. ISSN 0141-8211. Dostupné z: doi:10.1111/ejed.12478
9. ŠTENCLOVÁ, Eliška. VNÍMÁNÍ PŘIJÍMACÍCH ZKOUŠEK NA STŘEDNÍ ŠKOLY V DŮSLEDKU PANDEMIE COVID-19 [online]. Olomouc, 2021 [cit. 2022-05-31]. Dostupné z: https://theses.cz/id/iurbqg/BP-Stenclova.E.pdf. Bakalářská práce. Univerzita Palackého v Olomouci. Vedoucí práce Mgr. Zuzana Ledvoňová.
10. Jeřábek, H., 1993. Úvod do sociologického výzkumu.


Předběžná náplň práce
Práce je zaměřena na přijímací řízení jako proces ovlivněný pandemií covid-19, kvůli které byli žáci připravováni na přechod ze základního do středního vzdělávání distančně. Zkoumán bude vývoj na školách zřizovaných stejnou obcí. Autor bude pracovat s daty, které školy každý rok zveřejňovaly ve svých závěrečných zprávách.
Výběr a odchod na střední školu je často jedním z prvních kroků do budoucího profesního života. Žáci posledního ročníku základní školy mají období výběru a odchodu spojené se stresem, který kvůli budoucí změně prožívají (Hlaďo, 2011). Největší strach mají žáci ze samotné přijímací zkoušky, které se někteří chtějí úplně vyhnout, například zvolením střední školy, která k jejich přijetí nevyžaduje zkoušku (Hlaďo, 2011). Dalším faktorem ovlivňujícím odchod na střední školu je motivace, která žákům umožňuje něčeho dosáhnout. Důležitá je motivace výkonová, kterou pozorujeme v situacích, ve kterých jde o dosažení nějakého výsledku. Zde je důležité zmínit také to, jak jsou výkonově orientovaní rodiče. Pokud ti kladou na výkon velký důraz, je zde větší šance, že žák bude neúspěch vnímat velmi negativně, což může ovlivnit výše zmíněný stres (Štenclová, 2021).
Během pandemie došlo k uzavření škol a přesunu výuky do online prostředí. Z výzkumu Rokose a Vančury (Rokos, Vančura, 2020) vyplývá, že způsob distanční výuky vyhovoval 43,7 % žáků. Za neobtížnější předmět během domácí výuky označili žáci matematiku, která je součástí přijímací zkoušky na střední školu. Za největší problémy domácího vzdělávání byly označeny chybějící kontakt se spolužáky a obtížnost zadaných úkolů. Podle výzkumu PAQ (PAQ, 2021) muselo 41 % žáků distanční výuku absolvovat na zařízeních, která sdíleli s dalšími členy domácnosti. V reakci na zhoršení kvality výuky pozměnilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy parametry přijímací zkoušky. Oproti minulým letům byl zkoušeným přidán čas na řešení příkladů, který byl prodloužen pro Český jazyk o 10 minut (z původních 60 na 70) a pro matematiku o 15 minut (z původních 70 na 85). I přes to, že byly školy od 11.3.2020 uzavřeny, byla žákům 9. tříd od 11.5.2020 povolena v omezeném režimu osobní přítomnost ve školách výhradně za účelem přípravy na přijímací zkoušky na SŠ (CERMAT, 2020).

Výzkumné otázky:
Jak pandemie ovlivnila počty žáků odcházejících na různé typy středních škol?
Jaký byl vývoj odchodu žáků na typy středních škol?
Na jaké střední školy žáci odcházeli?
Jak probíhalo rozhodování žáků o výběru střední školy v pandemické době?
Jak žáci reagovali na změny pravidel?

Cíle práce:
Cílem práce je popsat a zanalyzovat vývoj vzdělávacích drah žáků v obci.
Porovnat situaci před pandemií a v průběhu ní (případně i po ní).

Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The thesis is focused on the admission procedure as a process affected by the covid-19 pandemic, due to which students were prepared for the transition from elementary to secondary education remotely. The development of the schools established by the same municipality will be examined. The author will work with the data that the schools published each year in their final reports.
Choosing and going to high school is often one of the first steps into your future professional life. Pupils in the last year of primary school have a period of choice and departure associated with the stress they experience due to future change (Hlaďo, 2011). Pupils are most afraid of the entrance exam itself, which some want to avoid completely, for example by choosing a secondary school that does not require an entrance exam (Hlaďo, 2011). Another factor influencing the departure to high school is motivation, which allows students to achieve something. Performance motivation is important, which we observe in situations in which it is a question of achieving some result. It is also important to mention here how performance-oriented parents are. If they place great emphasis on performance, there is a greater chance that the student will perceive failure very negatively, which can affect the above-mentioned stress (Štenclová, 2021).
During the pandemic, schools were closed and teaching was moved to an online environment. The research by Rokos and Vančura (Rokos, Vančura, 2020) shows that 43.7% of pupils were satisfied with the distance learning method. Pupils identified mathematics, which is part of the secondary school entrance exam, as a less difficult subject during home teaching. Lack of contact with classmates and the difficulty of assigned tasks were identified as the biggest problems of home education. According to PAQ research (PAQ, 2021), 41% of pupils had to complete distance education on devices they shared with other household members. In response to the deterioration in the quality of teaching, the Ministry of Education, Youth and Sports changed the parameters of the entrance exam. Compared to previous years, examinees were given more time to solve examples, which was extended for the Czech language by 10 minutes (from the original 60 to 70) and for mathematics by 15 minutes (from the original 70 to 85). Despite the fact that schools were closed from 11/03/2020, 9th-grade pupils were allowed personal presence in dangerous schools from 11/05/2020 only for the purpose of preparing for entrance exams to secondary schools (CERMAT, 2020).

Research questions:
How has the pandemic affected the number of students leaving for different types of secondary schools?
What was the development of the departure of pupils to the types of secondary schools?
What high schools did the students go to?
How did students make decisions about choosing a secondary school during the pandemic?
How did the students react to the rule changes?

Thesis objectives:
The aim of the thesis is to describe and analyze the development of the educational paths of pupils in a municipality.
Compare the situation before the pandemic and during it (or even after it).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK