Vliv pořadí narození na interakci žáků a pedagogů prostřednictvím jejich učebních a výukových stylů
Název práce v češtině: | Vliv pořadí narození na interakci žáků a pedagogů prostřednictvím jejich učebních a výukových stylů |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The effect of birth order on the interaction between pupils and teachers regarding their learning and teaching styles |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Radim Kuba |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 03.11.2021 |
Datum zadání: | 03.11.2021 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 03.11.2021 |
Předběžná náplň práce |
Souvislost pořadí narození mezi učiteli a žáky se může významně projevovat do studijních výsledků žáka (např. prostřednictvím motivace žáka k učení). Mnoho studií uvádí, že prvorození dosahují v průměru většího úspěchu ve vzdělání než později narození. Často se však jedná pouze o reportování jejich vyššího podílu mezi studenty bez hlubší souvislosti s procesem vzdělávání. Je možné, že tyto rozdíly mohou být následně zesíleny či naopak utlumeny v období školní docházky, a to např. na základě interakce žáků s učiteli. Hlavním cílem práce je prozkoumat, jak pořadí narození učitele a žáka ovlivňuje jejich interakci a motivaci žáků k učení, a to v návaznosti na jejich učební a výukové styly. Předchozí výzkumy ukazují, že pozitivní přístup učitelů k předmětu významně zlepšuje výsledky studentů. Pokud učitelé dokáží správně motivovat své studenty, zvyšují tím pravděpodobnost, že studenti budou mít dobré studijní výsledky a případně budou pokračovat ve vysokoškolském vzdělání. Tato snaha o motivaci může selhávat v momentě, kdy dochází ke křížení vyučovacího a učebního stylu učitele, kdy pedagog učí v souladu s jeho vlastní učební strategií, kterou pokládá za vhodnou i pro své žáky, aniž by reflektoval efektivitu výuky a byl případně ochoten svůj způsob vedení výuky změnit/přizpůsobit okolnostem a cílové skupině. I proto je vhodné hlubší zkoumání problematiky vyučovacích stylů. Především by výsledky takových výzkumů měly posloužit samotným učitelům, kteří chtějí poznat a porozumět způsobu, jakým vedou své vyučovací hodiny a jak zvýšit efektivitu výuky. Porozumění tomuto konceptu může mít tedy pozitivní efekt na vyučování samo o sobě, ale také na komunikaci mezi učitelem a žáky. Výzkum bude probíhat pomocí dotazníkového šetření. Dotazníky budou ve dvou variantách (pro učitele a pro žáky). Dotazníky budou vyplňovány buď v elektronické podobě (prostřednictvím prostředí Qualtrics), případně budou po domluvě s žáky/pedagogy s ohledem na konkrétní situaci distribuovány v papírové formě. Na začátek dotazníku zařadíme otázky zaměřené na bližší informace o respondentech (dosažené vzdělání, délka pedagogické praxe, vyučované předměty, a základní sociodemografické údaje). Zařadíme i krátký dotazník zaměřený na osobnostní rysy ‒ TIPI (Ten Item Personality Measure questionnaire). Následující sekce se bude zaměřená na otázky ohledně pořadí narození. Zjišťován bude počet a roky narození vlastních sourozenců (tzn. sourozenců, se kterými mají společné oba biologické rodiče), pohlaví sourozenců, pořadí narození respondenta apod. Z různorodé typologie vyučovacích stylů jsme pro náš výzkum vybrali standardizovaný dotazník „VARK“. V následných analýzách pak budeme hledat korelace učebních stylů a pořadí narození žáků a pedagogů. |