Mediální prezentace sportovců a sportovkyň na Olympijských hrách
Název práce v češtině: | Mediální prezentace sportovců a sportovkyň na Olympijských hrách |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Media presentation of sportsmen and sportswomen during the Olympic games |
Klíčová slova: | gender, média, sportovní mega-události, Olympijské hry |
Klíčová slova anglicky: | Olympic games, mega-events, media, gender, sportsmen, sportswomen |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (23-KS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Dino Numerato, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 10.06.2021 |
Datum zadání: | 11.06.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 23.01.2023 09:30 |
Místo konání obhajoby: | Pekařská 16, JPEK211, 211, Malá učebna, 2.patro |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 03.01.2023 |
Oponenti: | doc. Mgr. Jakub Grygar, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce se bude věnovat mediální prezentaci vrcholových sportovkyň u příležitosti sportovních mega-událostí typu Olympijských her. Hlavním cílem bude zjistit, zda jsou sportovkyně v českých médiích prezentovány stejně frekventovaně jako mužští sportovci, jakým způsobem na sportovkyně média nahlíží, do jaké míry se prezentace žen odlišuje od prezentace mužů a v neposlední řadě i jak a zda se prezentace mužských a ženských sportovců proměňuje v čase. Zda se jejich sportovní úspěchy prezentují stejným způsobem, nedochází k formám sexismu, diskriminace nebo upřednostňování jiného pohlaví.
Práce se bude zaměřovat na česká média, sportovci a sportovkyně budou zahrnuty i ze zahraničí. Do srovnání budou tedy zahrnuty sportovkyně a sportovci z celého světa, z různých sportů – důležitá bude ona prezentace médií. Téma mediální prezentace genderu získává stále větší pozornost v různých společenskovědních oblastech a také i ve sportu. Touto problematikou se zabývalo již několik výzkumníků, ve spojení ohledně diskriminace, sexismu, nebo sebeprezentace sportovců. Navazovat budu například nejen na Toni Bruce (2015), která ve své práci, New rules for new times: Sportswomen and media representation in the third wave, zmiňuje problematiku mediální prezentace žen, které se potýkají s například podřazováním ženských sportů nebo se setkávají se sexistickým přístupem. I s rostoucí silou sociálních médií se ženy mohou často setkat s tím, že se častěji mluví o jejich osobním životě spíše než o tom profesním. Honorata Jakubowska (2013) se podobně zaměřila na to, zda jsou ženy vnímány jako „to druhé pohlaví“ ve sportovním světě nebo ne. Ženy se ve sportovním světě mohou setkat také se skutečností, že se věnují sportu, který je obecně brán jako mužský – tím jsou tedy stavěny do role, že například nejsou dostatečně ženské a sexy. Dané předpoklady zohlední i tato bakalářská práce, jejíž cílem bude analýza mediální reprezentace žen sportovkyň a konkrétněji toho, zda se potýkají s jakoukoliv formou diskriminace, utlačování, podceňování a zda jsou muži za své úspěchy více oslavování než ony. Práce se rovněž bude soustředit na proměny této mediální prezentace v čase. |
Seznam odborné literatury |
Bruce, T. (2015) ‘Assessing the sociology of sport: On media and representations of sportswomen’, International Review for the Sociology of Sport, 50(4–5), doi: 10.1177/1012690214539483.
Jakubowska, H. (2013) ‘Gender verification in sport as a surveillance practice – inside and outside preception‘, Surveillance and Society, 11(4), doi: https://doi.org/10.24908/ss.v11i4.4732 Jakubowska, H. (2013) ‘Are women still the „other sex“: gender and sport in the Polish mass media‘, Sport in Society 18(2), doi: 10.1080/17430437.2013.854464 Pfister, G. (2010) ‘Women in sport – gender relations and future perspectives‘ Sport in Society, (13), doi: 10.1080/17430430903522954 Tejkalova, A. N. and Kristoufek L. (2019) ‘Anything Can Happen in Women’s Tennis, or Can It? An Empirical Investigation Into Bias in Sports Journalism‘, Sage Journals, doi: https://doi.org/10.1177/2167479519890571 Thorpe, H. (2009) ‘Bourdieu, Feminism and Female Physical Culture: Gender Reflexivity and the Habitus-Field Complex, Journal of sport 34, doi: https://doi.org/10.1177/0193723510367770 Thorpe, H. and Toffoletti, K and Bruce T. (2017) ‘Sportswomen and Social Media: Bringing Third-Wave Feminism, Postfeminism, and Noeliberal Feminism Into Conversation‘, Journal of Sport and Social Issues, doi: https://doi.org/10.1177/0193723517730808 Toffoletti, K. and Thorpe, H. (2018) ‘Female athletes' self-representation on social media: A feminist analysis of neoliberal marketing strategies in “economies of visibility‘ Sage Journals 28(1), doi: https://doi.org/10.1177/0959353517726705 Toffoletti, K. and Thorpe, H. (2018) ‘Female athletes' self-representation on social media: A feminist analysis of neoliberal marketing strategies in “economies of visibility‘ Sage Journals 28(1), doi: https://doi.org/10.1177/0959353517726705 Wheaton, B. (2003) ‘Lifestyle Sport Magazines and the Discourses of Sporting Masculinity‘, The Sociological Review, doi: https://doi.org/10.1111/j.1467-954X.2003.tb03612.x Wheaton, B. and Thorpe, H. (2018) ‘Action Sports, the Olympic Games, and the Opportunities and Challenges for Gender Equity: The Cases of Surfing and Skateboarding’, Journal of Sport and Social Issues, 42(5), doi: 10.1177/0193723518781230. |
Předběžná náplň práce |
Hlavní metodou výzkumu bude kvantitativní obsahová analýza mediálních článků. Práce se zaměří na tzv. seriózní, tak i bulvární a specializovaný, sportovní tisk v ČR. Kvantitativní analýza bude předcházet předvýzkum a kvalitativní orientaci v tématu. Práce bude zkoumat mediální prezentaci žen u příležitosti Olympijských her v Sydney v roce 2000 a letních Olympijských her v Tokiu z roku 2021 (pokud proběhnou). Pokud opět budou přeloženy kvůli koronavirové krizi, zaměří se na Olympijské hry v Riu de Janeiru z roku 2016. |