Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Hydrologické sucho ve výuce zeměpisu z perspektivy žáků
Název práce v češtině: Hydrologické sucho ve výuce zeměpisu z perspektivy žáků
Název v anglickém jazyce: Hydrological drought in geography teaching from the perspective of students
Klíčová slova: Hydrologické sucho, příčiny, dopady, adaptační opatření, pre a post test
Klíčová slova anglicky: Hydrological drought, causes, impacts, adaptation measures, pre and post test
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: závěrečná práce CŽV
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra fyzické geografie a geoekologie (31-330)
Vedoucí / školitel: RNDr. Milada Matoušková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 29.11.2020
Datum zadání: 29.11.2020
Datum potvrzení stud. oddělením: 29.11.2020
Datum odevzdání elektronické podoby:11.12.2023
Datum proběhlé obhajoby: 26.01.2024
Oponenti: RNDr. Miroslav Šobr, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Aplikovaná hydrologie
Metody ve fyzické geografii I., II.
Kvalita povrchových vod
Ekohydrologie a ochrana povrchových vod
Seznam odborné literatury
DAWSON, V., EILAM, E., TOLPPANEN, S., ASSARAF, O. B. Z., GOKPINAR, T., GOLDMAN, D. (2022). A cross-country comparison of climate change in middle school science and geography curricula. International Journal of Science Education, p. 20.
ANYANWU, R., GRANGE, L. L., BEETS, P. (2015). Climate change science : the literacy of geography teachers in the Western Cape Province, South Africa. South African Journal of Education.
HO, L.- CH., SEOW, T. (2015). Teaching Controversial Issues in Geography: Climate Change Education in Singaporean Schools. Theory & Research in Social Education, p. 31.
BRÁZDIL, R., a kolektiv (2015): Historie počasí a podnebí v českých zemích XI: Sucho v českých zemích: minulost, současnost a budoucnost. Centrum výzkumu globální změny Akademie věd České republiky, v.v.i., Brno, 402 s. ISBN 978-80-87902-11-0
KARVÁNKOVÁ, P. (2013). Vývoj didaktiky geografie a nové trendy výuky zeměpisu v Česku
NAVRÁTILOVÁ, D. (2021). Sucho jako téma ve výuce zeměpisu. Diplomová práce. Univerzita Karlova v Praze. Přírodovědecká fakulta. Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje.
NOVÁKOVÁ, B. (2018). Klimatické extrémy ve výuce zeměpisu. Diplomová práce. Univerzita Karlova v Praze. Přírodovědecká fakulta. Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje.
Předběžná náplň práce
Hlavním cílem práce je podpořit porozumění problematice hydrologického sucha ve výuce zeměpisu u středoškolských žáků. Tento cíl bude dosažen cestou naplnění následujících dílčích cílů:
1) Zjistit formou pre-testu:
o Do jaké míry žáci rozumí příčinám a dopadům hydrologického sucha na různých řádovostních (regionálních) úrovních
o Do jaké míry žáci rozumí způsobům a možnostem společnosti mírnit dopady hydrologické sucha pomocí adaptačních opatření
o Postoje žáků k dané problematice
2) Navrhnout a realizovat výuku cílící na hlubší porozumění problematice hydrologického sucha a na rozvoj aktivních postojů žáků napomáhajících řešení problémů spojených s hydrologickým suchem
3) Ověřit formou post-testu účinnost navržené výuky a možnou změnu postojů žáků
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The main objective of the thesis is to promote the understanding of the issue of hydrological drought in the geography teaching of secondary school students. This objective will be achieved by fulfilling the following partial objectives:
1) Determine in the form of a pre-test:
o To what extent do students understand the causes and impacts of hydrological drought at various order of magnitude (regional) levels
o To what extent do students understand the ways and possibilities of society to mitigate the impacts of hydrological drought through adaptation measures
o Students' attitudes to the issue
2) To design and implement the teaching aimed at a deeper understanding of the issue of hydrological drought and at developing active attitudes of students helping to solve the problems associated with hydrological drought
3) To verify in the form of a post-test the effectiveness of the proposed teaching and a possible change of attitudes of students
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK