Hlavním akustickým komunikačním kanálem je u člověka řeč. Nicméně lidé vykazují i celou řadu neřečových vokálních projevů. Ty jsou pro komunikaci s okolím významné obzvláště u preverbálních dětí, tj. od narození do cca 1 roku života. Mezi vokální projevy je například řazen pláč, křik, smích nebo žvatlání. Každý z těchto vokálních projevů vykazuje specifické změny a diferenciaci v průběhu ontogeneze. Některé z nich se typicky projevují v situacích komfortu či diskomfortu, což může naznačovat jejich případnou komunikační funkci. Některé z vokálních projevů (např. žvatlání) navíc mohou přispívat k rozvoji lidské řeči. Porozumění vokálním projevům ze strany dospělých může být závislá na zkušenosti a dalších faktorech. Tato práce má za cíl na základě dostupné odborné literatury shrnout a kriticky zhodnotit studie, které se vokálními projevy preverbálních dětí zaobírají. Navrhovaná práce se konkrétně zaměří na jednotlivé typy vokálních projevů, jejich možnou funkci a reakce rodičů.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The main acoustic communication channel in humans is speech. However, people also exhibit a number of non-speech vocal manifestations. These are especially important for communication with the environment in preverbal children, i.e. from birth to about 1 year of life. Vocal manifestations include, for example, crying, screaming, laughing or babbling. Each of these vocal manifestations shows specific changes and differentiation during ontogenesis. Some of them typically manifest themselves in situations of comfort or discomfort, which may indicate their possible communication function. In addition, some of the vocal manifestations (e.g. babbling) can contribute to the development of human speech. Adults' understanding of vocal expressions can be dependent on experience and other factors. Based on the available professional literature, this thesis aims to summarize and critically evaluate the studies that deal with the vocal manifestations of preverbal children. The proposed work will specifically focus on individual types of vocal expressions, their possible function and reactions of parents.