Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Hodnotové orientace generací X a Y.
Název práce v češtině: Hodnotové orientace generací X a Y.
Název v anglickém jazyce: Value orientations of generations X and Y.
Klíčová slova: generace, morálka, hodnotové orientace, názory
Klíčová slova anglicky: generation, morality, value orientations, opinions
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (23-KS)
Vedoucí / školitel: doc. Milan Tuček, prom. mat., CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 25.09.2020
Datum zadání: 25.09.2020
Datum a čas obhajoby: 06.06.2022 09:00
Místo konání obhajoby: Pekařská 16, JPEK212, 212, Malá učebna, 2.patro
Datum odevzdání elektronické podoby:02.05.2022
Datum proběhlé obhajoby: 06.06.2022
Oponenti: Mgr. Šárka Tesařová
 
 
 
Kontrola URKUND:
Zásady pro vypracování
Svou práci bych provedla ve formě sekundární analýzy dat získaných prostřednictvím pro-jektu Evropský výzkum hodnot v České republice, ke kterým mám přístup. Ve svém vý-zkumu budu používat sekundární analýzu, protože nemám možnosti provést vlastní sběr dat ve stejném rozsahu. [Hendl 2016: 351]. Pro analýzu bych rozdělila české respondenty vý-zkumu EVS roku 2017 na několik věkových kategorií podle generací, ke kterým patří. Jeli-kož sběr dat byl proveden v roce 2017, ke generaci Z bych přiřadila lidi ve věku 18-22 let, ke generaci Y bych přiřadila respondenti ve věku 23-37, ke generaci X bych přiřadila lidi ve věku 38-52. Ve své práci bych porovnávala odpovědi respondentů různých generací, a tím bych se snažila odpovědět na výzkumnou otázku, jak se liší hodnotové orientace lidí různých generací. Analýzu bych doplnila hloubkovými rozhovory s aspoň dvěma příslušní-ky každé generace, a to jak se ženami, tak i s muži staršími 18 let. Jelikož sběr dat budu provádět v roce 2021, ke generaci Z přiřadím respondenti ve věku 18-25, ke generaci Y při-řadím lidi ve věku 26-40 let a ke generaci X přiřadím respondenti ve věku 41-55 let. Re-spondenty budu vybírat podle vlastního usuzování.
Seznam odborné literatury
1. Abrams, F. Journal of Contemporary History: Rites de Passage: The Conflict of Gen-erations in Industrial Society Vol. 5, No. 1, 1970 London: Sage Publications, Ltd. Do-stupno z: https://www.jstor.org/stable/259988?read-now=1&seq=1
2. European Values Study Study List Dostupné z: https://dbk.gesis.org/dbksearch/GDESC2.asp?no=0009&DB=E
3. Hendl, J. Remr, J. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál, 2017, ISBN 978-80-2621-192-1
4. Keller, J. Společnost věčného mládí. 1. vydání. Praha: Slon, 2019, ISBN 978-80-7419-286-9
5. Kubátová, H. Sociologie životního způsobu 1.vydání Praha: Grada, 2009, ISBN: 978-80-247-2456-0
6. Mareš, P. Rabušic, L. Soukup, S. Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS 1. vydá-ní. Brno: Masarykova univerzita, 2015, ISBN: 978-80-2010-6362-4
7. Mišovič, J. Vacek, L. Generační vnímání naší společnosti 1. vydání. Praha: Petrklíč, 2019, ISBN: 978-80-7229-703-0
8. Sak, P. Proměny české mládeže 1. vydání Praha: Petrklíč, 2000, ISBN: 978-80-722-9042-0
9. Sak, P. Kolesárová, K. Sociologie stáří a seniorů. 1. vydání. Praha: Grada, 2012, ISBN: 978-80-247-3850-5
10. Souralová, A. Žáková M. Pod jednou střechou 1. vydání. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2020, ISBN: 978-80-7325-498-8


Zdroje:

Bengtson, V. L. „Generation and Family Effects in Value Socialization.“ American Socio-logical Review, 40, 3. 1975 [cit. 2020-08-24]. Dostupné z: https://doi.org/10.2307/2094463

Chum, S. 2013. Současné generace X, Y a Z - krátké seznámení, 2 [cit. 2020-08-24]. Do-stupné z: https://sebastianchum.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=372981

EVS [cit. 2020-08-24]. Dostupné z: https://doi.org/10.2307/2094463
https://europeanvaluesstudy.eu/about-evs/
Hendl, Jan. Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. 4., přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
Kučerová, S.: Mládež po „sametové revoluci" 1989 [cit. 2020-08-25]. Dostupné z: https://journals.muni.cz/pedor/article/viewFile/10614/9526

MUNI European values study. O projektu [cit. 2020-08-24]. Dostupné z: https://evs.fss.muni.cz/o-projektu?fbclid=IwAR3OG2DFx3-iOUXHveYIkgyjNPnkLnS_KEC1s0DOkWtNxOrumQnADNtYo10







Předběžná náplň práce
V průběhu času svět se neustále mění, s tím vznikají generace lidí, postoje a názory kterých na svět kolem nich se odlišují od názorů předchozích generací. Tyto rozdíly můžeme vidět v chování a postojích lidí různých generací. [Bengtson, 1975: 249] Lidé různých generací mohou mít odlišné názory na svět kolem nich. Tyto názory se mohou lišit na základě obdo-bí, ve kterém jejich osobnost byla formována, zejména na základě hodnot a podmínek, které byly nebo jsou typické pro období, ve kterém tito lidé vyrůstali. Mezigenerační propast je formovaná těmito mezigeneračními rozdíly, když jedinec je ovlivněn společností, ve které vyrůstá a která se v průběhu času mění.

Do každé generace můžeme zařadit lidi, kteří se narodili v určitém období. Generace X je generace lidí narozených mezi lety 1965 až 1980. [Chum, 2013] Tato generace byla ovliv-něna především sametovou revolucí, která proběhla v roce 1989, se kterou přišel demokra-tický řežím a nová ideologie. [Kučerová, 1998: 5] Co se týče další generace, a to generace Y, do které jsou zařazeni lidé narození v letech 1980 až 1995. Generace Y je generací obdo-bí zvýšení kvality života. Tato generace je velice ovlivněna informačními technologiemi. [Chum, 2013] Generace Y bere svobodu jako samozřejmost, jelikož byli narozeni v dobu demokracie. Další generace je generace Z, do které mohou být zařazeni lidé narození mezi lety 1995 až 2010. Tato generace je definována internetem, multikulturalismem. Lidé této generace kladou velký důraz na seberozvoj, seberealizaci a vzdělání. Jsou sebevědomí a věří, že mohou vyřešit jakýkoliv problém. [Chum, 2013] Generace Z je online generace a nemůže si představit život bez moderních technologií, jelikož lidi této generace byli narození v dobu technologického pokroku a nezažili dobu bez internetu nebo smartphonů.

Vymezení různých generací ve společnosti přineslo možnost jejich porovnávání. Každá ge-nerace se odlišuje od generací jí předcházejících. Tento rozdíl a vývoj lidí v průběhu času se změnou světa kolem nich je zajímavým tématem pro výzkum, který provedu. Za svoji téma bakalářské práce jsem si zvolila téma Morálka, hodnotové orientace, strategie různých ge-nerací. Ve svém výzkumu bych se chtěla zaměřit především na hodnoty a názory lidí různých generací, způsob jejich myšlení a také styl jejich života, jak vidí různé aspekty ži-vota, jako například osobní život, pracovní život, rodina, náboženství atd. Výzkumnou otáz-kou je jak se liší hodnotové orientace lidí různých generací?

Ve své bakalářské práci budu navazovat na mezinárodní dlouhodobý projekt Evropský vý-zkum hodnot. Cílem tohoto projektu je prozkoumat vývoj hodnotových orientací v rámci Evropy a celého světa. Česká republika se zúčastnila všech šetření, a to v letech 1991, 1999, 2008 a 2017 za výjimkou prvního, které bylo provedeno v roce 1980. [MUNI] Tento projekt je zaměřen na zkoumání myšlenek, přesvědčení, preferencí, postojů, hodnot a názorů obča-nů Evropy. Výzkumný projekt zjišťuje, jak lidé vnímají život, rodinu, práci, náboženství, politiku a společnost. Výzkumu se zúčastnili respondenti ve věku nad 18 let. [EVS] Data získané prostřednictvím dotazníkového šetření jsou zveřejněné v Datovém archivu the So-cial Sciences of GESIS. Ve své práci bych zanalýzovala odpovědi respondentů různých vě-kových skupin, kteří se zúčastnili Evropského výzkumu hodnot v České republice v roce 2017, a tím i názory generací X, Y a Z na různé aspekty života a tuto analýzu bych doplnila několika hloubkovými rozhovory.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK