Kontaktní kampaň českých politických stran: případ krajských voleb 2020 ve Středočeském a Libereckém kraji
Název práce v češtině: | Kontaktní kampaň českých politických stran: případ krajských voleb 2020 ve Středočeském a Libereckém kraji |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Contact campaign of Czech political parties: the case of the regional elections 2020 in the Central Bohemia Region and the Liberec Region |
Klíčová slova: | Kontaktní kampaň, krajské volby, politická kampaň, online marketing, display graphics, politické strany, politická hnutí, koalice, lídr/lídryně, kandidát/kandidátka |
Klíčová slova anglicky: | Contact campaign, regional elections, political campaign, online marketing, display graphics, political parties, political movements, coalition, leader, candidate |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra politologie (23-KP) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Jakub Stauber, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 14.07.2020 |
Datum zadání: | 14.07.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 14.06.2021 08:00 |
Místo konání obhajoby: | Pekařská 16, JPEK205, 205, Velká učebna, 2.patro |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 04.05.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 14.06.2021 |
Oponenti: | PhDr. Petr Jüptner, Ph.D. |
Kontrola URKUND: |
Seznam odborné literatury |
BALÍK, Stanislav. Volby do Poslanecké sněmovny v roce 2010. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK), 2010. Srovnávací politologie. ISBN 978-80-7325-224-3.
DRULÁK, Petr. Jak zkoumat politiku: kvalitativní metodologie v politologii a mezinárodních vztazích. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-385-7. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání, Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9. LEBEDOVÁ, Eva. Negativní kampaně a politická reklama ve volbách. V Olomouci: Periplum, 2008. Studie a analýzy. ISBN 978-80-86624-44-0. LEBEDOVÁ, Eva. Od lokálních mítinků k politickému marketingu: teorie a vývoj politické komunikace a volebních kampaní. Brno: Masarykova univerzita, 2005. Monografie. ISBN 80-210-3800-4. MAAREK, Philippe J. Campaign communication and political marketing. Chichester: Wiley-Blackwell, [2011]. ISBN 978-1-4443-3235-3. MATUŠKOVÁ, Anna. Politický marketing a české politické strany: volební kampaně v roce 2006. Brno: Masarykova univerzita, Mezinárodní politologický ústav, 2010. Monografie. ISBN 978-80-210-5169-0. ŠARADÍN, Pavel a Eva LEBEDOVÁ. Politické kampaně, volby a politický marketing. V Olomouci: Periplum, 2007. Studie a analýzy. ISBN 978-80-86624-36-5. ŠÍMA, Pavel a Marcela KRÁLIKOVÁ. Volební kampaně 2013: Strategie, osobnosti, rozpočty. Devět největších kampaní pod drobnohledem. Český politický marketing, jak jste ho ještě nepoznali. Brno: Barrister & Principal, 2014. ISBN 978-80-7485-026-4. TRENT, Judith S, Robert E. DENTON a Robert V. FRIEDENBERG. Political campaign communication: principles and practices. 7th ed. Lanham: Rowman & Littlefield Publishers, c2011. Communication, media, and politics. ISBN 978-1-4422-0672-4. |
Předběžná náplň práce |
Výzkumná otázka: Jakým způsobem vedou české politické strany kontaktní kampaň?
Podotázka: Jakou důležitost kladou politické strany kontaktní kampani oproti jiným formám propagace? Předpokládaný cíl: Cílem výzkumu je analýza chování českých politických stran v kontaktních kampaních. Mým předpokladem je, že kontaktní kampaň budou využívat spíše menší politické strany, kde se budou kampaně aktivně účastnit i jejich lídři a zároveň strany, které cílí spíše na starší obyvatelstvo. Význam tématu: Práce by měla analyzovat právě probíhající politickou kontaktní kampaň. Jejím cílem je zjistit, jakým způsobem se k ní jednotlivé strany staví, jakou ji kladou důležitost a jakým způsobem ji vedou. Přínos tématu by měl být jak pro politologii, tak i pro další příbuzné sociálně vědní obory – například politický marketing či sociologii. Jelikož se jedná o právě probíhající kampaň, není toto téma ještě zpracované a mohlo by posloužit navazujícím výzkumům. Navíc politické kampaně, především kontaktní, v České republice nejsou dostatečně prozkoumané. Důležité je také zjistit, jakou důležitost kladou politické strany kontaktní kampani i v dnešní digitalizované době. Zda spoléhají pouze na sociální sítě a moderní marketing, případně průzkumy veřejného mínění, nebo je pro ně důležitý přímý kontakt s voličem. Způsob řešení výzkumné otázky (postup metodologie): Pro zodpovězení výzkumné otázky jsem si vybrala volby do krajů, které se budou konat na podzim roku 2020, u kterých mám možnost přímo sledovat probíhající kampaň. Za účelem zúžení pozorovaného vzorku pro tuto práci se konkrétně zaměřím na kontaktní kampaně ve Středočeském a Libereckém kraji parlamentních strany, tzv. stran, které jsou od roku 2017 v parlamentu (ANO, ODS, PIRÁTI, SPD, KSČM, ČSSD, KDU-ČSL, TOP 09 a STAN). Bude se jednat o kvalitativní výzkum, přesněji o přímé pozorování. To bude doplněno sběrem dalších kvalitativních dat, například z fotografií či informace z webových stránek politických stran. Základní charakteristika tématu: V dnešní době se hodně propagují politické kampaně vedené skrz sociální sítě. Jak se ale ukázalo u parlamentních voleb v roce 2017, pro některé strany je kontaktní kampaň stále velmi důležitá. Kontaktní kampaně v České republice jsou navíc zatím velmi málo zpracované téma, a právě probíhající kampaň je ideálním vzorkem ke zkoumání. Proto bych se ráda zaměřila na toto téma. Předpokládaná struktura práce: 1. Úvod 2. Konceptualizace pojmů, cíle a metody 3. Kontaktní kampaň ve Středočeském kraji 4. Kontaktní kampaň v Libereckém kraji 5. Komparace kampaní v obou krajích 6. Výsledky krajských voleb 2020 7. Závěr Dostupná data a jejich omezení: K tomuto tématu existuje několik primárních zdrojů, které se ale zabývají tématem spíše obecněji. Jelikož se jedná o právě probíhající kampaň, k výzkumu budu muset využít z velké části sekundární zdroje, například informace z webových stránek politických stran či výsledky přímého pozorování. |