Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vliv médií na politické smýšlení obyvatel ČR po roce 1989
Název práce v češtině: Vliv médií na politické smýšlení obyvatel ČR po roce 1989
Název v anglickém jazyce: Influence of the media on political behavior of citizens in the Czech republic after 1989
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra politologie (23-KP)
Vedoucí / školitel: Mgr. Jakub Stauber, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 14.07.2020
Datum zadání: 14.07.2020
Datum a čas obhajoby: 14.06.2021 08:00
Místo konání obhajoby: Pekařská 16, JPEK314, 314, Malá učebna, 3.patro
Datum odevzdání elektronické podoby:03.05.2021
Datum proběhlé obhajoby: 14.06.2021
Oponenti: Mgr. Lukáš Hájek, M.A., Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. 2002 Karolinum. ISBN 978-80-246-0139-7; Zdroj bude použit pro správné uchopení dat a jejich analýzu.

DOBRZYNSKA, Agnieszka. BLAIS, André. NADEAU, Richard. Do the Media Have a Direct Impact on the Vote? The Case of the 1997 Canadian Election, International Journal of Public Opinion Research, Volume 15, Issue 1, 2003, Pages 27-43, https://doi.org/10.1093/ijpor/15.1.27; Zdroj, který je v přímém spojení s VO. Zabývá se vlivem médií na volby v daném roce v Kanadě.

DREYER, Edward. Media use and electoral choices: some political consequences of information exposure, Public Opinion Quarterly, Volume 35, Issue 4, 1971, Pages 544–553, https://doi.org/10.1086/267950; Velmi zajímavý článek o důsledcích, které může mít vystavení voliče informacím, ke kterým dříve neměl přístup nebo je nehledal.

EGER, Ludvík. EGEROVÁ, Dana. Základy metodologie výzkumu. 2017 Západočeská univerzita. ISBN 9788026107354; Zdroj, který pomůže se správnou analýzou dat a správnou prací s daty. Zároveň ukáže, jak s daty mohou pracovat jednotlivé strany nebo jiné subjekty.

JAEHO, Cho. Media, Interpersonal Discussion, and Electoral Choice. 2005. Communication Research, 32(3), Pages 295-322, https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0093650205275382?casa_token=QMMFjOUIahUAAAAA%3A-0bh-fj9Db8WZDN-xWoPn8Kfwa-7ZN-LabAxAOea6inoL82YM-OtNbTqgUnvbXSqsBw_7Bp-aCD0&; Popis vlivu informace na rozhodnutí voliče u voleb.

LINEK, Lukáš. Voliči a volby 2010. 2013 SLON. ISBN: 978-80-7419-110-7; Popis chování voličů u voleb.

MONDAK, Jeffery. Media Exposure and Political Discussion in U.S. Elections, 1995. The Journal of Politics. Pages 62-85, https://www.journals.uchicago.edu/doi/abs/10.2307/2960271; Zdroj osvětlující roli médií a politické diskuze ve volbách v USA.

ŘÍČAN, Pavel. Psychologie osobnosti Obor v pohybu, 6. 2010. ISBN 9788024731339; Zdroj objasňující základní rozhodovací procesy člověka.
Předběžná náplň práce
Klíčová výzkumná otázka
Jakou roli hrají média v politické orientaci většinové populace? Orientační kritéria: volba politické strany (má aktivita politické strany na sociálních sítích a ve sdělovacích prostředcích vliv na její preference v populaci?); pozice strany v politickém spektru (dostávají politické strany v médiích stejný prostor? A jaký má tento údaj vliv na jejich zastoupení v nejvyšších patrech politiky?).

Význam tématu
Téma je důležité pro odbornou debatu, její výsledky mohou být důležité pro vymezení demokracie, a toho, jak tento pojem vnímá veřejnost. Jak média komunikují informace, zda hraje například vlastnická struktura roli v interpretaci tématu a poskytování prostoru pro vyjádření jednotlivých subjektů – jak jsou tyto informace přijímány veřejností; vymezení demokracie Dahl, Teorie komunikace Deutsch – tato díla poskytnou nosný rámec myšlenek, které jsou v prostoru médií používány. Zda je prostor v médiích, či aktivita na sociálních sítích kritériem, které veřejnost reflektuje – na jakou skupinu zde politické strany cílí, a jak informaci na soc. síti formuluje. Získání těchto znalostí je důležité pro uvědomění si souvislosti mezi prezentací a PR jednotlivých politických subjektů a tím, jak a jestli jim tyto kroky přinášejí voliče, popřípadě jaký takový volič je.

Vztah k existující literatuře
BP kompiluje poznatky z níže uvedených zdrojů a dává je do kontextu s dnešní dobou, také do kontextu předchozích prací vytvořených na toto nebo podobné téma (média, utváření politického názoru, filosofie politiky). Zároveň nabízí pohled autora práce a představení dat, která se vztahují k prezentovanému tématu. Data reprezentovaná touto prací znamenají informaci, která je charakterizována vědomostí, za jakých situací, za použití jakých technik, může PR oddělení strany očekávat kladný/přínosný dopad .

Způsob řešení VO
Práce použije relevantní data od institucí jako je Český statistický úřad (jeho rubrika o volbách, zachycuje politické preference lidí a další ukazatele) a jemu podobné instituce, použita mohou být i data, která byla sbírána za účelem vytváření různých indexů pro mezinárodní instituce. Sesbírána data budou analyzována za pomoci kvantitativních metod, použity budou také základní poznatky z oblasti marketingu (využívání médií k různým účelům). Významným zdrojem dat jsou data z CVVM, která poskytují informace o politických preferencích i mediálních záležitostech.

Předběžná struktura práce
a) Úvod – nastínění problematiky, důležitost tématu, vysvětlení postupů
b) Definice médií, informace, sociálních sítí
Vysvětlení teorie komunikace a dostupnost informací v ČR
Data z CVVM a jiných institucí, jejich analýza a interpretace
Popis současného stavu marketingu v politických stranách
Nátlakové metody v médiích a jejich přijetí populací
c) Závěr – sumarizace názorů vycházející z těla BP, odpověď na výzkumnou otázku a kritické zhodnocení této odpovědi
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK