Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Toxická maskulinita v hrané tvorbě: případová studie Teorie velkého třesku
Název práce v češtině: Toxická maskulinita v hrané tvorbě: případová studie Teorie velkého třesku
Název v anglickém jazyce: Toxic Masculinity in Live Action Cinematography: The Big Bang Theory Case Study
Klíčová slova: Maskulinity, hegemonní maskulinita, toxická maskulinita, hypermaskulinita, nerd, Teorie velkého třesku
Klíčová slova anglicky: Maskulinities, Hegemonic Masculinity, Toxic Masculinity, Hypermasculinity, Nerd, The Big Bang Theory
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 02.07.2019
Datum zadání: 02.07.2019
Datum a čas obhajoby: 22.09.2020 08:00
Místo konání obhajoby: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1
Datum odevzdání elektronické podoby:31.07.2020
Datum proběhlé obhajoby: 22.09.2020
Oponenti: doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
ANDEREGG, David. Nerds: How Dorks, Dweebs, Techies, and Trekkies Can Save America and Why They Might Be Our Last Hope. London, England: The Penguin Group, 2011. ISBN 978-1-101-47914-8.

BAKER, Brian. Masculinity in Fiction and Film: Representing Men in Popular Genres 1945-2000. London: Continuum International Group, 2006. ISBN 0-8264-8652-5.

BEM, Sandra L. The Lenses of Gender: Transforming the Debate on Sexual Inequality. New Haven: Yale University Press, c1993. ISBN 03-000-5676-1.

BENSHOFF, Harry M. a Sean GRIFFIN. America on film: representing race, class, gender, and sexuality at the movies. 2nd ed. Malden, MA, USA: Wiley-Blackwell, 2009. ISBN 978-140-5170-550.

BROD, Harry. The Making of Masculinities: The New Men's Studies. Boston: Allen & Unwin, 1987. ISBN 00-449-7036-6.
CARROLL, Bret E. American Masculinities: A Historical Encyclopedia. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, c2003. ISBN 07-619-2540-6.
COHAN, Steven. “Feminizing” the Song-and-Dance Man: Fred Astaire and the Spectacle of Masculinity in the Hollywood Musical. in Screening the Male: Exploring Masculinity in Hollywood Cinema, ed. Steven Cohan and Ina Rea Hark. New York: Routledge, 1993. ISBN 0–415–07758–3.

CONNELL, R. W. Gender and Power: Society, the Person and Sexual Politics. Cambridge: Polity Press. 1987. ISBN 0-7456-0467-6.

CONNELL, R. W. Masculinities. 2nd ed. Berkeley, Calif.: University of California Press, c2005. ISBN 978-0-520-24698-0.

HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-736-7040-2.

HOWSON, Richard. Challenging hegemonic masculinity. New York: Routledge, 2006. ISBN 04-153-5231-2.

JEFFORDS, Susan. Hard bodies: Hollywood masculinity in the Reagan era. New Brunswick, N.J.: Rutgers University Press, c1994. ISBN 08-135-2003-7.

KIMMEL, Michael S. a Amy ARONSON. Men and masculinities: a social, cultural, and historical encyclopedia. Santa Barbara, Calif.: ABC-CLIO, c2004. ISBN 15-760-7774-8.

MESSERSCHMIDT, James W. Hegemonic Masculinity: Formulation, Reformulation and Amplification. Rowman & Littlefield. Lanham, Maryland. 2018. ISBN 9781538114032.

RENZETTI, Claire M. a Daniel J. CURRAN. Ženy, muži a společnost. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0525-2.
Předběžná náplň práce
Tématem diplomové práce jsou projevy toxické maskulinity v hrané tvorbě ilustrované na případové studii seriálu Teorie velkého třesku. Práce zasazuje termín toxická maskulinita do širšího kontextu studia maskulinit, přičemž se opírá o teorii hegemonní maskulinity australské socioložky Raewyn Connell, která vychází z předpokladu, že existuje vícero hierarchicky uspořádaných forem maskulinity a na pomyslném vrcholu ční právě hegemonní maskulinita, již někteří autoři považují za synonymum toxické maskulinity. Text dále nabízí přehled vývoje zobrazování mužských hrdinů od počátku americké hrané tvorby do současnosti, neboť hlavním předmětem zájmu empirické části je právě americký seriál. Důraz je kladen na postavy nerdů, kteří jako zástupci nehegemonní formy maskulinity nejsou obvykle spojováni s projevy toxicky maskulinního chování, přestože se jej také dopouštějí. Cílem práce bylo pomocí kvalitativní obsahové analýzy zjistit, jakým způsobem se projevuje toxicky maskulinní chování u postav nerdů v populárním sitcomu Teorie velkého třesku a jak se liší od stejného chování postav jocků, představitelů hegemonní maskulinity. Z výzkumu vyšlo najevo, že ačkoliv má toto problematické chování dvou rozdílných maskulinních stereotypů stejný základ v misogynii, sexismu a hypermaskulinitě, jejich projevy se liší. Toxická maskulinita postav nerdů se opírá o jejich inteligenci a projevuje se verbálním násilím, zatímco postavy jocků se spoléhají na násilí fyzické.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This thesis is concerned with expressions of toxic masculinity in television acting, illustrated on the case study of the television show The Big Bang Theory. This work sets the term toxic masculinity in the context of masculinity studies and draws on the theory of hegemonic masculinity formulated by the Australian sociologist Raewyn Connell. Her theory assumes the existence of multiple, hierarchically ordered masculinities, with hegemonic masculinity — considered by some authors to be synonymous with toxic masculinity — on top. This work also surveys the history of the representation of the male hero from the early days of American cinema up to the present, as the empirical section deals primarily with an American television show. Special emphasis is put on the “nerd” character, who represents non-hegemonic masculinity and thus does not tend to be associated with expressions of toxic masculinity, although he is also guilty of this behavior. The aim of this thesis was to use qualitative content analysis to identify manifestations of toxic masculine behavior by the nerd characters of the popular sitcom The Big Bang Theory and to determine how this behavior differs from that of the “jock” character, an embodiment of hegemonic masculinity. This research reached the conclusion that each of these two masculine stereotypes expresses this problematic behavior in different ways, despite both being based in misogyny, sexism, and hypermasculinity. Toxic masculinity of nerd characters employs their intelligence and manifests itself in verbal violence, whereas jock characters rely on physical violence.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK