Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Harmonizace pojištění odpovědnosti z provozu vozidla v souladu s právem Evropské unie
Název práce v češtině: Harmonizace pojištění odpovědnosti z provozu vozidla v souladu s právem Evropské unie
Název v anglickém jazyce: Harmonisation of Motor third Party liability Insurance
in compliance with EC Law
Klíčová slova: pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, motorová Směrnice, definice vozidla
Klíčová slova anglicky: Motor Third Party Liability Insurance, motor Directive (MID), vehicle´s definition
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: rigorózní práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra finančního práva a finanční vědy (22-KFP)
Vedoucí / školitel: prof. JUDr. Marie Karfíková, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 10.12.2018
Datum zadání: 10.12.2018
Datum potvrzení stud. oddělením: 10.12.2018
Datum a čas obhajoby: 22.11.2022 13:00
Místo konání obhajoby: místnost č. 116
Datum odevzdání elektronické podoby:05.10.2022
Oponenti: JUDr. Roman Vybíral, Ph.D.
 
 
 
Předběžná náplň práce
Pojištění odpovědnosti z provozu vozidla prochází jak na evropské, unijní úrovni, tak z pohledu vnitrostátního v posledních letech velkými změnami, a to zejména v důsledku technologického vývoje a výrazným tlakem na zajištění ochrany, respective adekvátního odškodnění obětí škod způsobených provozem vozidla.

Hlavní konsekvencí shora uvedených skutečností je pak nové vymezení definice vozidla spadajícího pod povinnost pojištění odpovědnosti z provozu vozidla.

Samotné rozšíření definice vozidla zejména o nové druhy vozidel typu elektro koloběžek, Segway a dalších samo o sobě nebude dostatečným nástrojem pro omezení počtu zejména závažných škod na zdraví, kterých v současnosti ve valné většině členských států razantně přibývá. Je zároveň potřeba, aby jednotlivé členské státy EU přistoupily na vnitrostátní úrovni k právní regulaci provozu těchto druhů vozidel.

V současnou chvíli jsou na evropské půdě značně rozdílné názory a přijata poměrně rozdílná opatření ke snížení počtu škod, respektive k omezení, či úplnému zákazu provozu těchto druhů vozidel.

Kromě úpravy relevantní definice vozidla je druhým nejzásadnějším bodem revise Směrnice stanovení povinnosti zajištění online režimu v oblasti pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Byť se nejedná o takto taxativně vymezenou povinnost přímo v některém z ustanovení Směrnice, lze tuto povinnost dovodit z ustanovení deklarujících zakotvení procesů pro možnost přeshraniční kontroly existence pojištění odpovědnosti daného vozidla bez nutnosti fyzické kontroly této skutečnosti.

Korektní nastavení těchto procesů a jejich zakotvení do národní právní úpravy je klíčovým úkolem posledních let a zejména pro pojistný trh znamená tato premisa nutnost velkých procesních změn, které musí být implementovány tak, aby byla řádně dodržena transpoziční lhůta pro implementaci Směrnice do národních právních úprav.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Motor Third Party Liability Insurance is recently facing major changes, not only from EC point of view, but from national perspective as well, mainly due to technological development as well as due to the enormous pressure set on vehicles accident victims protection, ie. their appropriate compensation from Motor Third Part Liability (further known as MTPL) cover.

Main consequence of above mentioned fact is a clear definition of the vehicle that falls under the obligation of MTPL.
However just the simple extension of the vehicle definition that way, that even escooters and sagways fall under the scope, would not be considered as a sufficient measure taken to sort of eliminate the number of severe claims and bodily injuries caused by these vehicles in most of the EC states. It is more than necessary that every single member state will come with substantial measures on national level to sort of regulate on legal basis the traffic rules of these new kind of vehicles. However, it is currently obvious that member states opinions are far from any common decision on this topic concerning measures to decrease the number of claims and furthermore to restrict the use of these vehicles in respective environment.

There is another crucial topic mentioned in MID revision beside the vehicles definition and that is compulsory online process in motor insurance line of business. Eventhough this online obligation is not clearly stated in certain MID Article, it is obvious from between the line statement of compulsory check of MTPL valid policy without the need of physical check of the vehicle and its driver.

Finaly it has to be set that the correct measures and obligations in compliance with MID principles have to be taken into consideration in every single member state legislation. However, it is clear this would lead to major process changes across all relevant stakeholders and it has to be done on timeto be incompliance with MID transposition period.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK