Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Sebeupálení Jana Palacha - od reality a novinových/TV zpráv k filmovému zpracování, až po filmové recenze filmu Hořící keř.
Název práce v češtině: Sebeupálení Jana Palacha - od reality a novinových/TV zpráv k filmovému zpracování, až po filmové recenze filmu Hořící keř.
Název v anglickém jazyce: Jan Palach's self-immolation - from reality, newspaper/TV news to film cover and film reviews of Hořící keř.
Klíčová slova: Jan Palach, sebeupálení, novinové zprávy, filmové zpracování, realita, Hořící keř, Agnieszka Holland, recenze
Klíčová slova anglicky: Jan Palach, self-immolation, newspaper news, film cover, reality, Burning Bush, Agnieszka Holland, reviews
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra žurnalistiky (23-KZ)
Vedoucí / školitel: prof. MgA. David Jan Novotný
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 15.05.2018
Datum zadání: 15.05.2018
Datum a čas obhajoby: 20.06.2019 09:00
Místo konání obhajoby: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H108, Hollar - místn. č. 108
Datum odevzdání elektronické podoby:08.05.2019
Datum proběhlé obhajoby: 20.06.2019
Oponenti: doc. PhDr. Michal Šobr, CSc.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Zásady pro vypracování
Hlavním cílem diplomové práce bude mapování filmového zpracování reálné události, tedy zpracování filmu Hořící keř, jehož hlavním tématem je sebeupálení Jana Palacha v roce 1969. Práce se nejprve zaměří na události, které předcházely Palachově sebeupálení, na samotný Palachův čin a jeho motivy, a poté na mediální obsahy vybraných českých deníků týkající se činu a osoby Jana Palacha jak v období před rokem 1989, tak také v období po roce 1989, přičemž se práce zaměří na výročí smrti Jana Palacha po deseti letech a položí si otázku, zda se mediální obraz činu a osoby Jana Palacha ve zkoumaných obdobích změnil, a pokud ano, tak jakým způsobem se odráží v mediálním sdělení. Poté se diplomová práce hodlá zabývat samotným filmovým zpracováním události, které je hlavním tématem práce, a to jeho formální i obsahovou stránkou. Výzkumné otázky se budou zabývat tím, jak autorka snímku zachytila realitu a co ji vedlo k volbě vybraného způsobu zpracování. Nakonec se práce zaměří na filmové recenze k filmu Hořící keř.
Seznam odborné literatury
BLAŽEK, P., EICHLER, P., JAREŠ, J. a kol. Jan Palach ’69. FF UK v Praze, ÚSTR, TOGGA, Praha, 2009. ISBN 978-80-7308-237-6.
BORDWELL, David, THOMPSONOVÁ, Kristin. Umění filmu: Úvod do studia formy
a stylu. Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, Praha 2011.
ISBN 978-80-7331-217-6.
ČECHOVA, Dora. Život a sochy Olbrama Zoubka. Mladá fronta, Praha, 2013.
ISBN 978-80-204-3127-1.
FIELD, Syd. Jak napsat dobrý scénář: Základy scénáristiky. Rybka Publishers, Praha, 2007. ISBN 80-87067-65-7.
HOPPE, Jiří. Pražské jaro v médiích: výběr z dobové publicistiky: Prameny k dějinám československé krize v letech 1967-1970. Praha - Brno: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR
a nakladatelství Doplněk, 2004. ISBN 80-7239-162-3.
KLOS, Elmar. Dramaturgie je když…, Československý filmový ústav, Praha, 1987.
MK ČSR 29-030-87.
LEDERER, Jiří. Zpráva o životě, činu a smrti českého studenta. Praha: Novinář, 1990. ISBN 80-7077-408-8.
NOVOTNÝ, David Jan. Budování příběhu aneb demiurgie versus dramaturgie, Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum, Praha, 2017. ISBN 978-80-246-1306-2.
OTÁHAL, Milan. Studenti a komunistická moc v českých zemích 1968-1989.
Praha: Dokořán, 2003. ISBN 80-86569-52-7.
Sedm pražských dnů, 21. - 27. srpen 1968, dokumentace. Academia, Praha, 1990.
ISBN 80-200-0237-5.
SVOBODA, Libor. Solitér: pocta historikovi Václavu Veberovi. Ústav pro studium totalitních režimů. Praha, 2012. ISBN 978-80-87211-69-4.
TABERY, Erik. Opuštěná společnost: Česká cesta od Masaryka po Babiše. Nakladatelství Paseka, Praha, 2017. ISBN 978-80-7432-849-7.
TRAMPOTA, Tomáš. Zpravodajství, Portál, Praha, 2006. ISBN 807367096-8.
Předběžná náplň práce
Hořící keř je třídílný televizní film režisérky Agnieszky Holland pro HBO, jehož premiéra proběhla 27. ledna 2013, tedy čtyřicet čtyři let po sebeupálení Jana Palacha, které uskutečnil 16. ledna 1969, a jehož protestním činem film Hořící keř začíná. Film mapuje nejen politický dopad Palachova činu, ale také osobní příběhy jeho blízkých. Sebeupálení Jana Palacha bylo reakcí a protestem proti potlačování svobod a pasivnímu přístupu veřejnosti po okupaci Československého území armádami států Varšavské smlouvy, přičemž tento čin spustil kromě vlny sebevražedných pokusů mladých lidí následujících Jana Palacha také vzdor veřejnosti proti komunistickému režimu, viz Palachův týden v lednu roku 1989, při němž v Praze probíhaly protestní akce a jednalo se o předstupeň Sametové revoluce. Od roku 1989 se koná Palachův týden každoročně, čímž je velikost a dopad jeho činu připomínán dalším generacím. Osobě a době Jana Palacha je věnováno několik knih i kvalifikačních prací, avšak s filmovým zpracováním přišla v roce 2013 až Agnieszka Holland. Jeho komparací s reálnou událostí se doposud žádná kvalifikační práce nezabývala. Práce tak chce provést obsahovou a dramaturgickou analýzu filmu Hořící keř vzhledem k reálným událostem, přičemž vyvstává otázka, do jaké míry film odráží reálné události, a do jaké míry se jedná o umělecké dílo. Práce se rovněž hodlá zabývat mediálním obsahem týkajícím se osoby a činu Jana Palacha, a to rozdělením na dvě období, dále rozdělena na desetiletá výročí, kdy první je před rokem 1989 a druhé po roku 1989. Práce tak zkoumá, do jaké míry se lišily obsahy a jejich kvantita v těchto dvou zkoumaných obdobích.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Burning Bush is a three-part television film by director Agnieszka Holland for HBO, which premiered on January 27, 2013, forty-four years after the self-immolation of Jan Palach, which took place on January 16, 1969, while film The Burning Bush begins with his protesting act. The film maps not only the political impact of Palach's action, but also the personal stories of his loved ones. Jan Palach's self-immolation was a reaction and protest against the suppression of liberties and passive attitude of the public after the occupation of the Czechoslovak territory by the armies of the Warsaw Pact states, which, in addition to many suicide attempts by young people following Jan Palach, triggered the public's defiance of the communist regime, see Palach's Week in January 1989 , in which protests took place in Prague and it was a precursor to the Velvet Revolution. Since 1989, Palach's Week has been held annually, reminiscent of the magnitude and impact of his actions for future generations. Several books and qualifications are devoted to Jan Palach's person and time, but Agnieszka Holland came to film in 2013. So far, no work has been dealt with by his comparison with the real event. The thesis wants to make a content and dramaturgical analysis of the film Burning Bush due to real events, and the question is to what extent the film reflects real events, and to what extent it is a work of art. The work also intends to deal with media content concerning the person and act of Jan Palach, divided into two periods, further divided into ten-year anniversaries, when the first is before 1989 and the second after 1989. The thesis examines the extent to which the contents and their quantity differed in these two examined periods.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK