Zapomínání dovedností se zaměřením na úkony v první pomoci
Název práce v češtině: | Zapomínání dovedností se zaměřením na úkony v první pomoci |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Forgetting Skills with a Focus on First Aid Actions |
Akademický rok vypsání: | 2024/2025 |
Typ práce: | závěrečná práce CŽV |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Radim Kuba |
Řešitel: |
Zásady pro vypracování |
Od zájemce o dané téma se předpokládá hlubší zájem o problematiku laické první pomoci a v průběhu zpracovávání práce absolvování níže uvedených předmětů a kurzů, které studentu poskytnout nezbytnou odbornou přípravu k řešení daného tématu. Jedná se jednak o předměty zaměřené poskytování laické první pomoci, aspekty krizové komunikace, tak i o pokročilejší kurzy typu Zdravotník zotavovích akcí/Člen první pomoci. Nedílnou součástí by mělo být i absolvování didakticky zaměřených kurzů Didaktika první pomoci I a II. a) Doporučené předměty ze SIS: • MB180C25 První pomoc ve škole - bloková nebo MB180C25T První pomoc ve škole - terénní • MB180C50Z První pomoc - simulace zimní • MB180C50L První pomoc - simulace letní • MB180C44 Běžná a krizová komunikace ve škole • MB180C48 Komplexní krizová komunikace b) Doporučené kurzy s akreditací MŠMT/ zařazené do CŽV: • Didaktika první pomoci I • Didaktika první pomoci II • Zdravotník zotavovacích akcí / Člen první pomoci (více informací o kurzech lze nalézt na: https://www.prvnipomocprfuk.eu) |
Předběžná náplň práce |
o Pro první pomoc jsou důležité znalosti, ale především i dovednosti. Stejně jako vše se ale i dovednosti zapomínají. Tato práce by se zaměřila na retenci dovedností ve srovnání se znalostmi, tj. jak rychle domácí k vyhasínání dovedností a jaké hlavní faktory rychlost zapomínání dovedností či nárůst nejistoty ovlivňují. o Součástí by bylo odpovědět na otázku, kolikrát si např. účastníci kurzů ideálně potřebují zkusit záklon hlavy či třeba resuscitaci, aby došlo k uchování těchto postupů v tzv. svalové poměti jedince. Jak přesně svalová paměť funguje? Jakými výzkumy je její výskyt a automatizace postupů podloženo? o Součástí didaktických aspektů výuky první pomoci je např. vedení účastníků k tzv. maximálnímu záklonu hlavy. Ve skutečnosti je lepší záklon spíše střední, ale právě vlivem zapomínání a zpětného nárůstu nejistotu by mělo docházet k tomu, že po kurzu účastníci dělají právě střední záklony hlavy u osob v bezvědomí. Je tento předpoklad oprávněný a podložený odbornými výzkumy? o Pokud by práce byla zpracovávána jako bakalářská, jednalo by se pouze o výše uvedenou rešerši (v souladu s požadavky kladenými na bakalářské práce na biologické sekci). V případě diplomové práce, která zpravidla zahrnuje i „praktickou část“, by bylo možné provést např. výzkum, který by zaznamenával, kolikrát si účastníci během kurzu různé postupy vyzkouší a pak to bylo porovnány s jejich výsledky na konci. případně by mohli být opakovaně zváni i s odstupem po kurzu, aby předvedli záklon hlavy, který by se měřil. Takto by se dalo ověřit, jak rychle k vyhasínání dovedností dochází. Pro získání těchto dat je možné využít fakultní kurzy „První pomoc ve škole“, v rámci kterých je možné oslovit velké množství respondentů a získat tak velmi cenné informace. o V případě zájmu o dané téma nejdříve kontaktujte školitele na e-mailuradim.kuba@natur.cuni.cz. |