Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Kognice a afektivní funkce: Emoční paměť
Název práce v češtině: Kognice a afektivní funkce: Emoční paměť
Název v anglickém jazyce: Cognition and Affective Functions: Emotional Memory
Klíčová slova: Afektivní funkce, paměť, primáti
Klíčová slova anglicky: Affective functions, memory, primates
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: disertační práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra zoologie (31-170)
Vedoucí / školitel: PhDr. RNDr. Tereza Nekovářová, Ph.D.
Řešitel: Mgr. Petra Skalníková - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 12.10.2017
Datum zadání: 12.10.2017
Konzultanti: prof. RNDr. Daniel Frynta, Ph.D.
RNDr. Eva Landová, Ph.D.
Předběžná náplň práce
Řada studií poukazuje na důležitost afektivních funkcí v kognitivních procesech. Zpracování senzorických informací vytváří dva funkční vstupy – prvním je reprezentace fyzických aspektů stimulů (druh, umístění, intenzita etc.), zatímco druhým typem informačního vstupu je hodnocení afektivní valence (emocí). („Emotional tagging hypothesis“)
Učení a paměť jsou ovlivňovány a modulovány emočními a motivačními faktory. Afektivní valence může ovlivňovat i paměťové procesy a trvalost uchovávaných vzpomínek. Motivace a afektivní faktory jsou klíčovými elementy i pro trénink a učení zvířat. (Bergado et al., 2011)
Epizodická paměť je často modelována systémem „episodic-like memory“ (paměť epizodického typu), který je založen na tom, že zapamatovaná událost je uložena v kontextuálním rámci, který obsahuje informace o události, či objektu („co“), místu („kde“) a času („kdy“) se daná událost stala. (Allen et al., 2013; Clayton et al., 1998; Crystal et al., 2010; Eacott et al., 2005)
Předpokládáme, že v daném kontextuálním rámci se ukládá ještě čtvrtá, afektivní komponenta, která ovlivňuje i zapamatování si této události.
Model epizodické paměti (episodic-like memory) umožňuje testování paměťových funkcí u lidí i u zvířat v analogických úlohách. Zavedení afektivní komponenty do paměťových úloh umožní přiblížení experimentálních úloh reálným situacím.
Cílem navrhovaného projektu bude studovat:
1) Paměť vázanou na emoční situace a objekty u lidí (dospělých i dětí) i u non-humánních primátů
2) Zavedení a testování modelu paměti epizodického typu obohaceného o afektivní komponentu
3) Afektivní funkce budou zkoumány i v jiných úlohách (např. barvová preference)






Reference:
[1] Jorge A. Bergado, Morgan Lucas, Gal Richter-Levin. Emotional tagging—A simple hypothesis in a complex reality. Progress in Neurobiology 94 (2011) 64–76.
[2] Allen TA, Fortin NJ. The evolution of episodic memory. Proc Natl Acad Sci. 2013; 110:10379–86.
[3] Clayton NS, Dickinson A. Episodic-like memory during cache recovery by scrub jays. Nature. 1998; 395:272–4.
[4] Crystal DJ. Elements of episodic-like memory in animal models. Behav. Brain Res. 2010; 215:235-243.
[5] Eacott JM, Easton A, Zinkivskay A. Recollection of an episodic-like memory task in rats. Learning & Memory. 2005; 12:221-223.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Many studies point to the importance of affective functions in cognitive processes. The processing of sensory information creates two functional inputs - the first is the representation of the physical aspects of stimuli (type, location, intensity), while the second type of information input is the assessment of affective valency (emotions). ("Emotional tagging hypothesis")
Learning and memory are influenced and modulated by emotional and motivational factors. Affective valence can also influence the memory processes and the permanence of the stored memories. Motivation and affective factors are key elements for training and learning animals. (Bergado et al., 2011)
Episodic memory is often modeled by the "episodic-like memory" system based on the fact that the memorized event is stored in a contextual frame that contains information about the event or the object ("what"), place (“where") and time ("when") the event happened. (Allen et al., 2013, Clayton et al., 1998, Crystal et al., 2010, Eacott et al., 2005)
We assume that there is a fourth affective component which can also influence the memorization of this event.
An episodic-like memory model allows testing of memory functions in humans and animals in analogous tasks. Introducing the affective component into memory tasks will allow experimental tasks to be brought closer to real situations.
The aim of the proposed project will be to study:
1) Memory confined to emotional situations and objects in humans (boths adults and children) and non-human primates
2) The introduction and testing of an episodic memory model enriched with an affective component
3) Affective functions in other tasks (eg color preference)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK