Žijeme v době, kdy je kladen enormní důraz na kvalitu. Z pohledu zaměstnavatele hledáme kvalitní zaměstnance s řádnou a odpovídající kvalifikací. Týká se to přirozeně i zaměstnanců, kteří jsou přijímáni do zaměstnání se zaměřením na přírodovědné a technické obory. V zásadě však neexistuje příliš jasná představa na straně studentů o tom, jaké kvality by absolvent vysoké školy, který usiluje o nástup do takového zaměstnání, z pohledu přírodovědného uvažování měl mít. A také, jak tento typ uvažování jednoduše hodnotit. Cílem dizertační práce bude pomocí kvalitativních metod (obsahová analýza dokumentů a focus group) analyzovat rysy přírodovědného uvažování absolventa přírodovědných oborů, které by mu umožnily se dobře uplatnit na trhu práce. Sestaven by byl kompetenční model absolventa přírodovědných oborů se zaměřením se na složku přírodovědného uvažování. Společně s tímto modelem bude vytvořen evaluační nástroj, který by se v rámci modelu zaměřil zejména na hodnocení složky přírodovědného uvažování. Nástroj by byl v rámci práce testován.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
We live at times when great emphasis is put on quality. Employers look for highly qualified employees for science and technological professions. Unfortunately, there exists just a vague (students´) awareness of what qualities – in sense of scientific thinking abilities – the employers expect. There is also a lack of information about how this type of thinking should be assessed. The thesis deals with an analysis of the main aspects of scientific thinking that students should acquire during the university study to succeed in the labour market. By using qualitative research methods (e.g. focus group, interviews, content analysis of existing research as well as company documents) the competence model of science graduates will be developed. The main emphasis in this model will be put on scientific thinking aspects. The competence model is supposed to lay foundations for the tool assessing the aspects of scientific thinking. The tool will be tested as a part of this work.