Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
"Homo deformis". Fascinace deformovanou podobou lidského těla v českém prostředí mezi léty 1526-1620
Název práce v češtině: "Homo deformis". Fascinace deformovanou podobou lidského těla v českém prostředí mezi léty 1526-1620
Název v anglickém jazyce: „Homo deformis“. The fascination by appearance of deformed human body in the Czech lands between 1526–1620
Klíčová slova: Sbírky kuriozit, monstra, České království 16. století, manýrismus, portrét 16. století, lékařství 16.–17. století, dějiny vnímání, Rudolf II., groteska, tělesné posti-žení
Klíčová slova anglicky: Cabinets of curiosities, monsters, Czech lands in 16th century, mannierism, portrait 16th century, medicine in 16th – 17th century, history of perception, Rudolf II, gro-tesque, abnormal disabled people
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: disertační práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 02.10.2017
Datum zadání: 02.10.2017
Datum potvrzení stud. oddělením: 02.10.2017
Datum a čas obhajoby: 18.05.2021 11:00
Datum odevzdání elektronické podoby:05.03.2021
Datum odevzdání tištěné podoby:05.03.2021
Datum proběhlé obhajoby: 18.05.2021
Oponenti: doc. Mgr. Ondřej Jakubec, Ph.D.
  Mgr. Bohdana Divišová, Ph.D.
 
 
Předběžná náplň práce
V průběhu 16. století se setkáváme s jevem, kde tělesně postižení byli kvůli svému vzhledu považováni za kuriozity nebo zázraky. Některé případy byly tak neuvěřitelné, že dávaly impuls k vytvoření uměleckého díla. Námět abnormálně tělesně postižených byl populární mezi všemi společenskými vrstvami a jejich podobizny byly shromažďovány měšťany, vědci, šlechtici a králi.
Disertační projekt „Homo deformis. Fascinace deformovanou podobou lidského těla v českých zemích v letech 1526–1620“ si klade za cíl prozkoumat, jak bylo vyobrazení „homo deformis“ představeno ve výtvarném umění v českých zemích v kontextu Svaté říše římské národu německého v letech 1526 až 1620.
Tato disertační práce studuje jednotlivé příklady lidské monstrozity, které se objevují na nejrůznějších formách ztvárnění: portrétech, alegoriích, vědeckých ilustracích a novinových letácích. Zkoumá podobizny abnormálně tělesně postižených a zaměřuje se na jejich symbolický význam a estetickou interpretaci. Věnuje se otázkám vnímání abnormálně tělesně postižených v 16. století a shrnuje znalosti o jednotlivých osobách. Ukazuje, jak raně novověká česká společnost reagovala na vzhled abnormálně postižených a do jaké sociální kategorie je zařazovala.
Projekt studuje důvody umělecké motivace pro vytváření vyobrazení „homo deformis“ v 16. století. Zkoumá, zda umělci 16. století byli schopni anatomicky správně zobrazit jev abnormálně tělesně postižených, a také se zaměřuje na ikonografickou problematiku vyobrazení znetvořených osob v letech 1526 až 1620.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
During the 16th century occurred a new phenomen, that the physically disabled peo-ple because of they visage were presented as curiosities or miracles. Some cases were so incredible therefore their appearances gave an impulse for creating an artwork. The images were popular between all social levels, were collected by townspeople, scientists, nobles and kings.
The dissertation thesis „Homo deformis“. The fascination by appearance of deformed human body in the Czech lands between 1526–1620 aims to explore how the phenomen of human curiosities was reflected in early modern visual art in the Czech lands.
This dissertation thesis bases on individual examples of human monstrosity in various art forms as an portraits, allegories, scientific illustrations and pamphlets.
It exams images of abnormal disabled people between 1526–1620 and focuses on they symbolic meaning, aesthetic interpretation. It summarizes the knowlege about per-ceptions of depicted abnormal persons in 16th century. It also shows the Early modern society reactions about „homo deformis“, their everydayness and social status.
This thesis studies reasons why the disabled body was a kind an inspiration for ar-tists. It examines ii the artists of 16th century were able to picture cases of physicality deformed bodies anatomically correctly. It also focuses on the iconographic motive of the monstrosity and rendition problém of abnormal desabled people in 16th century.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK