Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Přístup filmových recenzentů k adaptacím tří románů Michala Viewegha
Název práce v češtině: Přístup filmových recenzentů k adaptacím tří románů Michala Viewegha
Název v anglickém jazyce: Reviewers‘ Approach to Film Adaptations of Three Novels of Michal Viewegh
Klíčová slova: Recenze, film, román, Michal Viewegh, filmová adaptace, knižní předloha, Báječná léta pod psa, Román pro ženy, Účastníci zájezdu
Klíčová slova anglicky: Review, Film, Novel, Michal Viewegh, Film Adaptation, Film Based on the Novel, A Wonderful Years of Lousy Living, From Subway with Love, The Sightseers
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra žurnalistiky (23-KZ)
Vedoucí / školitel: prof. MgA. David Jan Novotný
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 20.06.2017
Datum zadání: 20.06.2017
Datum a čas obhajoby: 26.06.2018 09:00
Místo konání obhajoby: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H108, Hollar - místn. č. 108
Datum odevzdání elektronické podoby:11.05.2018
Datum proběhlé obhajoby: 26.06.2018
Oponenti: PhDr. Jana Čeňková, Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Zásady pro vypracování
Práce bude rozdělena na dvě části – v teoretické části budou nejprve vymezeny základní pojmy a všeobecná teorie, vztahující se k tématu filmových recenzí a filmových adaptací, v praktické části bude zvolena metoda obsahové analýzy textu, konkrétně vybraných recenzí.
Seznam odborné literatury
BLUESTONE, George. Novels into Film. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 2003. 237 s. ISBN 080187386X.
CIESLAR, Jiří. Zamyšlení nad Babičkou Boženy Němcové a její filmovou [televizní] interpretací. In: Filmový sborník historický [Sv.] 1; Film a literatura. Praha: Československý filmový ústav, 1988. 233-257 s. ISBN 59-031-87.
CORRIGAN, Timothy. A Short Guide to Writing about Film. Longman, 2001. 224 s. ISBN 0-321-08114-5.
ČUŘÍK, Jaroslav. Nové trendy v médiích I: Online a tištěná média. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 240 s. ISBN 978-80-210-5825-5.
FIELD, Syd. Jak napsat dobrý scénář. Praha: Rybka Publishers, 2007. 280 s. ISBN 80-87067-65-7
HORNIAK, Michal. Filmová adaptace v české kinematografii. In: PTÁČEK, Luboš (ed.). Panorama českého filmu. Olomouc: Rubico, 2000. 245-263 s. ISBN 80-85839-54-7.
CHATMAN, Seymour. Dohodnuté termíny. Rétorika narativu ve fikci a filmu. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2000. 259 s. ISBN 80-244-0175-4.
INGARDEN, Roman. Umělecké dílo literární. Praha: Odeon, 1989. 419 s. ISBN 80-207-0104-1.
INGARDEN, Roman. O poznávání literárního díla. Praha: Československý spisovatel, 1967. 277 s. ISBN 22-150-67.
MONACO, James. Jak číst film: Svět filmů, médií a multimédií. Praha: Albatros, 2004. 735 s. ISBN 978-80-00-01410-4.
MRAVCOVÁ, Marie. Literatura ve filmu. Praha: Melantrich, 1990. 188 s. ISBN 80-7023-062-2.
NOVOTNÝ, David Jan. Budování příběhu anebo demiurgie versus dramaturgie. Praha: Karolinum, 2007. 234 s. ISBN 978-80-246-1306-2.
MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 2009. 640 s. ISBN 978-80-7367-574-5.
OSVALDOVÁ, Barbora; HALADA, Jan a kolektiv. Praktická encyklopedie žurnalistiky. Praha: Libri, 2004. 240 s. ISBN 80-7277-108-6.
SEDLÁKOVÁ, Renata. Výzkum médií: Nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada Publishing, 2014. 544 s. ISBN 978-80-247-3568-9.
SPOUSTA, Vladimír. Na pomoc autorům: Jak psát recenze. In: Pedagogická orientace č. 1, 2003.
STAM, Robert. Introduction: The Theory and Practice of Adaptation. In: STAM, ROBERT. (ed.); RAENGO, Alessandra. (ed.). Literature and Film. A Guide to the Theory and Practice of Film Adaptation. Malden: Blackwell Publishing, 2005. ISBN 0-631-23055-6.
TUŠER, Andrej. Ako se robia noviny. Bratislava: SOFA, 1999. 219 s. ISBN 80-85752-66-2.
WAGNER, Geoffrey. The Novel and the Cinema. Rutherford: Fairleigh Dickinson University Press, 1975. 394 s. ISBN 978-0838616185.
Předběžná náplň práce
Diplomová práce s názvem „Přístup filmových recenzentů k adaptacím tří románů Michala Viewegha“ si klade za cíl postihnout způsob, jakým čeští filmoví recenzenti přistupují k adaptacím knižních děl. Filmové zpracování se často od knižní předlohy výrazně liší nebo ji naopak kopíruje až příliš věrně, čímž může docházet k ovlivnění kvality samotného díla. Znalost knižní předlohy proto může výrazně pozměnit divákovo vnímání filmu a jeho následné hodnocení. Pokud tak recenzent chce čtenáři předložit plnohodnotné posouzení filmu, měl by vždy vzít v potaz všechny aspekty filmového díla, které mohou být pro budoucího diváka relevantní. Na základě analýzy tří zfilmovaných románů Michala Viewegha (Báječná léta pod psa, Román pro ženy, Účastníci zájezdu) a jejich filmových recenzí se práce pokusí odpovědět na otázku, jak filmoví recenzenti posuzují filmové adaptace – zda znají a zohledňují knižní předlohu při svém hodnocení nebo zda k filmům přistupují spíše jako k autonomním dílům. První část práce se bude teoreticky zabývat pojmem recenze, definicí filmového umění, zejména rozdílům mezi filmem a literaturou, a specifikům filmových adaptací. V druhé, praktické části bude metodou kvalitativní analýzy obsahu zkoumáno devět recenzí od různých publicistů ze tří celostátních deníků.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The Master's thesis titled „Reviewers' Approach to Film Adaptations of Three Novels of Michal Viewegh“ aims to illustrate the way Czech reviewers approach to film adaptations. Film often differs significantly from the book or copies it too faithfully, which may affect qualities of the work. Knowledge of the book may therefore alter the audience's perception and judgement of the film. If the film reviewer wants to present a full-fledged review to his reader, he should always consider all aspects of the film, which can be relevant for the viewer. On the basis of three film adaptations of Michal Viewegh's novels (Wonderful Years of Lousy Living, From Subway with Love, The Sightseers) and their film reviews, the work looks for the answer to the main question: how film reviewers judge adaptations? Do they know and take into consideration the book in their evaluation or do they judge the film as an autonomous work? The theoretical part of the thesis will deal with the concept of film review, the definition of film art and the difference between film and literature, and the problematics of film adaptations. In the practical part will be analyzed nine reviews from different journalists from three national newspapers.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK