Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Didaktický software pro výuku chemie na úrovni ISCED 2
Název práce v češtině: Didaktický software pro výuku chemie na úrovni ISCED 2
Název v anglickém jazyce: Didactic software for chemistry education at the ISCED 2 level
Klíčová slova: chemické vzdělávání, úroveň ISCED 2, interaktivní metody výuky, informační a komunikační technologie, dotazníkové šetření.
Klíčová slova anglicky: chemical education, lower-secondary school, interactive teaching methods, information and communication technology, questionnaire survey.
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: disertační práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra učitelství a didaktiky chemie (31-280)
Vedoucí / školitel: prof. RNDr. Hana Čtrnáctová, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 12.10.2016
Datum zadání: 12.10.2016
Datum odevzdání elektronické podoby:12.06.2020
Datum proběhlé obhajoby: 14.07.2020
Oponenti: doc. RNDr. David Havlíček, CSc.
  doc. RNDr. Lubomír Svoboda, Ph.D.
 
 
Předběžná náplň práce
Současné chemické vzdělávání řeší problémy spojené především se stanovením obsahu učiva, který bude odborně správný, přiměřeně rozsáhlý a zároveň spojený s aktuálními aspekty života současné společnosti, a problémy strategie výuky, která bude podněcovat zájem a zaujetí žáků pro přírodní vědy. Hlavním cílem disertační práce je vytvořit vzdělávací webovou stránku s interaktivním kurzem chemie pro 2. stupeň základních škol a nižší ročníky víceletých gymnázií a ověřit její účinnost ve školní praxi.
V první části práce jsou popsány vybrané způsoby interaktivní výuky chemie podporující zvýšení kognitivní aktivity žáků a účinnosti učebního procesu s využitím ICT. Ve druhé části práce je charakterizován vytvořený kurz chemie a uvedeny možné způsoby aplikace interaktivní výuky v tomto kurzu. Kurz obsahuje celkem 14 tematických bloků, dále dělených na 2–6 dílčích témat. Všechny tematické bloky jsou vytvořeny s přihlédnutím k praktickému použití oboru chemie a využití uvedených interaktivních výukových metod. Vytvořený kurz byl pilotně ověřován ve výuce chemie v Kazachstánu a České republice v letech 2018–2020, a to především z hlediska zjištění zájmu žáků o tento způsob výuky formou dotazníkového šetření.
První ověřování vzdělávacích materiálů interaktivního kurzu chemie bylo provedeno v Karagandě (Kazachstán) v období 11/2018–01/2019. Celkem bylo dotazováno 60 respondentů (17 dívek a 43 chlapců), kteří se zúčastnili 58 hodin interaktivní výuky.
Druhé ověřování vzdělávacích materiálů bylo provedeno v období 12/2019–04/2020 v České republice, kterého se účastnilo 163 respondentů ( 91 dívek a 72 chlapců), kteří se zúčastnili 18 hodin interaktivní výuky. Výsledky dotazníkového šetření ukázaly, že více než 60 % žáků hodnotí interaktivní výuku pozitivně.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The current chemistry education solves problems related primarily to the setting of the curriculum contents, which would be professionally correct, appropriately extensive, and at the same time connected with current aspects of life in modern society, and to problems of teaching strategies that would stimulate the students into an interest in science and commitment to it. The main goal of this dissertation is to create an educational website with an interactive chemistry course for lower secondary schools (ISCED 2) and verify its effectiveness in school practice.
The first part of the dissertation describes methods of interactive chemistry teaching supporting the increase of the students’ cognitive activity and the effectiveness of the learning process using ICT. The second part characterizes the chemistry course thus created and lists various ways to apply interactive teaching in it. Our interactive course contains a total of 14 thematic units, each with 2–6 subthemes. All themes are processed with respect to the practical application of the subject matter using the listed interactive education methods.
This course was tested in 2018-2020 during chemistry lessons in Kazakhstan and Czech Republic, and the students’ opinions toward interactive teaching in this study were tested using a simple questionnaire survey.
The first verification educational materials of the interactive chemistry course was carried out from 11/2018 – 01/2019 in Kazakhstan. There was a total of 60 respondents (17 female adolescents and 43 male adolescents), which entailed a total of 58 hours of interactive teaching. The second verification educational materials of the interactive chemistry course was carried out from 12/2019 – 04/2020 in the Czech Republic. There was a total of 163 respondents (91 female adolescents and 72 male adolescents), which entailed a total of 18 hours of interactive teaching. The results showed that more than 60 % of the students enjoyed working in an interactive environment.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK