Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Zobrazení politického Východu v karikatuře ve francouzském časopise Le Canard enchaîné v období 1945-1970
Název práce v češtině: Zobrazení politického Východu v karikatuře ve francouzském časopise Le Canard enchaîné v období 1945-1970
Název v anglickém jazyce: Picture of the political East in the caricature in the French magazine Le Cannard enchîné in 1945-1970
Klíčová slova: Karikatura, Le Canard enchaîné, železná opona, studená válka, Východní blok, francouzský tisk, Československo, Sovětský svaz, kvalitativní obsahová analýza, kvantitativní obsahová analýza
Klíčová slova anglicky: Caricature, Le Canard enchaîné, iron curtain, cold war, Eastern block, French press, Czechoslovakia, Soviet Union, qualitative content analysis, quantitative content analysis
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Vedoucí / školitel: prof. MgA. Martin Štoll, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 15.08.2016
Datum zadání: 15.08.2016
Datum a čas obhajoby: 19.09.2017 09:00
Místo konání obhajoby: Hollar - Smetanovo nábřeží 6
Datum odevzdání elektronické podoby:19.07.2017
Datum proběhlé obhajoby: 19.09.2017
Oponenti: PhDr. Petr Bednařík, Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
- APPLEBAUMOVÁ, A.: Železná opona: Podrobení východní Evropy 1944-1956. Praha – Plzeň: Beta-Dobrovský&Ševčík 2014- V tomto díle autorka rozebírá vznik komunistických režimů ve východní Evropě, a popisuje, jakým způsobem se Sovětský svaz snažil přetransformovat politická a ideologická uspořádání jednotlivých zemí tzv. Východního bloku po „spuštění“ Železné opony. Mimo to zachycuje i běžný život lidí za Oponou.
- BARIDON, L., GUÉDRON, M.: L’Art et l’histoire de la caricature. Paris: Citadelles-Mazenod 2015- Jedná se o základní literaturu pro porozumění francouzské karikatuře od jejích základů v renesanci. Jsou zde rozebrány postupy, kterými se karikatura odlišuje od jiných žánrů kresby. Je sestavena chronologicky a popisuje tak vývoj karikatury jako specifického žánru.
- DELPORTE, Ch.: Images et politique en France au XXe siècle.Paris: Nouveau monde 2006- V této knize je rozebíráno, jakou roli hrály ilustrace jako komunikační prostředek v klíčových momentech francouzských dějin 20. století. Zaměřuje se na technologický vývoj v rámci kreseb 20. století a jeho přeměny podle pole působnosti.
- DUPRAT, A.: Images et histoire: Outils et méthodes d’analyse des documents iconographiques. Paris: Belin 2007- Příručka, která slouží k teoretickému a praktickému výkladu obrazů a ikonografických dokumentů napříč dějinami. Dělí se na dvě části, výkladovou a praktickou, v níž na příkladech rozebírá jednotlivé charakteristiky.
- DURMAN, K.: Popely ještě žhavé I, (1938-1964), Praha: Karolinum 2004- syntéza k politickým dějinám od českého historika, věnuje se politice a vývoji mezinárodních vztahů, zahrnuje začátek rozdělení světa po druhé světové válce.
- DURMAN, K.: Popely ještě žhavé II, (1938-1964), Praha: Karolinum 2009- pokračování výše uvedené práce.
- Kolektiv autorů: Le Canard enchaîné: 50 ans de dessins. Paris: 2008- Výroční souborné vydání kreseb satirického týdeníku Le Canard enchaîné sestavené jako dějiny Páté republiky, od generála de Gaullea po Nikolase Sazkozyho, popisuje více než tři sta zásadních událostí za posledních padesát let.
- SERNA, P.: La Politique du rire. Satires, sacrilèges et blasphèmes, XVIème-XXIème siècles. Paris: Champ Vallon 2015- Dílo vydané po útocích na redakci Charlie Hebdo se zabývá tím, jakou roli hrála satira a zesměšňování v dějinách a představuje je jako mocný prostředek politiky i jako motivaci v dobách násilí a válek. Pojednává o satiře a humoru od 16. století do současnosti a vysvětluje, jak se vyvíjel vztah politiky a humoru a z čeho pravděpodobně vznikají konflikty v dnešním globalizovaném světě.
- TRAMPOTA, T., VOJTĚCHOVSKÁ, M.: Metody výzkumu médií. Praha: Portál 2010- Kniha vysvětluje různé metody používané pro výzkum médií. Na praktických příkladech jsou zde probrány komerční i akademické výzkumy médií, jako jsou výzkumy sledovanosti, analýzy reprezentace, či interpretace textu.
- VYKOUKAL, Jiří a kol. Východ. Vznik, vývoj a rozpad sovětského bloku 1944-1989. Praha: Nakladatelství Libri, 2000. ISBN 80-85983-82-6
Předběžná náplň práce
Cílem práce je analýza obrazu mezinárodních vztahů v necelém třicetiletí po druhé světové válce, jako ho konstruovaly karikatury významného a dosud vycházejícího francouzského satirického časopisu. Cílem práce je zjistit, do jaké míry byly karikatury soustředěné na dění za „železnou oponou“ jako na oblast tzv. kolektivního nepřítele, a do jaké míry pracovaly s vnitřní diferenciací celku v jeho jednotlivé prvky (státy, národy). Předpokládáme, že bude převažovat pojetí kolektivní, v němž bude hlavní zobrazení hierarchického vrcholu politické moci na Východě- tj. v SSSR, a karikatura tak bude vyjadřovat důsledně blokové pojetí mezinárodní politiky. Výjimkou mohou být případy, v nichž je kompaktnost Východního bloku narušena anomáliemi typu neúspěšné Maďarské revoluce 1956 nebo Pražského jara 1968. Tyto události by měl týdeník typu Le Canard enchaîné ve zkoumaném období svými karikaturami reflektovat změnou své propagandistické kritiky a v obrázcích by se měly objevit znaky sympatií s těmi, kteří chtějí „zevnitř“ narušit sovětskou superioritu nad satelitními státy SSSR.
Pokusíme se o ilustraci toho, jak vypadá obsahový a formální profil karikatur zachycujících politické dění ve Východním bloku.
Výzkumné otázky:
- jaká byla frekvence karikatur s tematikou Východního bloku (projev intenzity zájmu)
- jakých událostí a osobností si tyto všímaly a zda z toho lze zkonstruovat nějakou hierarchii o mocenském uspořádání Východního bloku (dominance SSSR)
- jaké byly formální znaky karikatury, např. zda se v ní objevovaly nacionální stereotypy jednotlivých národů, jak vznikly v 19. století
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The aim of this thesis is to analyze the picture of the international relationships between 1945 and 1970, and how was it constructed by the caricatures of the french satirical weekly magazine. The focus will be put on the caricatures showing what is behind the "iron curtain" as an area of the collective enemy. We also would like to find out, if the eastern block has been seen as individual countries or rather on consistent block. We assume, there will be dominating the idea of the block. We also expect, that in case of extraordinary events such as Hungarian demonstrations, Polish demonstrations or Prague spring, there will be a lot of sympathy shown in the caricatures from the West to the revolting countries.
We will propose to illustrate how a picture and formal profile of the caricatures portraying the political events in the Eastern block looks like.
Our research questions are following:
- what was the frequency of the caricatures with the theme of the Eastern block - displaying the intensity of interest form the West
- which events has been in the focus of the West and is it possible to construct certain hierarchy of power/ dominance of the USSR
- what were the formal signs of the caricature- e.g. national stereotypes of individual nations as they developed in 19th century
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK