Hodnoty a hodnotové orientace žáků osmých tříd na vesnici a ve městě
Název práce v češtině: | Hodnoty a hodnotové orientace žáků osmých tříd na vesnici a ve městě |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Life Values and Value Orientation of Children in the Village and in the City |
Klíčová slova: | Hodnoty, postoje, prostředí, město, vesnice, životní způsob, trávení volného času |
Klíčová slova anglicky: | values, attitudes, the enviroment, city, village, lifestyle, leisure activities |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (23-KS) |
Vedoucí / školitel: | doc. Milan Tuček, prom. mat., CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 23.05.2016 |
Datum zadání: | 23.05.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 29.01.2018 09:00 |
Místo konání obhajoby: | Jinonice - U Kříže 8 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 05.01.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 29.01.2018 |
Oponenti: | PhDr. Ing. Petr Soukup, Ph.D. |
Kontrola URKUND: |
Seznam odborné literatury |
1. BÁRTA, J. Venkov jako sociální prostor. 2002.
2. BECK, Ulrich. Riziková společnost: Na cestě k jiné moderně. 2004. 3. BROŽÍK, V. Hodnoty a významy. 1984. 4. GIDDENS, A. Modernity and self-identity: Self and society in the late modern age. 1991 5. HORÁK, J. Škola a hodnotová orientace dětí a mládeže. 1997. 6. KOTÁSKOVÁ, Jarmila. Socializace a morální vývoj dítěte. 1987 7. KRAUS B.; POLÁČKOVÁ V. et al. Prostředí, člověk, výchova. 2001 8. SAK, P. Proměny české mládeže: česká mládež v pohledu sociologických výzkumů. 2000. 9. SAK, P. Sociální vývoj mládeže. 1985. 10. SLEPIČKA, A. Venkov a/nebo město : lidé, sídla, krajina. 1981. 11. SMÉKAL, V., ČERŇÁK, M.. Hodnoty a trávení volného času dospívajících. 2007. 12. TITKOW, A. Child and values. 1984 |
Předběžná náplň práce |
Zvláště v dnešní době, kdy jsou dostupná komunikační média ve skoro každé domácnosti, kde děti žijí, dostupnost internetu je na vysoké úrovni i ve vesnicích, je možné spekulovat, zda jsou platné obecné stereotypy minulosti ohledně života ve městě a na vesnicích, či jsou tyto rozdíly již zanedbatelné některým z vlivů dnešní společnosti. Touto otázkou se bude zabývat má diplomová práce, konkrétně se zaměří na hodnoty, postoje k autoritám (rodina, škola, státní reprezentace) a veřejným tématům, a budoucí životní představy dětí, žáků osmých tříd základních škol, zároveň ve městě a na vesnicích. Hlavním cílem práce bude zjistit, zda jsou hodnoty a postoje odlišné či nikoli a co je příčinnou zjištěného stavu. Jsou děti více ovlivněné socializací v prostředí, ve kterém vyrůstají anebo jsou stržené dnešní postmoderní dobou, konzumerismem a vlivem masových médií? Metoda práce bude kvantitativní šetření v podobě dotazníků v rozsahu cca 100 dětí z města a 100 dětí z vesnic – pro účely srovnání bude voleno město s více jak 50 000 obyvateli a menší vesnice cca do 2 000 obyvatel. Dotazníky budou následně do tříd rozdány v přibližném poměru 1:1. Doplňující metodou bude focus group s některými představiteli výzkumného vzorku. Na základě získaných dat bude provedeno srovnání na základě prostředí a další interpretace. |