Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Jak recenzenti nahlížejí na hry? Počítačové hry jako umělecké a technické produkty
Název práce v češtině: Jak recenzenti nahlížejí na hry? Počítačové hry jako umělecké a technické produkty
Název v anglickém jazyce: How do reviewers percieve games? Videogames as artistic and technical products
Klíčová slova: Recenze, počítačové hry, herní žurnalistika, kulturní kritika, umění
Klíčová slova anglicky: Reviews, videogames, videogame journalism, cultural criticism, art
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra žurnalistiky (23-KZ)
Vedoucí / školitel: doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 30.06.2015
Datum zadání: 30.06.2015
Datum a čas obhajoby: 21.06.2016 08:40
Místo konání obhajoby: Hollar - Smetanovo nábřeží 6, H011, Hollar - místn. č. 011
Datum odevzdání elektronické podoby:12.05.2016
Datum proběhlé obhajoby: 21.06.2016
Oponenti: Mgr. Tereza Fousek Krobová, Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
BECKER, Howard Saul. Art worlds. Berkeley: University of California Press, 1982. ISBN 05-200-4386-3.

BOURDIEU, Pierre, (ed.). The Market of Symbolic Goods. In: BOURDIEU, Pierre a Randal JOHNSON. The Field of Cultural Production: Essays on Art and Literature. Columbia University Press, 1984. ISBN 9780231082860.

BRAND, Jeffrey E., Scott KNIGHT a Majewski JAKUB. The Diverse Worlds of Computer Games: A Content Analysis of Spaces, Populations, Styles and Narratives. DiGRA '03 - Proceedings of the 2003 DiGRA International Conference: Level Up. 2014, (2). ISSN 2342-9666. Dostupné také z: http://www.digra.org/wp-content/uploads/digital-library/05150.06387.pdf

CALLEJA, Gordon. Revising immersion: A conceptual model for the analysis of digital game involvement. Situated Play. 2007, 83-90.

DEBENEDETTI, Stéphane. The Role of Media Critics in the Cultural Industries. International journal of arts management. 2006, s. 30-42. ISBN 1480-8986

DEWEY, John. Art as experience. Paperback ed. New York: Berkley Publishing Group, 2005 (1934). Perigee book. ISBN 03-995-3197-1.

EBERT, Roger. Video Games Can Never Be Art. In: Roger Ebert's Journal [online]. 2010 [cit. 2016-02-29]. Dostupné z: http://www.rogerebert.com/rogers-journal/video-games-can-never-be-art

ECK, Richard Van. Interdisciplinary models and tools for serious games: emerging concepts and future directions. Hershey, PA: Information Science Reference, c2010. ISBN 16-152-0720-1.

EGENFELDT-NIELSEN, Simon, Jonas Heide SMITH a Susana PAJARES TOSCA. Understanding video games: the essential introduction. New York: Routledge, 2008. ISBN 04-159-7721-5.

FORET, Martin. O interpretaci vizuálního textu. Olomouc: Univerzita Palackého, Filozofická fakulta, 2007.

HILGARD, Joseph. What’s Wrong With Game Reviews? Medium Difficulty [online]. [cit. 2015-12-27]. Dostupné z: http://www.mediumdifficulty.com/2012/04/26/whats-wrong-with-game-reviews/

HSIEH, H.-F. Three Approaches to Qualitative Content Analysis. Qualitative Health Research. 2005, 15(9), 1277-1288. DOI: 10.1177/1049732305276687. ISSN 1049-7323. Dostupné také z: http://qhr.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/1049732305276687

HUNICKE, Robin, Marc LEBLANC a Robert ZUBEK. MDA: A formal approach to game design and game research. Proceedings of the Challenges in Games AI Workshop. 2004, 19. Dostupné také z: http://www.cs.northwestern.edu/~hunicke/MDA.pdf

IVORY, James D. Still a Man's Game: Gender Representation in Online Reviews of Video Games. Mass Communication and Society. 2006, 9(1), 103-114. DOI: 10.1207/s15327825mcs0901_6. ISSN 1520-5436. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/s15327825mcs0901_6

JENKINS, Henry, WADRIP-FRUIN, Noah a Pat HARRIGAN (eds.). Game Design as Narrative Architecture. First Person: New Media as Story, Performance and Games. Cambridge: MIT Press, 2004, , 118-130. Dostupné také z: http://interactive.usc.edu/blog-old/wp-content/uploads/2011/01/Jenkins_Narrative_Architecture.pdf

JENKINS, Henry. Games: The New Lively Art. In: GOLDSTEIN, Jeffrey a Joost RAESSENS. Handbook for Video Game Studies. Cambridge: MIT Press, 2005, s. 176-191.

JÍCHA, Dominik. Digitální hra jako umělecké dílo? In: Game Studies [online]. 2013 [cit. 2016-04-18]. Dostupné z: http://gamestudies.cz/odborne/digitalni-hra-jako-umelecke-dilo/

KERR, Aphra. The business and culture of digital games: gamework/gameplay. London: SAGE Publications, 2006. ISBN 14-129-0047-6.

KIRKPATRICK, Graeme. Aesthetic theory and the video game. New York: Manchaster University Press, 2011, ISBN 07-190-7717-6.

KIRKPATRICK, Graeme. Constitutive Tensions of Gaming’s Field: UK gaming magazines and the formation of gaming culture 1981-1995. Game Studies 12 [online]. Dostupné z: http://gamestudies.org/1201/articles/kirkpatrick

KRESS, Gunther R. a Theo VAN LEEUWEN.Reading images: the grammar of visual design. 2. London: Routledge, 2006. ISBN 02-036-1972-2.

MÄYRÄ, Frans. An introduction to game studies: games in culture. 1. Los Angeles: SAGE, 2008. ISBN 978-1-4129-3446-6.

NIEBORG, Dabid B. a Maxwell FOXMAN. Between a rock and a hard place: Games coverage and its network of ambivalences. Journal of Games Criticism [online]. 2016, 3(1) [cit. 2016-05-03]. Dostupné z: http://gamescriticism.org/

NIEBORG, David B. a Tanja SIHVONEN. The new gatekeepers: The occupational ideology of game journalism. In: Proceedings of DiGRA 2009: Breaking New Ground: Innovation in Games, Play, Practice and Theory. 2009. Dostupné také z: http://www.gamespace.nl/content/NieborgSihvonen09_TheNewGatekeepers.pdf

OSVALDOVÁ, Barbora a Jan HALADA. Praktická encyklopedie žurnalistiky a marketingové komunikace. 3., rozš. vyd. Praha: Libri, 2007. ISBN 978-80-7277-266-7.

PARK, Sung-bong. Aesthetics of the Popular Arts: An approach to the popular arts from the aesthetic point of view. 1. Stockholm: Amqvist & Wiksell International, 1993. ISBN 9789155430474

PLECHATÝ, Adam. Vývoj a podoba herní recenze na příkladu časopisu SCORE. Praha, 2013. Bakalářská práce (Bc.). Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky, katedra žurnalistiky. Vedoucí práce Mgr. Jaroslav Švelch Ph.D.

SICART, Miguel. Defining Game Mechanics. Game Studies [online]. 2008, 8(2). Dostupné z: http://gamestudies.org/0802/articles/sicart

TAVINOR, Grant. The art of videogames. Chichester: Wiley-Blackwell, 2009. ISBN 978-1-4051-8788-6.

TAYLOR, Clark. The Most Dangerous Gamer. In: The Atlantic [online]. The Atlantic Monthly Group, 2012 [cit. 2016-03-21]. Dostupné z: http://www.theatlantic.com/magazine/archive/2012/05/the-most-dangerous-gamer/308928/

THORNHAM, Helen. It's A Boy Thing. Feminist Media Studies. 2008, 8(2), 127-142. DOI: 10.1080/14680770801980505. ISSN 1468-0777. Dostupné také z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14680770801980505

TROWER, Matt. The Function of Criticism. In: No High Scores [online]. 2012 [cit. 2015-12-27]. Dostupné z: http://www.nohighscores.com/2012/04/05/the-function-of-criticism/

VORDERER, Peter a Jennings BRYANT. Playing video games: motives, responses, and consequences. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum Associates, 2006. ISBN 978-080-5853-216.

ZAGAL, José P., Amanda LADD a Terris Johnson. Characterizing and understanding game reviews. In: FDG '09 Proceedings of the 4th International Conference on Foundations of Digital Games. New York, ACM Press. ISBN 978-160-5584-379.

ZIMMERMAN, Eric a Katie SALEN. Rules of play: game design fundamentals. Cambridge: MIT Press, 2003. ISBN 02-622-4045-9.
Předběžná náplň práce
Práce se zabývá herní žurnalistikou a zejména náhledem herních recenzentů na hry. Stěžejním tématem je otázka, zda herní recenzenti ve své práci nakládají s hrami jako s technickými či kulturními produkty. Práce v teoretické části představuje roli a postavení herní žurnalistiky, hry jako umění a estetické aspekty her. Na tato témata navazuje praktický výzkum, kdy je skrze obsahovou analýzu zkoumáno, jakým způsobem recenzenti hry chápou a jak je popisují v daných teoreticky zakotvených kategoriích.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This work is centered around videogame journalism and the way in which game reviewers look at videogames. The defining question is whether videogame journalists treat videogames as cultural or technical products thorough their work. The role and position of videogame journalism, games as art and aesthetics aspects of videogames are first studied in the theoretical section. These topics are further examined in practice using content analysis of chosen reviews which aims to investigate the means through which reviewers describe videogames in previously theoretically defined categories.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK