Ikonismus na pozadí problému artikulace vizuálních znaků
Název práce v češtině: | Ikonismus na pozadí problému artikulace vizuálních znaků |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Iconism on the background of the issue of visual signs articulation |
Klíčová slova: | artikulace, znak, figura, ikonismus |
Klíčová slova anglicky: | articulation, sign, figure, iconism |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Vojtěch Kolman, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 12.02.2013 |
Datum zadání: | 12.02.2013 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 18.02.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 04.02.2014 10:00 |
Odevzdaná/archivovaná: | archivovaná |
Zásady pro vypracování |
V naší práci se budeme věnovat problému artikulace vizuálních znaků, tj. otázce, zdali jsou vizuální znaky analyzovatelné na významové nebo nevýznamové jednotky. Klíčové tedy pro nás budou následující otázky: 1) Jsou vizuální znaky artikulovatelné (Goodman, Eco)? 2) Mají vizuální znaky jednostupňovou (Nöth) či vícestupňovou artikulaci (Lévi-Strauss)? Ukážeme-li si to na příkladě obrazu člověka, pak se budeme ptát, zdali je tento obraz analyzovatelný na významové jednotky (hlava, oči, ruce) nebo nevýznamové jednotky (čáry, kontrast světla a stínu, pixely) a zdali takové rozlišení splňuje požadavky tzv. první a druhé artikulace, či nikoliv. Odpověďmi na tyto otázky budeme sledovat možnost udržitelnosti ikonismu (v Peircově smyslu). Ukáže-li se nám totiž, že vizuální znaky artikulovatelné jsou a že mají dvou či více stupňovou artikulaci, pak to znamená, že ikonismus je dále neudržitelný. V opačném případě sice nebude možné na základě našeho zkoumání ikonismus odmítnout, ale ani tím nebude obhájena jeho platnost. |
Seznam odborné literatury |
Altman, Rick,Film/Genre,London: BFI, 1999 Cooper, David (ed.),A Companion to Aesthetics,Oxford; Cambridge: Blackwell, 1992 Culler, Jonathan,Saussure. London: Fontana, 1985 Derrida, Jacques,Of Grammatology. Baltimore, MD: Johns Hopkins University Press, 1976 Eco, Umberto,Teorie sémiotiky, Praha: Argo, 2009 Elgin, Catherine Z.,With Reference to Reference, Indianapolis: Hackett, 1983 Elkins, James,The Domain of Images, London: Cornell University Press, 1999 Goodman, Nelson,Jazyky umění – Nástin teorie symbolů, Praha: Academia, 2007 Guiraud, Pierre,Semiology(trans. George Gross), London: Routledge & Kegan Paul, 1975 Hjelmslev, Louis,Prolegomena to a Theory of Language(trans. Francis J. Whitfield), Madison: University of Wisconsin Press, 1961 Hockett, Charles F.,A Course in Modern Linguistics,New York: Macmillan, 1958 Innis, Robert E. (ed.),Semiotics: An Introductory Reader,London: Hutchinson, 1986 Jakobson, Roman & Halle, Morris,Fundamentals of Language,The Hague: Mouton, 1956 Krampen, Martin & Seitz, Peter,Design and Planning 2 – Computers in Design and Communication, New York: Hastings House, 1967 Langer, Susanne K.,Philosophy in a New Key: A Study in the Symbolism of Reason, Rite and Art,New York: Mentor, 1951 Lamarque, Peter & Olsen, Stein Haugom (ed.),Aesthetics and the Philosophy of Art: the Analytic Tradition: an Anthology,Malden, Massachusetts, USA; Oxford, UK; Carlton, Victoria, Australia: Blackwell Publishing, 2010 Lévi-Strauss, Claude,Entretiens, 1961, in Charbonnier, Georges,Entretiens avec C. Lévi-Strauss, Paris: Plon- Juilliard, 1961 Lévi-Strauss, Claude,Myšlení přírodních národů, Liberec, Dauphin, 1996 Lévi-Strauss, Claude,The raw and the cooked: introduction to a science of mythology,New York; Evanstone: Harper & Row, 1969 Lyons, John,Semantics, Vol. 1., Cambridge: Cambridge University Press, 1977 McLuhan, Marshall,The Gutenberg Galaxy,Toronto: University of Toronto Press, 1962 Mitchell, J. V. Thomas,Picture theory: Essays on Verbal and Visual Representation, London: University of Chicago Press, 1994 Nichols, Bill,Movies and Methods I, Berkeley: University of California Press, 1976 Nöth, Winfried,Handbook of Semiotics,Bloomington, IN: Indiana University Press, 1990 Pasolini, Pier Paolo,Heretical Empiricism,New Academia Publishing, LLC, 2005 Pasolini, Pier Paolo, „The Cinema of Poetry“, in Nichols, Bill,Movies and Methods I, Berkeley: University of California Press, 1976 Peirce, Charles Sanders,Peirce on Signs: writings on semiotic,Chapel Hill: University of North Carolina Press, 1991 Prieto, Luis,Messages et signaux, Paris: P.U.F., 1966 Rudner, Richard & Scheffler, Israel,Logic & Art: Essays in Honor of Nelson Goodman, New York: Bobbs-Merrill, 1972 Rumble, Patrick & Testa, Bart,Pier Paolo Pasolini: Contemporary Perspectives, Toronto, University of Toronto Press, 1994 Saussure, Ferdinand de,Kurs obecné lingvistiky, Praha: Academia, 2007 Sebeok, Thomas A. & Danesi, Marcel,Encyclopedic dictionary of semiotics, New York: Gruyter, 1994 Silverman, Kaja,The Subject of Semiotics,New York: Oxford University Press, 1983 Stam, Robert,Film Theory. Oxford: Blackwell, 2000 Stam, Robert & Burgoyne, Robert & Flitterman-Lewis,New Vocabularies in Film Semiotics – Structuralism, Post-structuralism and Beyond,London: Routledge, 1992 Sturrock, John,Structuralism. London: Paladin, 1986 |