Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
„Becoming a Facebok User“: Záhada (ne)opouštění facebooku
Název práce v češtině: „Becoming a Facebok User“: Záhada (ne)opouštění facebooku
Název v anglickém jazyce: "Becoming a Facebook User": the mystery of (not) leaving
Klíčová slova: facebook, Erving Goffman, interakční regiony, střední zóna, California Hotel efekt
Klíčová slova anglicky: facebook, Erving Goffman, interactional regions, middle region, "Hotel California" effect
Akademický rok vypsání: 2012/2013
Typ práce: rigorózní práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (23-KS)
Vedoucí / školitel: doc. Mgr. Martin Hájek, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 06.02.2013
Datum zadání: 06.02.2013
Datum a čas obhajoby: 25.03.2013 00:00
Místo konání obhajoby: Jinonice, U Kříže 8, Praha 5
Datum odevzdání elektronické podoby:06.02.2013
Datum proběhlé obhajoby: 25.03.2013
Oponenti: PhDr. Mgr. Jan Balon, Ph.D.
 
 
 
Seznam odborné literatury
ANDROUTSOPOULOS, Jannis. Potentials and limitations of discourse–centered online ethnography. Language@Internet [online], 2008, vol. 5, article 8. [cit. 2012-04-30]. Dostupné z: <http://www.languageatinternet.de/articles/2008/1610/index_html>.
ASPLING, Fredrik. The private and the public in online presentations of the self: A critical development of Goffman’s dramaturgical perspective. Stockholm: Stockholms universitet, 2011. 51 s. Vedoucí diplomové práce Árni Sverrisson.
BARGH, John A. – McKENNA, Katelyn Y. A. – FITZSIMONS, Grainne M. Can you see the real me? Activation and expression of the ‘‘true self’’ on the Internet. Journal of Social Issues, 2002, vol. 58, no. 1, s. 33–48.
BARNETT, Emma. Facebook dominates time spent online. telegraph.co.uk [online]. 2011-09-13, [cit. 2012-05-10]. Dostupné z: <http://www.telegraph.co.uk/technology/facebook/8759522/Facebook-dominates-time-spent-online.html>.
BECKER, Howard S. Becoming a Marihuana User. The American Journal of Sociology, 1953, vol. 59, no 3, s. 235–242.
BELTRÁN, Alejandra. Facebook and its behavioral rules: The emergence of a middle region. Karlstad: Karlstad Universitet, 2009. 85 s. Vedoucí diplomové práce André Jansson.
blog.nielsen.com [online]. 2012-04-26, [cit. 2012-05-01]. March 2012 – Top Online Brands and Sport websites. Dostupné z: <http://blog.nielsen.com/nielsenwire/online_mobile/march-2012-top-us-online-brands/>.
BOYD, danah m. – ELLISON, Nicole B. Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 2007, vol. 13, no. 1, s. 210–230.
BOYD, danah m.– HEER, Jeffrey. Profiles as conversation: Networked identity performance on Friendster. In Proceedings of Thirty-Ninth Hawai’i International Conference on System Sciences. Los Alamitos, CA: IEEE Press. 2006, p. 59–69.
BUMGARNER, Brett A. You have been poked: exploring the uses and gratifications of Facebook among emerging adults. First Monday [online], 2007, vol. 22, no. 11. [cit. 2012-04-25]. Dostupné z: <http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/article/viewArticle/2026/1897>.
COLEMAN, James S. Free riders and zealots: The role of social networks. Sociological Theory, 1988, vol. 6, no. 1, s. 52–57.
czso.cz [online]. 2012, [cit. 2012-04-17]. Uživatelé Facebooku. Dostupné z: <http://www.czso.cz/csu/redakce.nsf/i/uzivatele_facebooku>.
DAVIS, Jennifer L. Presentation of self and the personal interactive homepage: an ethnography of MySpace. Texas: Texas A&M University, 2008. 126 s. Vedoucí diplomové práce Dr. Sarah Gatson.
DOČEKAL, Daniel. Co byste měli vědět o pravidlech užívání Facebooku. lupa.cz [online]. 2010-05-17, [cit. 2012-05-01]. Dostupné z: <http://www.lupa.cz/clanky/co-byste-meli-vedet-o-pravidlech-uzivani-facebooku/>.
DOMÍNGUEZ, Daniel – BEAULIEU, Anne – ESTALELLA, Adolfo – GÓMEZ, Edgar – SCHNETTLER, Bernt – READ, Rosie (Eds). Virtual ethnography. Forum: Qualitative Social Research [online], 2007, vol. 8, no. 3. [cit. 2012-04-30]. Dostupné z: <nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs0703E19>.
ebizmba.com [online]. 2012, [cit. 2012-04-17]. Top 15 Most Popular Social Networking Sites | April 2012. Dostupné z: <http://www.ebizmba.com/articles/social-networking-websites>.
ELLISON, Nicole B. – HEINO, Rebecca – GIBBS, Jennifer. Managing Impressions Online: Self-Presentation Processes in the Online Dating Environment. Journal of Computer Mediated Communication, 2006, vol. 11, no 2, s. 415–441.
ELLISON, Nicole B. – STEINFIELD Charles – LAMPE Cliff. The Benefits of Facebook „Friends:“ Social Capital and College Students' Use of Online Social Network Sites, Journal of Computer-Mediated Communication, 2007, vol. 12, no. 4, s. 1143–1168.
factoryjoe.com [online]. 2009, [cit. 2012-05-10]. Facebook usernames and the battle over your digital identity. Dostupné z: <http://factoryjoe.com/blog/2009/06/09/facebook-usernames-and-the-battle-over-your-digital-identity/>.
FISCHEROVÁ, Michaela. Proč odchází uživatelé Facebooku? Brno: Masarykova univerzita, 2010. 171 s. Vedoucí bakalářské práce Jakub Macek.
freesoft.org [online]. nedatováno, [cit. 2012-05-01]. Internet History. Dostupné z: <http://www.freesoft.org/CIE/Topics/57.htm>.
GOFFMAN, Erving. Všichni hrajeme divadlo: sebeprezentace v každodenním životě. 1. vydání. 1999. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon.
GOLDER, Scott A. – WILKINSON, Dennis M. – HUBERMAN, Bernardo A. Rhythms of social interaction: Messaging within a massive online network. In Proceedings of the Third International Conference on Communities and Technologies. London: Springer. 2007, s. 41–66.
GOLIJAN, Rosa. Salman Rushdie battles Facebook over his identity. technolog.msnbc.msn.com [online]. 2011, [cit. 2012-05-01]. Dostupné z: <http://www.technolog.msnbc.msn.com/technology/technolog/salman-rushdie-battles-facebook-over-his-identity-119099>.
GÖRG, Holger. Fancy a stay at the Hotel California? The role of easy entry and exit for FDI. Kyklos, 2005, vol. 58, no 4., s. 519–536.
gri.handels.gu.se [online]. 2012-04-30, [cit. 2012-05-01]. Sweden's largest Facebook study: a survey of 1000 Swedish Facebook users. Dostupné z: <http://www.gri.handels.gu.se/english/latest-news/news/d/sweden-s-largest-facebook-study--a-survey-of-1000-swedish-facebook-users.cid1073014>.
GROSS, Ralph – ACQUISTI, Allessandro. Information revelation and privacy in online social networks. 2005. Paper presented at the WPES’05, Alexandria, Virginia. [cit. 2012-05-02]. Dostupné z: <http://www.heinz.cmu.edu/~acquisti/papers/privacy-facebook-gross-acquisti.pdf>.
HAMMERSLEY, Martyn –ATKINSON, Paul. Ethnography: Principles into Practice. 1st printing. 1983. London: Routledge.
HEWITT, Anne – FORTE, Andrea. Crossing boundaries: Identity management and student/faculty relationships on the Facebook. November 2006. Poster presented at the Computer Supported Cooperative Work Conference, Banff, Alberta, Canada.
HINE, Christine. Virtual ethnography: Modes, Varieties, Affordances. In The Sage Handbook of Online research methods. 1st printing. London: SAGE Publications. 2008. Kapitola 14, s. 257-270.
CHÝLOVÁ, Helena. Problémové velké písmeno – Internet nebo internet. rozhlas.cz [online]. 2005-05-27, [cit. 2012-03-28]. Dostupné z: <http://www.rozhlas.cz/plzen/jazykovykoutek/_zprava/172061>.
isenior.cz [online]. 2011-11-28, [cit. 2012-05-10]. Vede Facebook, ale není sám. Dostupné z: <http://www.isenior.cz/zajimavosti/2011/11/367_vede-facebook-ale-neni-sam/>.
JUSTICE, Emma. Facebook suicide: The end of a virtual life. The Times (UK) [online]. 2007-11-20, [cit. 2012-05-01]. Dostupné z: <http://women.timesonline.co.uk/tol/life_and_style/women/body_and_soul/article2452928.ece>.
KANTER, James. EU warns on Facebook privacy. nytimes.com [online]. 2009-01-27, [cit. 2012-05-10]. Dostupné z: <http://www.nytimes.com/2009/01/27/technology/27iht-facebook.4-417144.html?_r=1>.
KUSS, Daria J. – GRIFFITHS, Mark D. Online social networking and addiction—A review of the psychological literature. International Journal of Enviromental Research and Public Health, 2011, vol. 8, no. 9, s. 3528–3552.
LAMPE, Cliff A. C. – ELLISON, Nicole B. – STEINFIELD, Charles. A Face(book) in the crowd: Social searching vs. social browsing. In Proceedings of the 2006 20th Anniversary Conference on Computer Supported Cooperative Work. New York: ACM Press. 2006, s. 167–170.
LAMPE, Cliff A. C. – ELLISON, Nicole B. – STEINFIELD, Charles. A familiar Face(book): Profile elements as signals in an online social network. In Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems. New York: ACM Press. 2007, s. 435–444.
LOCKE, Mellisa. The History of Facebook – How Facebook Came to Be. sexysocialmedia.com [online] 2010-08-17, [cit. 2012-04-17]. Dostupné z: <http://www.sexysocialmedia.com/the-history-of-facebook-how-facebook-came-to-be/>.
MEYROWITZ, Joshua. Všude a nikde: Vliv elektronických médií na sociální chování. 1. vydání. 2006. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum.
MILLER, Hugh. The presentation of self in electronic life: Goffman on the Internet. 1995. Paper presented at the Embodied Knowledge and Virtual Space conference, Goldsmiths’ College, University of London. [cit. 2012-04-30]. Dostupné z: <http://ess.ntu.ac.uk/miller/cyberpsych/goffman.htm>.
NYLAND, Rob – NEAR, Chris. Jesus is my friend: Religiosity as a mediating factor in internet social networking use, Association for Education. In Journalism and Mass Communication (AEJMC) Midwinter Conference, Reno, Nevada, 2007.
PAPACHARISSI, Zizi. The Presentation of Self in Virtual Life: Characteristics of Personal Home Pages. Journalism and Mass Communication Quarterly, 2002, vol. 79, no. 3, s. 643–660.
PEMPEK, Tiffany – YERMOLAYEVA Yevdokiya A. – CALVERT Sandra L. College students’ social networking experiences on facebook. Journal of Applied Developmental Psychology, 2009, vol. 30, no. 3, s. 227–238.
PETRUSEK, Miloslav – BALON, Jan. Společnost naší doby. 1. vydání. 2011. Academia: Praha.
PERSSON, Anders. Front- and backstage in social media. 2010. Paper presented in session ”Studies of Language: Contributions to the Discipline” organized by the Research Committee Language and Society at the XVII World Congress of Sociology, Gothenburg July 11-17, 2010, arranged by the International Sociological Association (ISA). [cit. 2012-05-02]. Dostupné z: <http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1524377&fileOId=1524388>.
pravidla.cz [online]. 2012, [cit. 2012-03-28]. Pravidla českého pravopisu. Dostupné z: <http://www.pravidla.cz/hledej.php?qr=internet>.
RITCHIE, Jane – LEWIS, Jane. Qualitative research in practice: A guide for social science students and researchers. 1st printing. 2003. London: Sage.
RŮŽIČKA, Jan. Nová platforma LIDEM už má na Facebooku řadu profilů. Všechny falešné. zpravy.ihned.cz [online]. 2012-05-04, [cit. 2012-05-10]. Dostupné z: <http://zpravy.ihned.cz/politika/c1-55702260-nova-platforma-lidem-uz-ma-na-facebooku-radu-profilu-vsechny-falesne>.
SADE-BECK, Liav. Internet ethnography: Online and offline. International Journal of Qualitative Methods [online], 2004, vol. 3, no. 2. [cit. 2012-04-25]. Dostupné z: <http://www.ualberta.ca/~iiqm/backissues/3_2/ pdf/sadebeck.pdf>.
SCOTT, John. Social Network Analysis. Sociology, 1988, vol. 22, no. 1, s. 109–127.
socialbakers.com [online]. 2012, [cit. 2012-04-17]. Czech Republic Facebook Statistics. Dostupné z: <http://www.socialbakers.com/facebook-statistics/czech-republic>.
SPRADLEY, James P. The Ethnographic Interview. 1979. London: Harcourt Brace Jovanovich College Publishers.
TSE, Hei-man. An Ethnography of Social Networks in Cyberspace: The Facebook Phenomenon. The Hong Kong Anthropologist, 2008, vol. 2, s. 53–77.
TUFEKCI, Zeynep. Can You See Me Now? Audience and Disclosure Regulation in Online Social Networks. Bulletin of Science, Technology & Society, 2008, vol. 28, no. 1, s. 20–36.
TURKLE, Sarah. Cyberspace and identity. Contemporary Sociology, 1999, vol. 28, no. 6, s. 643–648.
VALKENBURG, Patti M. – PETER, Jochen – SCHOUTEN, Alexander P. Friend networking sites and their relationship to adolescents' well-being and social self-esteem. CyberPsychology & Behavior, 2006, vol. 9, no. 5, s. 584–590.
VEER, Ekant. Staring: How Facebook Facilitates the Breaking of Social Norms. In Research in Consumer Behavior. Bradford: Emerald Group Publishing Limited. 2011, s. 185–198.
vincos.it [online]. 2011, [cit. 2012-04-17]. World Map of Social Networks. Dostupné z: <http://vincos.it/world-map-of-social-networks/>.
WELLMAN, Barry – SALAFF, Janet – DIMITROVA, Dimitrina – GARTON, Laura – GULIA, Milena – HAYTHORNTHWAITE, Caroline. Computer networks as social networks: Collaborative work, telework, and virtual community. Annual Review of Sociology, 1996, vol. 22, s. 213–238.
ZHAO, Shanyang – GRASMUCK, Sherri – MARTIN, Jason. Identity construction on Facebook: Digital empowerment in anchored relationships. Computers in Human Behavior, 2008, vol. 24, no. 5, s. 1816–1836. 
Předběžná náplň práce
Teze RIGORÓZNÍ práce

Předpokládaný název rigorózní práce v češtině:„Becoming a Facebok User“ Záhada (ne)opouštění facebooku
Předpokládaný název rigorózní práce v angličtině:"Becoming a Facebook User": the mystery of (not) leaving
Předpokládaný termín předložení práce: 15.2.2013
Pedagog, s nímž byly teze konzultovány :Mgr. Martin Hájek, Ph. D.

Charakteristika tématu a jeho dosavadní zpracování žadatelem (rozsah do 1000 znaků):
Rozvoj technologií s sebou přinesl mnohé změny, mezi které můžeme počítat i vývoj internetu a otevírání nových možností pro interakce a vzájemnou komunikaci lidí.
Příkladem nově vzniklé komunikační platformy, díky které mohou lidé interagovat ve virtuálním prostoru internetu, jsou tzv. sociální sítě. Jednou z nich, v současné době s nejširší uživatelskou základnou, je právě Facebook, který se v poslední době nesporně stal sociálním fenoménem a je zmiňován v mnoha souvislostech. Nejčastěji se otázky týkající se facebooku zaměřují na to, co je na něm vlastně tak lákavé, proč počet jeho uživatelů neustále roste a jaký vliv či jakou souvislost má jednání na facebooku s identitou jedince. Nesmíme zapomenout ani na možná rizika a problematiku bezpečí a zabezpečení, na která se ve spojitosti s facebookem naráží, a v neposlední řadě ani na otázku toho, proč lidé na facebooku zůstávají, proč ho neopouští a co je tedy důvodem facebookové „závislosti“.

Předpokládaný cíl rigorózní práce, původní přínos autora ke zpracování tématu, případně formulace problému, výzkumné otázky nebo hypotézy (rozsah do 1200 znaků):
Jako cíl své rigorózní práce jsem si stanovila odpovědět na tyto tři výzkumné otázky identifikované na základě rešerše literatury. První otázka se týká facebooku jako sociálního problému, jako něčeho, co způsobuje závislost. Práce se snaží odpovědět na to, zda je opravdu možné popsat závislost pouze důvody zůstávání, jaké jsou skutečné motivy facebookového (ne)opouštění a jakou má tedy závislost podobu. Důraz, který klade literatura na interakci zprostředkovanou facebookem a na otázku prezentace self, mne přivedl k druhé výzkumné otázce – a to k tomu, jakou podobu má dramaturgická metafora (popsaná v knize Ervinga Goffmana [1999], na nějž pak navazuje Joshua Meyrowitz [2006]) a management interakčních regionů na facebooku. Třetím okruhem, výzkumnou otázkou, je pak to, jestli lze mluvit v rámci uživatelství na facebooku o kariéře (případně charakterizovat podobu, změny, ke kterým v jejím rámci dochází), tak jak ji popsal Howard Becker. Zvolený analytický rámec dramaturgické sociologie pomáhá odhalit změny, ke kterým dochází v managementu regionů, a dává tak základ pro myšlenku kariéry. Zjištění v těchto oblastech pak nabízí interpretační možnosti, jak vyložit facebookovou závislost.

Vymezení podkladového materiálu (např. analyzované tituly a období, za které budou analyzovány) a metody (techniky) jeho zpracování:
Práce se soustředí na analýzu 12 hloubkových rozhovorů s uživateli/uživatelkami facebooku (6 mužů, 6 žen, 6 ve věku 15-18 let, 6 ve věku 18-25 let). Jako metoda sběru dat je použita „virtuální etnografická procházka“ – aplikace etnografie v internetovém prostředí. Sběr dat byl proveden na konci roku 2011 a na začátku roku 2012. Jako analytický rámec je použito Goffmanovo schéma dramaturgické sociologie, rozšířené o Meyrowitzovu reflexi změn s příchodem elektronických médií.

Základní literatura (nejméně 10 nejdůležitějších titulů k tématu a metodě jeho zpracování; u všech titulů je nutné uvést stručnou anotaci na 2-5 řádků):
1) Literatura týkající se tématu
GOFFMAN, Erving. Všichni hrajeme divadlo: sebeprezentace v každodenním životě. 1. vydání. 1999. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon.
Goffmanova kniha Všichni hrajeme divadlo [1999] popisuje dramaturgickou interakcionistickou perspektivu, která je v práci využita jako základní analytický rámec. V rigorózní práci se věnuji tématu sebeprezentace, které Goffman v rámci knihy popisuje. Konkrétně se jedná o prostředí facebooku, kde sebeprezentaci ovlivňuje fakt, že je přítomno několik odlišných publik, před kterými uživatelé řídí svůj dojem.
MEYROWITZ, Joshua. Všude a nikde: Vliv elektronických médií na sociální chování. 1. vydání. 2006. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum.
Text Joshuy Meyrowitze mi slouží v prvé řadě jako rozšíření pohledu Goffmana a jeho koncepce divadelní metafory s příchodem nových (elektronických) médií. Meyrowitz [2006] jako hlavní změnu popisuje to, že na rozdíl od setkávání tváří v tvář je „herec“ nucen management svého self přizpůsobovat různým publikům zároveň, vzniká tak interakční střední zóna.
MILLER, Hugh. The presentation of self in electronic life: Goffman on the Internet. 1995. Paper presented at the Embodied Knowledge and Virtual Space conference, Goldsmiths’ College, University of London. [cit. 2012-12-30]. Dostupné z: <http://ess.ntu.ac.uk/miller/cyberpsych/goffman.htm>.
Článek Hugha Millera [1995] se věnuje konkrétní aplikací Goffmanovy metafory na internetové prostředí. Miller upozorňuje na nové aspekty a možnosti internetového prostředí v rámci prezentace self. Celkově Miller vidí Goffmanovu metaforu jako neustále platnou, přestože mluví o tom, že vznikají nové způsoby, jak o sobě může člověk referovat.
TURKLE, Sarah. Cyberspace and identity. Contemporary Sociology, 1999, vol. 28, no. 6, s. 643–648.
Sherry Turkle se zabývá konstrukcí identity ve virtuálním světě. Ve své práci pracuje s představou virtuálního prostředí jako něčeho, kde máme relativní autonomii od svojí reálné identity, máme také nové prostředky, jak některé aspekty svého self zamlčovat.
TUFEKCI, Zeynep. Can You See Me Now? Audience and Disclosure Regulation in Online Social Networks. Bulletin of Science, Technology & Society, 2008, vol. 28, no. 1, s. 20–36.
Text Tufekci se podrobněji zabývá otázkou soukromí a sebeprezentace v internetovém prostředí, konkrétně na Facebooku a Myspace. Tufekci využívá Meyrowitzovo rozšíření Goffmanova přístupu, aby ukázala, že se zde propojuje několik virtuálních světů, které očekávají různá jednání, vzniká tak problém managementu publik, který je také v mém zájmu.
KUSS, Daria J. – GRIFFITHS, Mark D. Online social networking and addiction—A review of the psychological literature. International Journal of Enviromental Research and Public Health, 2011, vol. 8, no. 9, s. 3528–3552.
Práce autorů Kuss a Griffiths [2011] představuje alternativní, psychologizující vysvětlení neopouštění facebooku. Autoři vidí tento jev jako patologický stav provázený fyzickými změnami a nazývají ho Facebook Addiction Disorder (FAD), či obecněji Social Networking Sites (SNS) Addiction Disorder.
ELLISON, Nicole B. – STEINFIELD Charles – LAMPE Cliff. The Benefits of Facebook „Friends:“ Social Capital and College Students' Use of Online Social Network Sites. Journal of Computer-Mediated Communication, 2007, vol. 12, no. 4, s. 1143–1168.
Ellison, Steinfield a Lampe [2007] vysvětlují zůstávání na facebooku prostřednictvím sociálního kapitálu. Dle těchto autorů pouhé užívání internetu kapitál nezvyšuje, oproti silnému užívání facebooku, které tento dopad má [ibid.: 1164]. Mezi výhody, které uživatelé získávají a které tak mohou být motivem neopouštění facebooku, jmenují například usnadnění přechodu z jednoho společenství do druhého [ibid.].
BOYD, danah m. – ELLISON, Nicole B. Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 2007, vol. 13, no. 1, s. 210–230.
boyd a Ellison [2007] chápou sociálnímu kapitál získávaný na facebooku jako přemosťující. Facebooku tak není připisovaná negativní funkce spočívající v oddalování lidí od offline vztahů, ale spíše je považován za nástroj pro udržování vazeb v rámci probíhajících životních změn či na podporu vztahů, které existovaly mimo sociální sítě. Autorky nacházejí nový pojem pro Meyrowitzovu střední zónu (místo, kde se střetává více publik) v internetovém prostředí zesíťovaná publika (v originále „networked publics“) [ibid.].
BARGH, John A. – McKENNA, Katelyn Y. A. – FITZSIMONS, Grainne M. Can you see the real me? Activation and expression of the ‘‘true self’’ on the Internet. Journal of Social Issues, 2002, vol. 58, no. 1, s. 33–48.
Text Can you see the real me [Bargh, McKenna, Fitzsimons 2002: 35] je věnován relativní anonymitě internetového prostředí jako důvodu, proč se jedinci mohou chovat tak, jak by bylo v rámci jejich sociálních okruhů nemožné. Jsou totiž zproštěni očekávání a omezení ze strany těch, kteří je znají, a navíc je zde daleko menší riziko sociálních sankcí za to, co je vyřčeno či uděláno [ibid.].
2) Literatura týkající se metody (především virtuální etnografie či etnografie na internetu)
HINE, Christine. Virtual ethnography: Modes, Varieties, Affordances. In The Sage Handbook of Online research methods. 1st printing. London: SAGE Publications. 2008. Kapitola 14, s. 257-270.
Tento text je základním pro pochopení podoby virtuální etnografie, především proto, že shrnuje dosavadní bádání v této oblasti. Celkově představuje virtuální etnografii jako zkoumání toho, jak lidé dávají smysl možnostem, které jim internet nabízí.
KOZINETS, Robert V. Netnography: Doing ethnographic research online. 2009. Thousand Oaks: Sage.
Kozinetsova kniha vychází z toho, že v současném světě neustále roste význam digitálních interakcí, je tedy nasnadě, že se tomu musí přizpůsobovat i metody výzkumu. Netnografie se zabývá mimo jiné tím, jak analyzovat sebeprezentační strategie lidí, které jsou využívány ke konstrukci digitálního self.
HAMMERSLEY, Martyn –ATKINSON, Paul. Ethnography: Principles into Practice. 1st printing. 1983. London: Routledge.
Přestože tato kniha není orientovaná na výzkum virtuálních prostředí, je v mnohém inspirativní, protože se zabývá etnografií jako takovou. Nacházím v ní jednak argumenty, které podporují moji volbu metody etnografie pro výzkum středních zón v prostředí facebooku a zároveň obsahují praktické rady, jak se vypořádat s určitými problematickými okruhy a otázkami, které etnografický přístup přináší.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK