Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Civilní náboženství. Bilance a aktualizace
Název práce v češtině: Civilní náboženství. Bilance a aktualizace
Název v anglickém jazyce: Civil Religion. Audit and Update
Klíčová slova: civilní náboženství, interpretativní sociologie, autopoiesis, Rousseau, Bellah, ideograf
Klíčová slova anglicky: civil religion, interpretative sociology, autopoiesis, Roussseau, Bellah, ideograph
Akademický rok vypsání: 2010/2011
Typ práce: disertační práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra politologie (23-KP)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Rudolf Kučera, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 20.06.2012
Datum zadání: 20.06.2012
Datum a čas obhajoby: 10.09.2012 00:00
Místo konání obhajoby: IPS FSV UK
Datum odevzdání elektronické podoby:22.06.2012
Datum proběhlé obhajoby: 10.09.2012
Oponenti: Mgr. Jakub Franěk, Ph.D.
  PhDr. Mgr. Marek Hrubec, Dr., Ph.D.
 
 
Seznam odborné literatury
Adorno, T.W.; Horkheimer, M. 2009. Dialektika osvícenství. Praha: Oikoymenh.
Albright, M. K. 2007. The Mighty and the Almighty: Reflections on America, God, and World Affairs. New York: Harper Perennial.
Alexander, J.C. 1997. "The Paradoxes of Civil Society". In: International Sociology. Vol. 12(2): 115–133.
Alexander, J.C. 2008. "Clifford Geertz and the Strong Program: The Human Sciences and Cultural Sociology". In: Cultural Sociology. Vol. 2(2). s. 157-168.
Alexandr, J.C. 2009. Social Science as Reading and Performance. In: European Journal of Social Theory. Vol. 12 (1). s. 21-41.
Almond, G. Verba, S. 1963. The Civic Culture: Political Attitudes and Democracy in Five Nations. Princeton: Princeton University Press.
Anderson B. 2008. Představy společenství. Úvahy o původu a šíření nacionalismu. Praha: Karolinum.
Angrosino, M. 2002. "Civil Religion Redux". In: Anthropological Quarterly. Vol. 75(2). s. 239-261.
Arendt, H. 1994. Krize kultury. Praha: Mladá fronta.
Arsenijevič, V. Příběh o nenávisti. Respekt. 15.10.2007. s. 62.
Baecker, D. 2002. "Diesseits von Gut und Bose. Ja und Nein zum Krieg". In: Baecker, D., Krieg, P., Fritz, B.S. 2002. Terror im System. Der 11. September 2001 und die Folgen. Heidelberg: Carl-Auer-Systeme Verlag: 200–222.
Bailey, D. 2007. Rethinking Religio-Political Rhetoric: Civil Religion or Religious Rhetorical Form? Příspěvek prezentovaný na 93. výročním zasedání NCA. Chicago: TBA. Přístupné z: http://www.allacademic.com/meta/p191193_index.html.
Bailey, E. 1997. Implicit Religion in Contemporary Society. Kampen: Neth.: Kok Pharos.
Bärsch, C.E.; Berghoff, P.; Sonnenschmidt R. 2005. Wer religion verkennt, erkennt Politik nicht, Perspektiven der Religionspolitologie. Würzburg: Königshausen&Neumann.
Bellah, R. 1957. Tokugawa Religion: The Values of Pre-Industrial Japan. New York: Free Press.
Bellah, R. 1967. "Civil Religion in America". In: Dædalus. Vol. 96(1). s. 1-21. Dostupné z: http://robertbellah.com/articles_5.htm
Bellah, R. 1970. Beyond Belief: Essays on Religion in a Post-Traditional World. University of California Press.
Bellah, R. 1973. „Introduction“. In: Émilé Durkheim on Morality and Society. Chicago: University of Chicago Press.
Bellah, R. 1975. The Broken Covenant: American Civil Religion in Time of Trial. New York: Seabury Press.
Bellah, R. 1986. "Die Religion und die Legitimation der amerikanischen Republik". In: Kleger, H., Müller, A. 1986. Religion des Bürgers. Zivilreligion in Amerika und Europa. München: C. Kaiser. s. 42–63.
Bellah, R. a kol. 1985. Habits of the Heart: Individualism and Commitment in American Life. Berkeley a Los Angeles: University of California Press.
Bennett, W.L. 1975. "Political sanctification: The civil religion and American politics". In: Social Science Information. Vol. 14. s. 79-102.
Benoit, W. 2009. "Generic Elements in Rhetoric". In: Kuypers, J.A. (edit). 2009. Rhetorical Criticism. Perspectives in action. Lexington Books: Plymouth. s. 77-96.
Berger, P.L. 1967. The Sacred Canopy. Elements of a Sociological Theory of Religion. New York: Doubleday.
Berger, T.; Luckmann T. 1999. Sociální konstrukce reality. Pojednání o sociologii vědění. Brno: CDK
Berghof, P. 2005. "Politodizee, oder: Die verfehlte Politologie des Bösen in der Moderne". In: Bärsch, C.E.; Berghoff, P.; Sonnenschmidt R. Wer religion verkennt, erkennt Politik nicht, Perspektiven der Religionspolitologie. Würzburg: Königshausen&Neumann. s. 140-158.
Berg-Schlosser, D.; Stammen, T. 2000. Úvod do politické vědy. Praha: ISE Praha
Birdsong, D. 2012. My Take: How Romney could transcend Mormonism with civil religion. 20.3.2012. Dostupné z: http://religion.blogs.cnn.com/2012/03/20/my-take-how-romney-could-transcend-mormonism-with-civil-religion/
Blasius, R. Washingtons Weltvorherrschaft. Frankfurter Allgemeine Zeitung. 23.8.2003. Dostupné z: http://www.faz.net/aktuell/feuilleton/buecher/rezensionen/2.1715/washingtons-weltvorherrschaft-1120002.html
Borden, S.L. 2005. „Communitarian Journalism and Flag Displays after September 11: An Ethical Critique“. In: Journal of Communication Inquiry 29 (1). s. 30–46.
Brague, R. 2006. Může existovat vláda, která není teokratická? Bulletin Občanského insitutu. č. 182
Brzezinski, Z. Terrorized by ,War on Terror´ How a Three-Word Mantra Has Undermined America. Washington Post. 25.3.2007. s. 1. Dostupné z: http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2007/03/23/AR2007032301613.html
Burkholder, R., Henry D. 2009. "Criticsm of Metaphor". In: Kuypers, J.A. (edit). 2009. Rhetorical Criticism. Perspectives in action. Lexington Books: Plymouth. s. 97-116.
Casanova, J. 1994. Public religions in the modern world. Chicago: Univeristy of Chicago Press.
Cole, W.A., Hammond, P.E. 1974. „Religious Pluralism, Legal development and Societal Complexivity“. In: Journal for the Scientific Study of Religion: 13(2). s. 177–189.
Coleman, J.A. 1970. "Civil religion". In: Sociological Analysis. Vol. 31. s. 67-77.
Communist Yugoslavia", In: East European Politics and Societies. Vol. 21(4). s. 681–703.
Copulsky, J.E. God in the Inauguration: JFK, Bush, and Obama. 30.1.2009. Dostupné z: http://www.religiondispatches.org/archive/atheologies/1029/god_in_the_inauguration%3A_jfk,_bush,_and_obama
Cristi, Marcela. 2001. From Civil to Political Religion: the Intersection of Culture, Religion and Politics. Waterloo: Wilfrid Laurier University.
Čermák, D. Stachová, D. 2010. "Zdroje institucionální důvěry v České republice". In: Sociologický časopis. Vol. 46 (5). s. 693-717.
Demerath, N. J. 2001. Crossing the Gods: World Religions and Wordly Politics. New Brunswick:
Demerath, N.J.; Williams, R.H. 1985. "Civil Religion in an Uncivil Society". In: Annals of the American Academy. Vol. 480. s. 154–166.
Dijkstra, S. Geuijen, K. Ruijter, A. De. 2001. „Multiculturalism and Social Integration in Europe.“ In: International Political Science Review. Vol. 22 (1). s. 55-84
Dobbelaere, K. 1981. "Secularization: A Multidimensional Concept." In: Current Sociology. Vol. 29(2). s. 3–213.
Doorman, M. 2008. Romantický řád. Praha: Prostor.
Douglas, M. 1986. How insitutions think. New York: Syracuse University Press.
Dubiel, H. 1990. "Zivilreligion in der Massendemokratie?" In: Soziale Welt. Vol. 44. s. 125-143.
Durkheim, E. 2002. Elementární formy náboženského života. Praha: Oikoymenh.
Elshtain, J.B. 2000. Sekularismus jako státem uložená povinnost. Dostupné z: http://www.obcinst.cz/cs/SEKULARISMUS-JAKO-STATEM-ULOZENA-POVINNOST-c631/
Fak, M. S puškou v ruce, s Biblí v srdci. Americká křesťanská pravice a její kulturní válka. Respekt. 28.8.2006. s. 13.
Fernandes, T.S. 2008. "Chemical Metaphors in Sociological Discourse. Durkheim Through the Imagery of Rousseau". In: Journal of Classical Sociology. Vol. 8(4). s. 447-466.
Flere, S. 2007. "The Broken Covenant of Tito’s People: The Problem of Civil Religion in
Flyvbjerg, B. 1998. "Habermas and Foucault: thinkers for civil society?" In: British Journal of Sociology. Vol. 2 (49). s. 210-233.
Geertz, C. 1983. "Religion als kulturelles Systém". In: Beiträge zum Verstehen kultureller Systeme. Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag. s. 44–95.
Geertz, C. 2000. Interpretace kultur. Praha: SLON.
Gehrig, G. 1981. "The American Civil Religion Debate A Source for Theory Construction". In: Journal for the the Stientific Study of Religion. Vol 20. s. 51–63.
Gellner, A. 2003. Nacionalismus. Brno: CDK.
Gentile, E. 2008. Politická náboženství. Brno: CDK.
Goodin, R.E. 1981. "Civil religion and Political Witch Hunts. Three explanations". In: Comparative Politics. Vol. 14(1). s. 1-15.
Gorski, P.S. 2011. Reconsidering civil religion: A Neo-Weberian theory of American civil religion. 8.1.2010. Dostupné z: http://blogs.ssrc.org/tif/2010/01/08/a-neo-weberian-theory-of-american-civil-religion/
Growen, E. 2012. Vico´s sensus communis. Dostupné z: http://72.52.202.216/~fenderse/vicosensuscommunis.html
Guizzardi, G. 1986. "Der Theismus mit öffentlichen Funktionen". In: Kleger, H., Müller, A. 1986. Religion des Bürgers. Zivilreligion in Amerika und Europa. München: C. Kaiser. s. 85-103.
Gümplová, P. Politika ve stavu permanentní nouze. Lidové noviny. rubrika Orientace - eseje, 19.5.2007. s. 8.
Habermas, J. 2001. "Boj o uznání v právním státě". In: Taylor, Ch. 2001. Multikulturalismus. Zkoumání politiky uznání. Praha: Filosofia. s. 135-155.
Habermas, J. 2005. Zwischen Naturalismus und Religion. Suhrkamp: Frankfurt am Main. s. 258-367.
Habermas, J. 2006. Conversation about God and the World, Time of Transitions. Cambridge: Polity Press. s. 150-151.
Habermas, J. 2006A. "Religion in the Public Sphere". In: European Journal of Philosophy. Vol. 14 (1). Dostupné též z: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1468-0378.2006.00241.x/pdf
Hacke, J. 2006. "Orientierungen: Common Sense und Zivilreligion". In: Hacke, J. 2006. Philosophie der Bürgerlichkeit. Frankfurt am Main: Vandenhoeck und Ruprecht. 215–256.
Halbwachs, M. 1967. Das Kollektive Gedächtnis. Stuttgart: Ferdinand Enke Verlag.
Hammond, P. E. 1976. „The Sociology of American Civil Religion“. In: Sociological Analysis 37: 169–182.
Hann, Ch. 2000. „Problems with the (De)privatization of Religion“. In: Anthropology Today. Vol. 16(6). s. 14-20.
Harrington, A. 2006. Moderní sociální teorie. Praha: Portál.
Harrington, A. 2007. Habermas and the "Post-Secular Society". In: European Journal of Social Theory. Vol. 10(4). s. 543-560.
Hase, T. 2004. „Nationale Symbole und Krisenbewältigung. Religionswissenschaftliche Überlegungen zur amerikanischen Zivilreligion“. In: Religion-Staat-Gesellschaft. Vol. 5(1). s. 59–77.
Havel, V. 1999. Projev prezidenta republiky Václava Havla na Mezinárodním sympoziu o mistru Janu Husovi. Papežská Lateránská Univerzita. 17.12.1999. Dostupné z: http://old.hrad.cz/president/Havel/speeches/1999/1712.html
Havelka, M. (edit.) 1995. Spor o smysl českých dějin l895 - l938. Praha: TORST.
Havelka, M. (edit.) 2006. Spor o smysl českých dějin 2 1938 - 1989. Praha: TORST.
Havelka, M. 2002. "Historické a systematické předpoklady tematizace problému mentalit v sociologii". In: Havelka, M.; Tuček, M.; Černý, J.; Česal, J.; Hudema, M. Skupinové mentality. Praha: SOC AV. s. 9-33.
Hedges, Ch. The Disease of Permanent War. 18.5.2009. Dostupné z: http://www.truthdig.com/report/item/20090518_the_disease_of_permanent_war/.
Herberg, W. 1955. Protestant, Catholic, Jew. New York: Doubleday.
Hervieu-Léger, D. 2003. The role of religion in establishing social cohesion. Dostupné z: http://ec.europa.eu/research/social-sciences/pdf/michalski_210503_contribution01_en.pdf.
Hesová, Z. Pamuk prolomil tabu. Světoznámý turecký spisovatel byl zproštěn obžaloby. Respekt. 12.2.2006. s. 12.
Heywood, A. 2005. Politické ideologie. Praha: Eurolex Bohemia.
Hildebrandt, M. 1996. Politische Kultur und Zivilreligion. Würzburg: Königshausen und Neumann.
Huntington, S. 2005. Kam kráčíš, Ameriko? Praha: Rybka Publishers.
Chambers, S. 2007. "How Religion Speaks to Agnostic: Habermas on the Persistent Value of Religion". In: Constellations. Vol. 14 (2). s. 210-223.
Christenson, J.A., Wimberley, R.C. 1978. „Who Is Civil Religious?“ In: Sociological Analysis. Vol. 39. s. 77–83.
Jemelíková, V. Politická moc médií a terorismu. Bakalářská práce. IPS FSV UK: 2009.
Johnson, Paul C. 2005. "Savage Civil Religion" In: NUMEN-International Review for the History of Religions. Vol. 52(3). s. 289-324.
Juergensmeyer, M. 2007. Teror v mysli Boží. Globální vzestup náboženského násilí. Brno: CDK
Jüptner J. 2008. "Civilní náboženství". In: Šubrt, J. a kol. Soudobá sociologie III (Diagnózy soudobých společností). Praha: Karolinum, s. 213-238.
Jüptner, J. 2004. Pojem civilní náboženství. Diplomová práce. Praha: IPS FSV UK. 2004. Vedoucí diplomové práce PhDr. Ivan Müller PhD.
Keller, J. Dva druhy pravicových voličů. Britské listy. 22.3.2010. Dostupné z: http://blisty.cz/art/51696.html
Keskin-Kozat, B. 2006. Grappling wit 9/11 and its Aftermath. In: International Sociology. Vol. 21. s. 815-821.
Kiss, J. (ed.). 1998. Současná politická filozofie. Praha: Oikoymenh.
Kleger, H., Müller, A. 1986. Religion des Bürgers. Zivilreligion in Amerika und Europa. München: C. Kaiser.
Knoblauch, H. 1999. Religionssoziologie. Berlín: Walter de Gruyter.
Kosatík, P. 2007a. Jak se stal pletichář tatíčkem. Respekt. Vol. 37. 7.9.2007. s. 26-27.
Kosatík, P. 2007b. Když české nebe pohaslo. Mladá fronta Dnes. 13.10.2007. s. 6.
Kosatík, P. 2009. Sám proti zlu. Praha-Litomyšl: Paseka.
Kuhn, T.S. 1997. Struktura vědeckých revolucí. Praha: Oikoymenh.
Lafont, C. 2007. "Religion in the Public Sphere: Remarks on Habermas’s Conception of Public Deliberation in Postsecular Societies". In: Constellations. Vol. 14 (2). s. 239-259.
Lakoff, G.; Johnson M. 2002. Metafory, kterými žijeme. Brno: HOST.
Layendecker, L. 1986. „Zivilreligion in den Niederlanden“. In: Kleger, H., Müller, A. 1986. Religion des Bürgers. Zivilreligion in Amerika und Europa. München: C. Kaiser. s. 65–90.
Lee, R. 2009. Ideographic Criticism. p. 285-319. In: KUYPERS, J.A. (edit). 2009. Rhetorical Criticism. Perspectives in action. Lexington Books: Plymouth. s. 285-320.
Leggewie, C. 2005. Imperial presidency revisited : George W. Bush's republikanisches Gottesgnadentum. In: Internationale Politik und Gesellschaft Online. Dostupné z: http://library.fes.de/pdf-files/id/ipg/02690.pdf
Liebman, C.; Don-Yehiye, E. 1983. Civil Religion in Israel: Traditional Judaism and
Lipovetsky, G. 2008. Éra prázdnoty. Praha: Prostor.
Lübbe, H. 1986. "Staat und Zivilrelion. Ein aspekt politischer Legitimität". In: Kleger, H., Müller, A. 1986. Religion des Bürgers. Zivilreligion in Amerika und Europa. München: C. Kaiser. s. 195–220.
Luckmann, T. 1967. The Invisible Religion: The Problem of Religion in Modern Society. New York: The Macmillan Company .
Luhmann, N. 1973. Ein Mechanismus der Reduktion sozialer Komplexität. Stuttgart: Ferdinand Enke Verlag.
Luhmann, N. 1984. The Self-Description of Society. In: International Journal of comparative Sociology. Vol. 25. s. 59-72.
Luhmann, N. 1988. "Tautology and Paradox in the Self-Descriptions of Modern Society". In: Sociological Theory. Vol. 6. s. 21-37.
Luhmann, N.. 1986. "Grundwerte als Zivilreligion. Zur wissenschaftlichen Karierre eines Themas". In: Kleger, H.; Müller, A. 1986. Religion des Bürgers. Zivilreligion in Amerika und Europa. München: C. Kaiser. s. 175-194.
MacIntyre, A. 1997. "Je patriotismus ctností?" In: Kis, J. Současná politická filozofie, Praha: Oikoymenh, s. 447-464
MacIntyre, A. 2004. Ztráta ctnosti. K morální krizi současnosti. Praha: Oikoymenh.
Mannheim, K. 1991. Ideologie a utopie. Bratislava: Archa.
Marty, M. E. 1959. The New Shape of American Religion. New York: Harper.
Marty, M.(ed.) 1992. Civil Religion, Church and State. Mnichov: K.G. Sauer.
Marvin, C. Ingle, D.W. 1996. "Blood Sacrifice and the Nation: Revisiting Civil Religion". In: Journal of the American Aacademy of Religion. Vol. 64(4). s. 767–780.
Masaryk, T.G. 2000. Česká otázka. Praha: Svoboda.
Matulík, R. Pravda vítězí. Ale nad čím. 11.2.2008. idnes.cz. Dostupné z:
http://zpravy.idnes.cz/pravda-vitezi-ale-nad-cim-0xj-/kavarna.aspx?c=A080208_140025_kavarna_bos
Mayerová, F. Historická paměť je tekutým pískem. Lidové noviny. Orientace. 21.11.2009. s 28.
McClay, W.M. 2004. "The soul of a nation". In: Public Interest. Vol. 155. s. 4-19.
Mead, G.H. 1976. Sozialpsychologie. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
Mead, S. 1975. The nation with the soul of the Church. New York: Harper.
Mead, S. E. 1963. The Lively Experiment. New York: Harper.
Meier, H. 2003. Das theologisch-politische Problem. Zum Thema vom Leo Strauss. Mnichov: J.B. Metzler. s.13-70.
Mikšík, O. 2005. Hromadné psychické jevy. Psychologie hromadného chování. Praha: Karolinum.
Miller, W.W. 2000. "Durkheimian Time". In: Time and Society. Vol. 9(1). s. 5-20.
Milner, B. 1988. „Hobbes. On Religion“. In: Political Theory. 16 (3). s. 400–425.
Možný, I. 1999. Proč tak snadno? Praha: Sociologické nakladatelství.
Mudde, C. 2004. "The Populist Zeitgeist". In: Government and Opposition. Vol. 39(4). s. 542-563.
Nešpor, R.; Lužný, D. 2007. Sociologie náboženství. Praha: Portál.
Neuhaus, R.J. 2000. "Civil Religion or Public Philosophy". In: Monthly Journal of Religion & Public Life. Vol. 108. s. 63-64.
Nora, P. Lawrence D.K. 1996. Realms of Memory: Rethinking the French Past. New York and Chichester: Columbia University Press.
Northrup, C. Two Wichita ministers respond to the question: Was the United States founded as a Christian nation? 3.10.2007. Dostupné z: http://www.kansas.com/mld/eagle/living/religion/14677936.htm
Oelmüller, W. 1997. Grundkurz Religionsphilosophie. Mnichov: W. Fink.
Ortega, Y. G. 1993. Evropa a idea národa. Praha: Mladá fronta.
Pannenberg, W. 1978. "Christlicher Glaube und Gesellschaft". In: Politische Studien. Vol. 29. s. 123-133.
Parsons, T. ; Platt, G.M. 1973. The American University. Harvard University Press.
Paterová, H. 2006. "Postoje a hodnoty veřejnosti a elit ve vztahu k politické etice". In: Němec, J. - Šůstková, M. (ed.). III. kongres českých politologů: Olomouc 8.-10.9.2006. Praha: Česká společnost pro politické vědy. s. 205-214.
Patočka, J. 1992. Co jsou Češi? Praha: Panoráma.
PEW 2001. American Psyche Reeling From Terror Attacks. In: Pew Research Center for the People & the Press. 19.9.2001. Dostupné z: http://www.people-press.org/2001/09/19/american-psyche-reeling-from-terror-attacks/
PEW 2007. Who Flies the Flag? Not Always Who You Might Think. A Closer Look at Patriotism. Pew Research Center for the People & the Press. 27.6.2007. Dostupné z: http://pewresearch.org/pubs/525/who-flies-the-flag-not-always-who-you-might-think
Pitter, P. 2011. Duchovní revoluce v srdci Evropy. Praha: Kalich.
Political Culture in the Jewish State. Berkeley, CA: University of California Press.
Ratzinger, J. 1968. Einführung in das Christentum. München: Kösel-Verlag.
Richey, R. Jones, D. 1974. American Civil Religion. New York: Harper.
Robertson, R. 1971. "Sociologists and Secularization". In: Sociology. Vol. 5(3). s. 297–312.
Robinson, P. 2000. "The policy-media interaction model: measuring media power during humanitarian crisis". In: Journal of Peace Research. Vol. 37(5). s. 613-633.
Roof, W.C. 2009. "American Presidential Rhetoric from Ronald Reagan to George W. Bush: Another Look at Civil Religion". In: Social compass. Vol. 56(2), s. 286–301.
Roth, B. 1998. Das Gehirn und seine Wirklichkeit. Kognitive Neurobiologie und ihre philosophische Konsequenzen. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Rousseau, J.J. 1969a. Émile. In: OEuvres Complétes, IV. Bibliothèque de la Pléiade. Paris: Gallimard. s. 239-868.
Rousseau, J.J. 1969b. Lettre à Christophe de Beaumont. In: OEuvres Complétes, IV. Bibliothèque de la Pléiade. Paris: Gallimard. s. 925–1007.
Rousseau, J.J. 1978. On the Social Contract (Geneva Manuscript). In: On the Social Contract with Geneva Manuscript and Political Economy, edit. Roger D. Masters, Boston and New York: St Martin’s Press. s. 157-208.
Rousseau, J.J. 2002. O společenské smlouvě. Praha: Aleš Čeněk.
Rutgers University Press.
Ruyer, R. 1994. Paradoxy vědomí a meze automatů. Expresivita. Praha: PedF UK.
Sedláček, T. 2009. Ekonomie dobra a zla. Praha: 65. pole.
Shapiro, I. 2006. Útěk před realitou v humanitních vědách. Praha: Karolinum. s. 183-213.
Shulman, G. 2008. "Thinking autority democratically. Prophetic Practices, White Supremacy, and Democratic Politics". In: Political Theory. Vol. 36 (5). s. 708-734.
Schieder, R. (ed.) 2001. Religionspolitik und Zivilreligion. Baden-Baden: Nomos Verlagsgesellschaft.
Schieder, R. 1987. Civil Religion. Die religiöse Dimension der politischen Kultur. Franfurt am Main: Gütersloh.
Schindehütte, M.S. 2006. Zivilreligion als Verantwortung der Gesellschaft. Religion als politischer Faktor innerhalb der Entwicklung der Pancasila Indonesiens. Hamburg: Abera Verlag.
Schlüter, G. 1998. "Religion civile vor Rousseau: Vico: eine begriffsgeschichtliche Recherche im Primo Settecento". In: Archiv für Begriffsgeschichte. Vol. 40 (1997–1998). s. 105–122.
Smid, S. 1985. "Pluralismus und Zivilreligion. Überlegungen zur Diskussion um die Methoden der Integration des Staates". In: Der Staat 1(24). s. 3–31.
Smith, R.M. 2008. Religious Rhetoric and the Ethics of Public Discourse. In: Political Theory. Vol. 36(2). s. 272-300.
Spaemann, R. 1994. "Poznámky k pojmu fundamentalismu". In: Liberální společnost. Praha: FILOSOFIA. s. 139-152.
Spousta, J. Proměny religiozity v české společnosti po roce 1989. Diplomová práce. ISS FSV UK: 1998.
Šafr, J.; Bayer, I.; Sedláčková M. 2008. "Sociální koheze. Teorie, koncepty a analytická východiska". In: Sociologický časopis. Vol. 44(2). s. 247-269.
Šíma, J.; Šťastný D. 2000. "A Laissez-Faire Fable of the Czech Republic". In: Libertarian Studies. Vol. 14 (2). s. 155-178.
Šimon, J. 2008. Koncept občanského náboženství. Bakalářská práce. FSV MSS: 2008.
Talmon, J.L. 1998. O původu totalitní demokracie: politická teorie za Francouzské revoluce a po ní. Praha: Sociologické nakladatelství.
Thomas, M.C, Flippen, CH.C. 1972. "American Civil Religion: An Empirical Study". In: Social Forces. Vol. 51(2). s. 218–225.
Tiryakian, E.A. 1993. "American Religious Exceptionalism: A Reconsideration". In: The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science. Vol. 527(1). s. 40–54.
Tisdall, S.; MacAskill, E. America´s Long War. The Guardian. 15.2.2006. s. 19.
Trojan, J.S. 2002. Spravedlnost povznáší národ. Benešov: Eman.
Trondman, M. 2008. "To Locate in the Tenor of Theor Setting the Spurces of their Spell: Clifford Geertz and the strong Programm in Cultural Socioloigy". In: Cultural Sociology, Vol 2. s. 201-221.
Tuček, J. Válka ničí psychiku Američanů, oznámili psychoanalytici. Aktuálně.cz. 16.2.2009. Dostupný z http://aktualne.centrum.cz/ekonomika/penize/clanek.phtml?id=629606).
Ungureanu, C. 2008. "The contested relation betwean democracy and religion". In: European Journal of Political Theory. Vol. 7 (4). s. 405-429.
Varrus, 2011. Quintilian institutio oratoria (kniha X. kap. 1). Dostupné z: http://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/Roman/Texts/Quintilian/Institutio_Oratoria/10A*.html#1.95
Voegelin, E. 2000a. Kouzlo extrému. Revolta proti rozumu a skutečnosti. Praha: Mladá fronta
Voegelin, E. 2000b. Nová věda o politice. Brno: CDK.
Vráblíková, K. 2008. "Politická participace – koncepty a teorie". In: Politologický časopis. Vol. 4. s. 366-385.
Weaver, R. M. 2011. Ideje mají následky. Praha: Občanský institut.
Weawer, R.D. 2011. Ideje mají následky. Praha: Občanský institut.
Wilson, J.F. 1971. "The Status of Civil Religion in America". In: Smith, E.A. (edit.). The Religion of the Republic. Philadelphia: Fortress Press. s. 1-21.
Wilson, J.F. 1979. Public Religion in American Culture. Philadelphia: Temple University Press.
Wimberley, R. C. 1980. "Civil Religion and the Choice for President". In: Social Forces.Vol. 59. s. 44–61.
Wimberley, R.C. a kol. 1976. "The Civil Religious Dimension: Is it there?" In: Social Forces. Vol. 54. s. 890–900.
Zakaria, F. 2005. Budoucnost svobody. Praha: Academia.
Zimbardo, P. 2005. „Politická psychologie teroristických poplachů.“ In: Zimbardio, P. Moc a zlo. Praha: Vize 97. s. 111–123.
Předběžná náplň práce
Dizertace bilancuje kariéru myšlenky civilního náboženství a navrhuje teoretické rozhraní, které zahrnuje všechny její dosavadní konceptualizace (Rousseau, Bellah, Cristi, Parsons, Luhmann, Lübbe). Civilní náboženství je pochopeno jako soustava referenčních bodů, kterou společnost v procesu svého sebepopisu projektuje do periferií své autopoietické reality (minulosti, budoucnosti, věčnosti), aby dodala své existenci stabilitu a vážnost. Vztahováním se k těmto referencím vzniká diskurz, který je charakteristický přítomností silných významů a dovoluje komunikovat společnosti o svých počátcích, koncích a svém účelu. Ve své civilní konfiguraci jde o diskurz pluralitní a aktéři do něj vstupují jen zdrženlivě. Model dovoluje analyzovat závažnou symbolovou komunikaci aktérů (silná slova, náboženské symboly, nacionalismus, konspirační teorie, politická korektnost) v jednom kontextu, jakož i předpoklady této komunikace. Analyzován je krizový diskurz vzniklý v USA po 11. září 2001 a dále české reálie. V Česku je identifikován minoritní diskurz civilního náboženství, který je soustředěn kolem polosekularizovaných referencí Pravdy a Spravedlnosti.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
PhD thesis assesses the history of the idea of civil religion and proposes a theoretical interface encompassing all its conceptualisations encountered to date (Rousseau, Bellah, Cristi, Parsons, Luhmann, and Lübbe). Civil religion is understood here as a system of reference points through which society, in the process of self-description, projects into the peripheries its autopoietic realities (of the past, future and eternality) so as to lend stability and import to its existence. By relating to these references, a discourse originates which, being characteristic of the presence of thick and comprehensive meanings, enables the society to communicate about its origins, ends and purpose. In its civil configuration this discourse is pluralist and the involvement of its actors is quite restrained. The model allows for an analysis of the entire serious symbol-based communication of the actors (weighty words, religious symbols, nationalism, conspiracy theories and political correctness) within a single context, as well as of preconditions for such communication. The crisis discourse opened in the USA after 9/11 and aspects of Czech life and institutions are also analysed. In the Czech Republic we identify a minority civil religion discourse, concentrated around semi-secularised references on truth and justice.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK