Vztah výtvarných umělců k umělecké normě
Název práce v češtině: | Vztah výtvarných umělců k umělecké normě |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Relationship of artists to an artistic norm |
Klíčová slova: | Umělecká norma, estetická norma, sociální pole, umělecký svět, střední proud, umělecká jedinečnost. |
Klíčová slova anglicky: | Artistic norm, aesthetic norm, social field, art world, mainstream, artistic singularity. |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (23-KS) |
Vedoucí / školitel: | doc. Mgr. Martin Hájek, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 14.06.2012 |
Datum zadání: | 14.06.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 17.06.2013 00:00 |
Místo konání obhajoby: | Jinonice, U Kříže 8, Praha 5 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 18.05.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 17.06.2013 |
Oponenti: | Mgr. Ludmila Svobodová |
Seznam odborné literatury |
GOMBRICH, E. Umění a iluze: Studie o psychologii obrazového znázorňování. Praha: Odeon, 1984.
GRAHAM, G. Filozofie umění. Brno: Barrister and Principal, 1997. HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. MUKAŘOVSKÝ, J. Estetická funkce, norma a hodnota jako sociální fakty. Praha: Fr.Borový, 1936. MUKAŘOVSKÝ, J. Studie z estetiky, sv. I. Brno: Host, 2000. PANOFSKY, E. Význam ve výtvarném umění. Praha: Odeon, 1981. PERNIOLA, M. Estetika XX. století. Praha: Karolinum, 2001. SCRUTON, R. Průvodce inteligentního člověka po moderní kultuře. Praha: Academia, 2002. STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu, postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert, 1999. TEIGE, K. Vývojové proměny umění. Praha: NČSVU, 1966. WELSCH, W. Estetické myslenie. Bratislava: Archa, 1993. |
Předběžná náplň práce |
Kontext a výzkumný problém
Ve své bakalářské práci bych se ráda věnovala problému sociálně podmíněného utváření estetické normy ve výtvarném umění. Přestože půjde o výzkumnou práci, budu se opírat o teoretické zázemí – především o studii Jana Mukařovského Estetická funkce, norma a hodnota jako sociální fakty. Kromě čistě estetické funkce má umělecké dílo i funkci obrazu společnosti, v jejímž prostředí vzniká. Každý umělec je ovlivněn dobou a společností, v níž žije, což se odráží v jeho tvorbě. Přestože nemusí být záměrem umělce vytvořit dílo, které nějakým způsobem odkazuje ke společnosti, je nutné uvědomit si fakt, že estetické cítění každého jedince (tedy i umělce) se vytváří v průběhu jeho života a je značně ovlivněno obecně platnou estetickou normou, která panuje ve společnosti a se kterou se prostřednictvím společnosti potenciální umělec seznamuje. Estetická norma se dá považovat za produkt kolektivního vědomí – z toho lze vyvodit, že každé umělecké dílo se vztahuje ke společnosti. Estetická oblast je tedy systém norem, které jsou nezávislé na vůli individua a jeho subjektivním rozhodnutí. Přestože umělec může s danou normou nesouhlasit, nemůže popřít její existenci a závaznost. (Mukařovský: 1936) Výzkumná otázka Cílem mé bakalářské práce bude prozkoumat a popsat utváření estetické normy a její využívání umělci při tvorbě uměleckého díla. Chtěla bych zjistit, jakou roli při tvorbě uměleckého díla sehrává estetická funkce (zdali je dominantní funkcí, nebo spíše okrajovou), jaký je postoj umělců k samotné estetické normě, její závaznosti, proměnlivosti a pluralitě. Především mě však bude zajímat, jak se umělcovo estetické cítění vytvářelo, co jej ovlivňovalo, které momenty jeho života jsou z tohoto pohledu významné a jak je jeho současný kariérní úspěch či neúspěch těmito fakty ovlivněn (půjde tedy o výzkum vlivu společnosti na tvorbu umělce). Téma mé bakalářské práce bude rozpracováno na příkladu výtvarného umění, dalo by se však zkoumat u všech oblastí umění, což by mohlo být předmětem dalších podobně zaměřených výzkumů. Předpokládaná data a metodologie výzkumu Hlavním zdrojem dat budou kvalitativně zaměřené rozhovory s pěti až deseti respondenty. Bude se jednat o umělce, jejichž umělecká aktivita se dá považovat za úspěšnou, protože svá díla vystavují a/nebo z nich mají komerční či jiný prospěch. Rozhovory budou polostrukturované; po respondentech bude požadováno, aby retrospektivně shrnuli svou dosavadní zkušenost s uměleckou tvorbou (především s důrazem na estetickou normu). Nepůjde však o výzkum jejich umělecké kariéry (ve smyslu zkoumání jednotlivých kroků v jejich životě, které vedly k tomu, že jsou dnes úspěšnými umělci), ale spíše o prozkoumání specifických aspektů jejich života, které mohly ovlivnit postoje umělců k estetickým hodnotám (např. kdo je jakým způsobem ovlivňoval v chápání estetické normy atd.). Rozhovory budou zaznamenány na diktafon a dále zpracovávány – tedy přepsány, okódovány a následně analyzovány podle zásad zakotvené teorie tak, jak to popsali Strauss a Corbinová. Struktura bakalářské práce V úvodu charakterizuji základní pojmy, se kterými budu dále pracovat. Teoreticky rozeberu danou problematiku s použitím poznatků získaných četbou literatury. V další části práce se budu věnovat samotnému kvalitativnímu šetření, uvedu tedy metodologii výzkumu, jeho průběh a výsledná zjištění. V samotném závěru shrnu své poznatky. |