Góly padají proto, aby se slavily: dramaturgická analýza ritualizovaného jevu
Název práce v češtině: | Góly padají proto, aby se slavily: dramaturgická analýza ritualizovaného jevu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Goals are scored in order to celebrate them: a dramaturgical analysis of a ritual |
Klíčová slova: | oslava, gól, typologie oslav, rituál, dramaturgická analýza, emoce, aktéři a jejich interakce |
Klíčová slova anglicky: | celebration, goal, typology of celebrations, ritual, dramaturgical analysis, emotions, actors and their interaction |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (23-KS) |
Vedoucí / školitel: | doc. Mgr. Martin Hájek, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 31.05.2012 |
Datum zadání: | 31.05.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 17.06.2013 00:00 |
Místo konání obhajoby: | Jinonice, U Kříže 8, Praha 5 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 19.05.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 17.06.2013 |
Oponenti: | Mgr. Ludmila Svobodová |
Seznam odborné literatury |
PŘEDBĚŽNÉ ZDROJE:
• Předběžná literatura: GOFFMAN, Erving. Všichni hrajeme divadlo. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1999 MURPHY, Robert. Úvod do kulturní a sociální antropologie. Praha: SLON, 2004 TURNER, Victor. Průběh rituálů. Brno: Computer Press, 2004 COLLINS, Randall. Interaction Ritual Chains. 2005 HOULIHAN, Barrie. Sport and Society. SAGE, 2008 MAREŠ, Miroslav.; SMOLÍK, Josef a kol. Fotbaloví chuligáni. Brno: Barrister a Principal, 2004 GOFFMAN, Erving. Interaction Ritual. AldineTransaction: 2005 VAN GENNEP, Arnol. Přechodové rituály. Praha: Nakladatelství lidové noviny, 1997 SEKOT, A. Sociologie sportu. Brno: Paido, 2006 SLEPIČKA, P. Sociální interakce ve sportovní činnosti. Praha: Karolinum, 1982 • Videoservery: www.youtube.com, www.google.cz/videohp, www.metacafe.com/, www.screen.yahoo.com, www.ceskatelevize.cz/ct4/ (videoarchiv ČT) |
Předběžná náplň práce |
Práce vychází z kvalitativního výzkumu, který je tematicky zaměřen na různé projevy hráčů při oslavování vstřelené branky při fotbalových utkáních. Na ceremonie tohoto typu je v ní pohlíženo jako na ritualizované jevy, při nichž dochází k určité koexistenci sportovních emocí a posilování rituálních prvků. Zabývá se otázkou, jakou funkci plní rituál v procesu jednání aktérů v konkrétních společenských interakcích. Práce odůvodňuje proces ritualismu, přičemž navrhuje typologii gólových oslav. Při kategorizování je přihlíženo k tomu, do jaké míry se při ztvárňování jednotlivých oslav projevují tři složky - ritualismus, emotivní složka jedinců a dramaturgické představování. Práce je pojata jako dramaturgická analýza sociálního jevu, tudíž je její podstatná část věnována rozboru chování a jednání jednotlivých aktérů (resp. týmů), kteří hrají při oslavování specifické role tak, aby určitým způsobem sami sebe prezentovali, a vytvořili tak dojem na ostatní aktéry. Práce je inspirována interpretací dramaturgické analýzy podle Ervinga Goffmana, jehož knihu „Všichni hrajeme divadlo" lze považovat za stěžejní dílo k této práci. Uvedené poznatky se opírají o data vzešlá ze zúčastněného pozorování sportovních událostí, doplněných navíc o analýzu videonahrávek z internetových serverů. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This thesis is based on a qualitative research, which thematically deals with different ways of player’s goal celebrating behaviour during football matches. This ceremony is considered to be a ritualized phenomenon, wherein coexisting of emotions and ritual elements takes place. It describes the importance and function of a ritual during specific social actions. The thesis substantiates the process of ritualism and designs a typology of goal celebrations. Thus created categorization is formed by three main components of celebrating - ritualism, emotions and dramaturgic performance. The whole thesis is conceived as a dramaturgical analysis of social action. This approach emphasizes individual actors (or teams), who play specific roles during goal celebrating in order to present their own self and to make an impression on the other actors in the performance. The thesis is inspired by an interpretation of dramaturgical analysis according to Erving Goffman. His book 'The Presentation of Self in Everyday Life' is one of the key sources for the thesis. The data for this research come from participant observation of sport events and videos from the Internet as a supplement.
|